Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Resevolymer i olika transportslag

För att bedöma våra resors påverkan på miljö, klimat och hälsa är det färd- eller resesträckorna i olika transportslag som är det mest intressanta.

Med den genomsnittliga resesträckan menar vi det sammanlagda persontransportarbetet (räknat i enheten personkm) i motsvarande transportslag eller fordonstyp dividerat med folkmängden.

Med inrikes sjöfart menas här sjöfart längs med svenska vatten, även den med utländsk destination. Ökningen av resesträckan med sådan inrikes sjöfart mellan åren 2016 och 2017 förklaras till största delen av en ny metod att beräkna avstånd.

Med inrikes flyg menas här endast flygtrafik som sker mellan två svenska flyplatser, inte flyg från eller till utlandet över svenskt luftrum.

OBS Den stora minskningen av resesträckorna i år 2019 beror på ett tidsseriebrott. Trafikanalys beräknar transportarbete i personbil, cykel och gång med en ny metod från och med detta år, så att värdena inte kan jämföras med tidigare år. Numeriskt innebär förändringarna att transportarbetet i personbil skrivits ned drastiskt, att transportarbetet på cykel ökat, och att gångsträckorna minskat. Personbilstrafiken innefattar enbart personer 6-84 år från och med 2019 medan åren innan samtliga personer. Långa bilresor mer än en dag räknas inte med. Innan 2019 räknades alla förflyttningar utanför den egna tomten med i undersökningen. Sedan undersökningen 2019 räknas endast alla resor med som har ett ärende. Detta innebär att promenader eller cykelresor utan ärende inte räknas som en resa från och med 2019.

Delmål N.B3.A
Uppdaterad: 2023-09-29