Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal fossiloberoende personbilar i trafik per typ

Antal personbilar i trafik som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (bilar som kan köras på HVO ej medräknade)
Mätområde Datum Värde (Antal)
Etanol 2006 46544
Etanol 2007 80934
Etanol 2008 137201
Etanol 2009 175153
Etanol 2010 204456
Etanol 2011 218175
Etanol 2012 225868
Etanol 2013 228726
Etanol 2014 229621
Etanol 2015 228174
Etanol 2016 224787
Etanol 2017 220223
Etanol 2018 212385
Etanol 2019 201714
Etanol 2020 193904
Etanol 2021 185415
Etanol 2022 178316
Etanol 2023 172705
Fordonsgas 2006 9131
Fordonsgas 2007 10896
Fordonsgas 2008 11974
Fordonsgas 2009 17850
Fordonsgas 2010 24973
Fordonsgas 2011 30992
Fordonsgas 2012 35121
Fordonsgas 2013 37328
Fordonsgas 2014 40095
Fordonsgas 2015 42675
Fordonsgas 2016 43693
Fordonsgas 2017 43706
Fordonsgas 2018 42463
Fordonsgas 2019 41633
Fordonsgas 2020 41047
Fordonsgas 2021 39542
Fordonsgas 2022 38086
Fordonsgas 2023 36528
El 2006 118
El 2007 126
El 2008 129
El 2009 157
El 2010 190
El 2011 366
El 2012 603
El 2013 1010
El 2014 2172
El 2015 4765
El 2016 7532
El 2017 11034
El 2018 16664
El 2019 30343
El 2020 55734
El 2021 110177
El 2022 197709
El 2023 291678
Laddhybrid 2006 0
Laddhybrid 2007 0
Laddhybrid 2008 0
Laddhybrid 2009 0
Laddhybrid 2010 0
Laddhybrid 2011 0
Laddhybrid 2012 651
Laddhybrid 2013 1637
Laddhybrid 2014 4922
Laddhybrid 2015 9776
Laddhybrid 2016 18832
Laddhybrid 2017 32253
Laddhybrid 2018 49394
Laddhybrid 2019 66609
Laddhybrid 2020 122290
Laddhybrid 2021 189498
Laddhybrid 2022 239531
Laddhybrid 2023 272342
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023

Kommentar

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Ett betydande antal nyare dieselfordon godkänns för förnybar diesel HVO100. Detta förs dock ännu inte in i vägtrafikregistret. Därför finns ingen tillförlitlig statistik över hur många dieselfordon som är fossiloberoende, och därför kan vi inte räkna in dem i andelen sådana fordon. Denna andel underskattas därför.

Analys
Antalet fossiloberoende bilar av olika typ som rullar på våra vägar styrs i första hand av nybilsförsäljningen. Denna analyseras i kommentarerna under indikator B1F.

Övriga kommentarer
Andelen personbilar i trafik som är fossiloberoende visas i indikator B1C.

I indikator B1I visas andelen personbilar som kan köras med nollutsläpp, i praktiken elbilar och laddhybrider.

Antalet nyregistrerade fossiloberoende personbilar per typ visas i indikator B1F.

Indikator N.B1.E.1
Uppdaterad: 2024-03-23