Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Genomsnittlig körsträcka i personbil

Körsträckan jämförs i grönt med 2010 års värde, samt en referensutveckling då Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet (H2).
Genomsnittlig körsträcka i personbil per capita (mil/capita)
Kommun Senaste värdet (mil/capita) Datum
Hedemora  1087,7 2022
Gagnef  1022,3 2022
Orust  895,3 2022
Älvsbyn  894,6 2022
Grästorp  881,4 2022
Nordanstig  881,0 2022
Munkedal  879,4 2022
Berg  873,0 2022
Årjäng  859,0 2022
Tingsryd  854,1 2022
Sjöbo  851,9 2022
Malung-Sälen  850,5 2022
Torsby  850,3 2022
Härjedalen  839,4 2022
Tanum  837,9 2022
Älvdalen  833,7 2022
Essunga  830,0 2022
Munkfors  827,2 2022
Sunne  826,1 2022
Övertorneå  823,2 2022
Ragunda  821,5 2022
Kil  816,7 2022
Örkelljunga  814,9 2022
Vara  813,1 2022
Askersund  813,0 2022
Laxå  812,2 2022
Eda  809,8 2022
Bräcke  808,0 2022
Pajala  807,1 2022
Vansbro  806,9 2022
Götene  806,8 2022
Ydre  806,3 2022
Högsby  806,3 2022
Ödeshög  806,0 2022
Södertälje  806,0 2022
Åre  801,9 2022
Överkalix  801,0 2022
Storfors  800,8 2022
Färgelanda  800,3 2022
Krokom  799,2 2022
Sorsele  795,7 2022
Svenljunga  795,4 2022
Torsås  794,4 2022
Lilla Edet  792,3 2022
Tranemo  788,4 2022
Kramfors  788,1 2022
Klippan  787,9 2022
Gullspång  787,8 2022
Aneby  787,2 2022
Arjeplog  785,9 2022
Hörby  784,8 2022
Vilhelmina  783,8 2022
Heby  783,4 2022
Vimmerby  783,3 2022
Ånge  783,3 2022
Bollebygd  782,4 2022
Rättvik  782,4 2022
Skinnskatteberg  780,8 2022
Smedjebacken  779,3 2022
Dals-Ed  777,0 2022
Säter  776,8 2022
Markaryd  772,0 2022
Dorotea  771,9 2022
Gnosjö  769,8 2022
Svalöv  769,6 2022
Tjörn  767,0 2022
Malå  766,4 2022
Laholm  766,2 2022
Ulricehamn  765,9 2022
Mark  764,5 2022
Tomelilla  763,8 2022
Storuman  762,8 2022
Nordmaling  759,0 2022
Hagfors  757,3 2022
Bengtsfors  757,2 2022
Forshaga  757,2 2022
Robertsfors  756,0 2022
Gislaved  755,2 2022
Ljungby  753,4 2022
Vaggeryd  752,7 2022
Strömsund  752,3 2022
Bjurholm  751,9 2022
Boxholm  751,2 2022
Ockelbo  750,6 2022
Lekeberg  750,3 2022
Värnamo  749,2 2022
Hallsberg  748,9 2022
Herrljunga  748,6 2022
Karlsborg  748,5 2022
Uppvidinge  747,4 2022
Nybro  747,4 2022
Hjo  747,2 2022
Mellerud  746,4 2022
Grums  744,7 2022
Kungälv  744,3 2022
Valdemarsvik  743,3 2022
Jokkmokk  742,8 2022
Kinda  742,6 2022
Strängnäs  741,8 2022
Mullsjö  740,3 2022
Kalix  739,6 2022
Norsjö  739,6 2022
Sotenäs  739,2 2022
Emmaboda  736,3 2022
Mörbylånga  736,1 2022
Östhammar  736,0 2022
Hylte  734,6 2022
Bjuv  733,8 2022
Sollefteå  733,2 2022
Leksand  733,0 2022
Båstad  731,4 2022
Borgholm  730,9 2022
Åmål  730,9 2022
Sölvesborg  730,8 2022
Trosa  729,9 2022
Sävsjö  728,7 2022
Mönsterås  727,8 2022
Vindeln  726,7 2022
Ljusnarsberg  726,4 2022
Säffle  725,3 2022
Lycksele  724,1 2022
Surahammar  723,8 2022
Tidaholm  723,0 2022
Tierp  722,2 2022
Mariestad  718,3 2022
Ljusdal  718,1 2022
Mora  718,0 2022
Vårgårda  717,8 2022
Simrishamn  717,7 2022
Arvika  717,5 2022
Timrå  716,8 2022
Nora  716,5 2022
Falkenberg  715,3 2022
Strömstad  715,1 2022
Orsa  715,0 2022
Lidköping  714,0 2022
Vetlanda  713,2 2022
Töreboda  712,2 2022
Skurup  711,5 2022
Gällivare  711,4 2022
Arvidsjaur  710,4 2022
Hofors  709,5 2022
Alvesta  708,9 2022
