Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|
Nyregistreringar | 2006 | 4,53 |
Nyregistreringar | 2007 | 4,99 |
Nyregistreringar | 2008 | 4,36 |
Nyregistreringar | 2009 | 3,03 |
Nyregistreringar | 2010 | 4,12 |
Nyregistreringar | 2011 | 4,99 |
Nyregistreringar | 2012 | 4,20 |
Nyregistreringar | 2013 | 4,00 |
Nyregistreringar | 2014 | 4,41 |
Nyregistreringar | 2015 | 4,66 |
Nyregistreringar | 2016 | 5,36 |
Nyregistreringar | 2017 | 5,66 |
Nyregistreringar | 2018 | 5,73 |
Nyregistreringar | 2019 | 5,28 |
Nyregistreringar | 2020 | 3,23 |
Nyregistreringar | 2021 | 3,67 |
Nyregistreringar | 2022 | 3,51 |
Nyregistreringar | 2023 | 4,34 |
Försäljningen av lätta lastbilar går i vågor. Två tydliga vågdalar kan urskiljas år 2009 och åren 2020-2022. De kan sättas i samband med finanskrisen respektive covid-pandemin. Dessa händelser drabbade det småskaliga näringslivet och leddde förmodligen till minskat behov och förmåga att investera i nya fordon.
Antalet lätta lastbilar i trafik per capita har dock inte gått i vågor, utan har ökat gradvis sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.