Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Energianvändning i transportsektorn

Mängd drivmedelsenergi som levererats till tankställen inom kommunens gränser, samt till kollektivtrafiken (MWh/capita)
Kommun Senaste värdet (MWh/capita) Datum
Ödeshög  43,2 2021
Gällivare  40,7 2020
Överkalix  33,0 2021
Malå  28,7 2020
Åsele  28,3 2019
Gislaved  27,4 2021
Kiruna  26,8 2021
Laxå  25,3 2021
Malung-Sälen  24,6 2021
Pajala  24,6 2020
Berg  23,3 2021
Jokkmokk  22,1 2020
Munkedal  21,3 2021
Bjurholm  19,8 2020
Härjedalen  18,8 2021
Markaryd  18,3 2021
Mullsjö  18,1 2021
Ragunda  17,9 2021
Askersund  17,8 2021
Vaggeryd  17,5 2021
Strömsund  17,5 2021
Storuman  17,4 2020
Arjeplog  16,7 2021
Örkelljunga  16,7 2021
Norsjö  16,6 2021
Nykvarn  16,6 2019
Kramfors  16,4 2021
Mjölby  16,3 2021
Torsby  16,3 2021
Arboga  16,3 2021
Piteå  16,2 2020
Vilhelmina  16,2 2021
Tanum  15,7 2021
Vindeln  15,6 2021
Ånge  15,6 2020
Lycksele  15,5 2021
Värnamo  15,4 2021
Nordmaling  15,3 2021
Töreboda  15,2 2021
Jönköping  14,9 2021
Arvidsjaur  14,8 2021
Söderhamn  14,8 2021
Karlstad  14,5 2021
Gullspång  14,4 2021
Södertälje  14,2 2021
Grums  14,0 2021
Sorsele  13,9 2020
Aneby  13,7 2021
Vansbro  13,6 2021
Ljungby  13,4 2021
Älvsbyn  13,4 2021
Krokom  13,3 2021
Hudiksvall  13,3 2021
Sollefteå  13,1 2021
Borlänge  13,0 2021
Kalix  13,0 2021
Ljusdal  12,9 2021
Mora  12,8 2021
Stenungsund  12,8 2021
Hedemora  12,8 2021
Luleå  12,7 2021
Dorotea  12,7 2019
Vännäs  12,5 2021
Årjäng  12,5 2021
Surahammar  12,3 2020
Nordanstig  12,3 2021
Eda  12,2 2021
Mariestad  12,2 2021
Bengtsfors  12,2 2021
Hylte  12,0 2021
Burlöv  11,9 2021
Munkfors  11,7 2021
Gävle  11,6 2021
Robertsfors  11,5 2021
Rättvik  11,4 2021
Åstorp  11,3 2021
Sunne  11,3 2021
Lekeberg  11,2 2021
Arvika  11,2 2015
Boden  11,1 2020
Filipstad  11,1 2021
Hällefors  11,0 2021
Nyköping  10,9 2020
Håbo  10,9 2021
Nynäshamn  10,8 2021
Karlshamn  10,8 2021
Ovanåker  10,8 2021
Skellefteå  10,6 2020
Upplands Väsby  10,5 2019
Kristinehamn  10,5 2020
Ängelholm  10,4 2021
Övertorneå  10,4 2021
Orsa  10,4 2021
Örnsköldsvik  10,3 2020
Nora  10,3 2021
Götene  10,1 2021
Uddevalla  10,1 2021
Åre  10,1 2020
Gotland  10,0 2021
Grästorp  10,0 2021
Avesta  10,0 2021
Gagnef  9,9 2021
Bollnäs  9,8 2021
Strömstad  9,7 2021
Älvdalen  9,7 2021
Klippan  9,7 2021
Falkenberg  9,7 2021
Sigtuna  9,6 2021
Gnesta  9,5 2021
Ekerö  9,4 2020
Göteborg  9,4 2018
Vara  9,4 2021
Valdemarsvik  9,3 2021
Eksjö  9,3 2021
Vimmerby  9,3 2021
Oskarshamn  9,2 2021
Torsås  9,2 2021
Sotenäs  9,1 2021
Varberg  9,1 2020
Vallentuna  9,1 2021
Norrtälje  9,0 2021
Vårgårda  9,0 2020
Skara  9,0 2021
Halmstad  8,9 2021
Hörby  8,8 2021
Härryda  8,8 2021
Tjörn  8,8 2019
Sundsvall  8,8 2021
Leksand  8,8 2021
Östra Göinge  8,8 2021
Lidköping  8,7 2021
Borgholm  8,7 2021
Timrå  8,6 2021
Enköping  8,6 2020
Umeå  8,6 2021
Kinda  8,6 2021
Haparanda  8,6 2021
Karlsborg  8,6 2021
Åmål  8,5 2020
Bromölla  8,4 2021
Lysekil  8,4 2021
Båstad  8,4 2021
Kumla  8,3 2021
Ulricehamn  8,3 2021
Vingåker  8,3 2021
Landskrona  8,2 2021
Karlskoga  8,2 2021
Ockelbo  8,2 2021
Tingsryd  8,2 2021
Staffanstorp  8,2 2021
Essunga  8,1 2021
Norrköping  8,1 2021
Höör  8,1 2021
Tierp  8,0 2020
Mönsterås  8,0 2021
Hallsberg  8,0 2020
Laholm  8,0 2021
Falköping  7,9 2021
Västerås  7,9 2021
Hultsfred  7,9 2021
Hagfors  7,9 2021
Kalmar  7,9 2021
Fagersta  7,9 2020
Nybro  7,9 2021
Riket  7,9 2021
Örebro  7,9 2021
Bräcke  7,8 2021
Tibro  7,8 2021
Ystad  7,8 2021
Säffle  7,7 2020
Hjo  7,7 2021
Sollentuna  7,7 2015
Mörbylånga  7,7 2021
Östersund  7,6 2020
Östhammar  7,6 2021
Strängnäs  7,5 2021
Katrineholm  7,5 2021
Orust  7,5 2021
Värmdö  7,5 2021
