Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel fossiloberoende kommunala lätta lastbilar

Procentuell andel lätta lastbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Gagnef  100,0 2022
Vallentuna  100,0 2022
Ystad  100,0 2022
Eslöv  98,0 2022
Kungsbacka  97,8 2022
Stockholm  96,4 2022
Älvkarleby  96,0 2022
Göteborg  92,4 2022
Gävle  92,3 2022
Lund  91,9 2022
Lerum  90,9 2022
Botkyrka  90,3 2022
Malmö  89,8 2022
Karlstad  89,6 2022
Uppsala  89,3 2022
Borås  89,2 2022
Värnamo  89,0 2022
Eskilstuna  88,4 2022
Solna  88,1 2022
Linköping  87,5 2022
Södertälje  87,1 2022
Nyköping  87,0 2022
Helsingborg  86,1 2022
Västerås  85,8 2022
Östersund  85,3 2022
Skinnskatteberg  84,6 2022
Bjuv  84,6 2022
Huddinge  84,4 2022
Värmdö  84,4 2022
Gislaved  84,1 2022
Landskrona  83,8 2022
Varberg  83,7 2022
Gnesta  83,6 2022
Eda  83,3 2022
Vingåker  82,6 2022
Skurup  82,5 2022
Örebro  82,3 2022
Ljungby  82,2 2022
Oskarshamn  81,8 2022
Älmhult  81,7 2022
Jönköping  80,7 2022
Tyresö  79,2 2022
Tjörn  78,6 2022
Vetlanda  78,5 2022
Sollentuna  78,5 2022
Tranemo  78,4 2022
Trosa  77,8 2022
Partille  77,8 2022
Växjö  77,7 2022
Trollhättan  77,1 2022
Kristianstad  76,8 2022
Ale  76,7 2022
Norrköping  76,7 2022
Upplands Väsby  75,7 2022
Kungälv  75,5 2022
Härryda  75,3 2022
Kumla  75,0 2022
Bräcke  75,0 2022
Burlöv  75,0 2022
Norberg  75,0 2022
Nynäshamn  75,0 2022
Sorsele  75,0 2022
Vårgårda  74,2 2022
Höganäs  74,1 2022
Vänersborg  73,7 2022
Vellinge  73,3 2022
Håbo  73,3 2022
Knivsta  72,7 2022
Hultsfred  72,2 2022
Ulricehamn  71,8 2022
Hällefors  71,4 2022
Söderhamn  71,1 2022
Östhammar  70,9 2022
Kalmar  70,7 2022
Fagersta  70,6 2022
Sundbyberg  70,2 2022
Vindeln  69,2 2022
Alvesta  69,2 2022
Alingsås  69,1 2022
Nässjö  68,8 2022
Mölndal  68,4 2022
Katrineholm  68,4 2022
Nacka  68,1 2022
Boden  67,9 2022
Emmaboda  66,7 2022
Lekeberg  66,7 2022
Svalöv  66,7 2022
Valdemarsvik  66,7 2022
Tomelilla  65,5 2022
Kävlinge  65,0 2022
Halmstad  64,7 2022
Lidingö  64,5 2022
Riket  64,4 2022
Örnsköldsvik  64,1 2022
Sundsvall  64,0 2022
Ronneby  63,6 2022
Motala  63,6 2022
Oxelösund  63,5 2022
Norrtälje  63,4 2022
Tierp  63,4 2022
Östra Göinge  63,3 2022
Säter  63,2 2022
Haninge  63,1 2022
Lilla Edet  62,8 2022
Karlskrona  62,6 2022
Aneby  62,5 2022
Vadstena  62,5 2022
Perstorp  62,5 2022
Svedala  62,5 2022
Simrishamn  62,3 2022
Vimmerby  62,3 2022
Kiruna  62,2 2022
Västervik  61,9 2022
Ludvika  61,4 2022
Lysekil  61,4 2022
Mönsterås  61,3 2022
Osby  60,0 2022
Olofström  60,0 2022
Tanum  60,0 2022
Tingsryd  60,0 2022
Torsås  60,0 2022
Ekerö  60,0 2022
Danderyd  60,0 2022
Hjo  60,0 2022
Grästorp  60,0 2022
Falkenberg  59,8 2022
Trelleborg  59,8 2022
Karlshamn  59,3 2022
Härnösand  59,0 2022
Finspång  58,8 2022
Salem  58,8 2022
Skövde  58,6 2022
Nordanstig  58,3 2022
Arvika  58,3 2022
Öckerö  58,3 2022
Lidköping  57,9 2022
Uppvidinge  57,9 2022
Järfälla  57,8 2022
Höör  57,4 2022
Åre  57,4 2022
Täby  57,1 2022
Mörbylånga  57,1 2022
Köping  57,1 2022
Bollebygd  57,1 2022