Hultsfred  708,8 2022
Kungsör  708,6 2022
Osby  708,3 2022
Lysekil  708,0 2022
Höör  707,6 2022
Östra Göinge  707,5 2022
Håbo  707,0 2022
Lindesberg  705,7 2022
Norberg  703,5 2022
Hudiksvall  703,5 2022
Boden  702,9 2022
Skara  700,3 2022
Solna  700,0 2022
Åtvidaberg  700,0 2022
Piteå  699,7 2022
Bollnäs  699,0 2022
Ovanåker  698,9 2022
Stenungsund  698,7 2022
Skövde  698,6 2022
Ystad  698,2 2022
Eksjö  695,5 2022
Tibro  693,5 2022
Hässleholm  693,1 2022
Ängelholm  692,6 2022
Lessebo  692,3 2022
Falköping  691,8 2022
Avesta  691,7 2022
Habo  691,3 2022
Degerfors  690,0 2022
Uddevalla  689,1 2022
Söderköping  688,3 2022
Kungsbacka  686,8 2022
Norrtälje  685,0 2022
Åsele  684,7 2022
Ronneby  684,3 2022
Eslöv  683,1 2022
Danderyd  681,7 2022
Vännäs  680,9 2022
Åstorp  680,4 2022
Söderhamn  679,0 2022
Ale  678,6 2022
Örnsköldsvik  678,6 2022
Mjölby  678,2 2022
Vellinge  677,9 2022
Svedala  677,8 2022
Sala  677,2 2022
Älvkarleby  677,1 2022
Kristianstad  676,6 2022
Kiruna  676,1 2022
Kristinehamn  674,9 2022
Ludvika  674,5 2022
Enköping  673,3 2022
Arboga  673,0 2022
Filipstad  672,4 2022
Haparanda  670,6 2022
Vänersborg  670,6 2022
Bromölla  670,1 2022
Varberg  668,7 2022
Gnesta  668,2 2022
Hallstahammar  666,3 2022
Knivsta  664,2 2022
Finspång  662,0 2022
Vadstena  661,7 2022
Vingåker  661,5 2022
Lund  661,2 2022
Nykvarn  660,2 2022
Kävlinge  658,9 2022
Köping  658,3 2022
Nässjö  657,5 2022
Skellefteå  655,7 2022
Flen  655,6 2022
Kumla  651,8 2022
Höganäs  651,0 2022
Hällefors  649,8 2022
Falun  647,8 2022
Sandviken  646,9 2022
Sollentuna  644,5 2022
Nacka  643,8 2022
Norrköping  642,0 2022
Älmhult  641,9 2022
Olofström  640,4 2022
Karlshamn  639,6 2022
Sundsvall  638,6 2022
Oskarshamn  637,4 2022
Motala  637,4 2022
Kalmar  637,3 2022
Alingsås  637,0 2022
Trollhättan  635,9 2022
Gotland  635,8 2022
Fagersta  635,5 2022
Hammarö  634,2 2022
Nyköping  633,4 2022
Karlskrona  632,1 2022
Östersund  631,0 2022
Luleå  630,3 2022
Trelleborg  629,9 2022
Lerum  627,7 2022
Jönköping  626,6 2022
Riket  620,9 2022
Perstorp  615,4 2022
Karlstad  615,2 2022
Borlänge  614,5 2022
Härnösand  613,7 2022
Vallentuna  608,8 2022
Borås  608,7 2022
Karlskoga  608,0 2022
Halmstad  606,6 2022
Västervik  606,0 2022
Härryda  604,5 2022
Österåker  596,9 2022
Staffanstorp  596,5 2022
Växjö  596,1 2022
Tranås  592,1 2022
Upplands-Bro  588,5 2022
Mölndal  584,7 2022
Sigtuna  578,2 2022
Nynäshamn  577,9 2022
Västerås  577,6 2022
Vaxholm  576,4 2022
Katrineholm  573,2 2022
Eskilstuna  572,1 2022
Täby  565,2 2022
Gävle  563,8 2022
Oxelösund  563,3 2022
Örebro  563,2 2022
Lomma  562,9 2022
Helsingborg  560,6 2022
Ekerö  543,9 2022
Landskrona  542,2 2022
Värmdö  539,9 2022
Järfälla  534,3 2022
Linköping  531,9 2022
Stockholm  526,4 2022
Upplands Väsby  523,8 2022
Burlöv  523,8 2022
Partille  518,1 2022
Umeå  513,2 2022
Salem  503,7 2022
Haninge  486,7 2022
Öckerö  486,4 2022
Uppsala  485,5 2022
Lidingö  463,9 2022
Botkyrka  456,9 2022
Göteborg  448,1 2022
Huddinge  447,9 2022
Malmö  445,8 2022
Tyresö  440,6 2022
Sundbyberg  354,2 2022
Datakälla: Trafikanalys: Trafikarbete på svenska vägar, RUS/Länsstyrelserna: körsträckedata, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Förklaring
Denna indikator används för att beräkna index H2.