Härnösand  7,4 2021
Helsingborg  7,4 2021
Kristianstad  7,3 2021
Hässleholm  7,2 2021
Skurup  7,2 2021
Ale  7,2 2021
Tomelilla  7,1 2021
Olofström  7,1 2021
Huddinge  7,0 2019
Trosa  7,0 2020
Vänersborg  7,0 2021
Ludvika  7,0 2021
Flen  7,0 2020
Mölndal  6,9 2021
Sölvesborg  6,9 2021
Finspång  6,9 2021
Karlskrona  6,9 2021
Högsby  6,8 2021
Västervik  6,8 2021
Vetlanda  6,8 2021
Falun  6,8 2021
Alingsås  6,8 2020
Köping  6,6 2021
Kungälv  6,5 2020
Eslöv  6,4 2021
Åtvidaberg  6,4 2021
Ronneby  6,4 2021
Heby  6,4 2021
Trelleborg  6,3 2021
Växjö  6,2 2021
Österåker  6,2 2019
Lindesberg  6,1 2020
Ydre  6,1 2021
Simrishamn  6,1 2021
Degerfors  6,0 2021
Kungsör  6,0 2021
Sandviken  6,0 2021
Borås  6,0 2021
Sala  6,0 2021
Älvkarleby  6,0 2020
Eskilstuna  6,0 2021
Hofors  5,9 2021
Kil  5,9 2020
Mark  5,9 2021
Järfälla  5,8 2021
Täby  5,8 2021
Svenljunga  5,8 2021
Lomma  5,8 2021
Söderköping  5,8 2021
Knivsta  5,7 2021
Norberg  5,7 2021
Lilla Edet  5,7 2021
Tyresö  5,6 2021
Älmhult  5,6 2021
Säter  5,5 2021
Perstorp  5,5 2020
Skövde  5,4 2021
Motala  5,4 2021
Kungsbacka  5,4 2021
Osby  5,4 2021
Nässjö  5,3 2021
Storfors  5,3 2021
Dals-Ed  5,3 2021
Bjuv  5,2 2020
Sjöbo  5,1 2019
Linköping  5,1 2021
Haninge  5,1 2021
Uppsala  5,1 2020
Ljusnarsberg  5,0 2021
Mellerud  5,0 2020
Kävlinge  5,0 2021
Hallstahammar  5,0 2021
Tranås  5,0 2021
Habo  4,9 2021
Svedala  4,9 2021
Upplands-Bro  4,8 2021
Trollhättan  4,8 2021
Forshaga  4,8 2021
Emmaboda  4,7 2021
Uppvidinge  4,7 2021
Malmö  4,7 2021
Hammarö  4,7 2021
Höganäs  4,6 2021
Oxelösund  4,6 2021
Smedjebacken  4,5 2021
Lessebo  4,4 2021
Lerum  4,3 2021
Tidaholm  4,3 2021
Nacka  4,2 2021
Vellinge  4,2 2021
Danderyd  4,1 2021
Lund  4,1 2021
Solna  4,0 2021
Öckerö  4,0 2021
Vadstena  3,9 2021
Botkyrka  3,9 2021
Sävsjö  3,7 2021
Färgelanda  3,7 2021
Salem  3,6 2019
Lidingö  3,5 2021
Tranemo  3,4 2020
Svalöv  3,3 2021
Vaxholm  3,1 2021
Bollebygd  2,9 2021
Stockholm  2,9 2020
Partille  2,8 2021
Gnosjö  2,5 2021
Sundbyberg  2,4 2019
Boxholm  2,4 2020
Alvesta  2,1 2021
Skinnskatteberg  1,6 2020
Herrljunga  1,5 2021
Datakälla: SCB: Kommunal och regional energistatistik (KRE) slutanvändning, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Tillförlitligheten i denna statistik påverkas av att leveranserna inte alltid hänförts till den kommun där den slutliga förbrukningen skett. Ett fordon kan naturligtvis tanka i en kommun och sedan förbruka bränslet i en annan kommun. Även om leveranserna skulle motsvara energianvändningen inom kommunens gränser måste man hålla i minnet att denna påverkas av genomfartstrafik, och därmed inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner måste göras med stor försiktighet.

SCB:s kommunala och regionala statistik för energianvändningen i transportsektorn bygger på SCB:s statistik EN13 "Oljeleveranser - kommunvis redovisning". Leveranser av fordonsgas redovisas per län men inte per kommun. Biodiesel av typen FAME som säljs i ren form redovisas inte heller på kommunnivå. Därför underskattas mängden levererad drivmedelsenergi något i denna kommunala statistik. Detta gäller också den andel förnybar drivmedelsenergi som redovisas i indikator B2A_KH.

Energianvändningen i transportsektorn i riket som helhet redovisas mer detaljetat i den nationella indikatorn K1. Lägg märke till att den totala energianvändningen i transportsektorn som redovisas i denna nationella indikator inte är identisk med den energianvändning för riket som helhet som redovisas här, och som används för att jämföra med de enskilda kommunerna. Statistikkällorna är olika, och skillnaden beror på något olika avgränsningar.

Indikator K.H.K.1
Uppdaterad: 2023-09-28