Mark  56,9 2022
Mariestad  56,7 2022
Eksjö  56,6 2022
Borlänge  56,4 2022
Enköping  55,8 2022
Sölvesborg  55,7 2022
Gnosjö  55,6 2022
Hylte  54,8 2022
Gotland  54,6 2022
Flen  54,4 2022
Götene  54,2 2022
Sävsjö  54,1 2022
Vara  54,1 2022
Ragunda  54,1 2022
Orust  53,8 2022
Habo  53,8 2022
Ljusnarsberg  53,8 2022
Svenljunga  53,5 2022
Torsby  53,1 2022
Lomma  52,9 2022
Malung-Sälen  52,9 2022
Ödeshög  52,9 2022
Skellefteå  52,8 2022
Kil  52,5 2022
Åtvidaberg  52,2 2022
Sigtuna  52,1 2022
Luleå  51,4 2022
Ängelholm  51,1 2022
Strömstad  50,8 2022
Tranås  50,7 2022
Hässleholm  50,6 2022
Hudiksvall  50,3 2022
Laholm  50,0 2022
Umeå  50,0 2022
Surahammar  50,0 2022
Vaggeryd  50,0 2022
Vaxholm  50,0 2022
Nora  50,0 2022
Bollnäs  49,6 2022
Falköping  49,5 2022
Mjölby  49,5 2022
Sala  49,4 2022
Strängnäs  49,0 2022
Filipstad  48,9 2022
Hofors  48,8 2022
Pajala  48,4 2022
Krokom  48,3 2022
Klippan  48,2 2022
Ånge  48,1 2022
Munkedal  47,8 2022
Hallsberg  47,8 2022
Örkelljunga  47,6 2022
Markaryd  47,4 2022
Karlskoga  47,0 2022
Sotenäs  46,9 2022
Dals-Ed  45,5 2022
Arvidsjaur  44,4 2022
Älvdalen  44,4 2022
Laxå  44,0 2022
Stenungsund  43,9 2022
Munkfors  43,8 2022
Lindesberg  43,5 2022
Avesta  43,5 2022
Hedemora  42,9 2022
Töreboda  42,9 2022
Uddevalla  42,0 2022
Skara  41,8 2022
Sjöbo  41,7 2022
Mellerud  41,3 2022
Övertorneå  41,2 2022
Timrå  40,7 2022
Kramfors  40,6 2022
Karlsborg  40,6 2022
Söderköping  40,5 2022
Sandviken  40,5 2022
Nybro  40,0 2022
Smedjebacken  39,4 2022
Ljusdal  39,3 2022
Gällivare  39,2 2022
Färgelanda  39,1 2022
Norsjö  39,1 2022
Upplands-Bro  39,0 2022
Sollefteå  38,8 2022
Strömsund  38,7 2022
Berg  38,5 2022
Askersund  37,8 2022
Kristinehamn  37,7 2022
Heby  36,8 2022
Staffanstorp  36,7 2022
Ovanåker  36,6 2022
Forshaga  36,5 2022
Nykvarn  36,4 2022
Hallstahammar  35,4 2022
Falun  34,6 2022
Orsa  34,5 2022
Rättvik  34,1 2022
Mullsjö  33,3 2022
Bengtsfors  32,7 2022
Storuman  32,5 2022
Kungsör  32,4 2022
Hörby  31,8 2022
Boxholm  31,8 2022
Ockelbo  31,8 2022
Vansbro  31,8 2022
Haparanda  31,3 2022
Malå  31,3 2022
Degerfors  31,1 2022
Åmål  30,4 2022
Kinda  29,4 2022
Arboga  29,2 2022
Hagfors  29,0 2022
Borgholm  28,9 2022
Sunne  28,8 2022
Tidaholm  28,8 2022
Tibro  28,6 2022
Åsele  28,6 2022
Bjurholm  28,6 2022
Leksand  27,5 2022
Piteå  27,3 2022
Säffle  27,0 2022
Bromölla  27,0 2022
Herrljunga  26,6 2022
Grums  26,3 2022
Storfors  26,3 2022
Åstorp  25,6 2022
Kalix  25,5 2022
Båstad  25,0 2022
Österåker  25,0 2022
Lycksele  24,6 2022
Dorotea  24,0 2022
Vilhelmina  24,0 2022
Essunga  22,2 2022
Robertsfors  21,4 2022
Härjedalen  20,8 2022
Mora  17,0 2022
Jokkmokk  16,1 2022
Älvsbyn  13,8 2022
Hammarö  13,3 2022
Vännäs  11,9 2022
Årjäng  7,4 2022
Arjeplog  7,1 2022
Högsby  7,1 2022
Ydre  6,7 2022
Överkalix  5,9 2022
Nordmaling  0,0 2022
Lessebo  0,0 2022
Gullspång  0,0 2022
Datakälla: Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de lätta lastbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Indikator K.V.B1.C.2
Uppdaterad: 2023-09-24