Referensutvecklingen längs den dalande räta linjen motsvarar att omställningens tre ben Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet H2. Detta behöver inte vara fallet - ett ben kan komma att bidra mer än de andra till måluppfyllelsen.

Den sammanlagda körsträckan anger hur långt alla Sveriges bilar rullar tillsammans. Denna storhet benämns vanligen trafikarbete och mäts i enheten fordonskilometer. Körsträckan eller trafikarbetet per capita motsvarar den sträcka varje svensk i medeltal sitter vid ratten.

Eftersom vi också kan vara passagerare ska denna indikator ska inte förväxlas med indikator B3A, som anger hur långt varje svensk i medeltal reser med bil. Den sammanlagda resesträckan i bil hos Sveriges befolkning benämns vanligen bilarnas persontransportarbete och mäts i enheten personkilometer.

Persontransportarbetet dividerat med trafikarbetet ger ett mått på hur många personer som i medeltal sitter i varje bil. Detta mått anges i indikator B3E.

OBS Data för år 2022 är preliminära.

Analys
Körsträckan per capita förändrades bara marginellt från år 2006 till år 2019. År 2020 drabbades vi av covid-pandemin, som förändrade resemönstren radikalt och skapade hack i alla kurvor.

Men låt oss ta det från början. Åren 2013-2017 ökade körsträckan per capita något. Flera orsaker samspelade; en bristande tilltro till att kollektivtrafiken kunde lösa ens transportbehov, en regionförstoring som generellt ökar avstånden, ett ökat välstånd som gör att milkostnaden är en allt mindre del av hushållens disponibla inkomst, och därtill en fortsatt stimulans att välja bilen, bl.a. i form av reseavdragets utformning.

Åren 2018-2019 kunde vi ana en glädjande trend med fallande körsträckor per capita. Det kan hänga samman med att de omfattande satsningarna på regional spårburen trafik på allvar börjar bära frukt. Klart är att resesträckorna i kollektivtrafik ökat långsam men ganska stabilt under en lång följd av år, och att det är den spårburna trafiken som ökat mest, och då i synnerhet den lokala och den regionala. Detta kan tyda på att spårburen arbetspendling ökat på bilpendlingens bekostnad.

Dessa antydda trender speglas i det faktum att andelen resesträcka med gång, cykel eller kollektivtrafik började öka snabbare åren 2018 och 2019 upp mot 21,5 procent, efter att länge ha legat konstant kring 20 procent.

Den stora nedgången i körsträckorna år 2020 beror på covid-pandemin. Den kan därmed inte tolkas som en fortsättning på den lilla nedgång som kunde skönjas dessförinnan. År 2021 fick vi en viss rekyleffekt, som fortsatte år 2022, men körsträckan per capita förblev ändå lägre än 2019. Det är möjligt att vi får en rekyl uppåt även år 2023. I så fall kommer den troligtvis att vara svag, eftersom samhällseffekterna av pandemin hann klinga av redan år 2022.

Detta tyder på att nedgången i körsträcka per capita från toppåret 2017 kommer att bestå. I så fall är ett troligt skäl att mängden distansarbete ligger kvar på en högre nivå efter pandemin, vilket minskar bilpendlingen. Faktorer som å andra sidan riskerar att leda till ökade körsträckor de närmaste åren är höjd milersättning och sänkta drivmedelspriser.

Se också analysen av måluppfyllelsen av index H2.

Övriga kommentarer
För kommunerna anges körsträckan i de personbilar som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina bilar, och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna, vilket ger långa körsträckor för denna kommun. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.H.2.C
Uppdaterad: 2023-09-28