Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Förnybar diesel HVO relativt bensin

Antalet publika tankstationer med förnybar diesel HVO/XTL som procent av antalet stationer med bensin 95 oktan
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Ödeshög  125 2023
Nykvarn  100 2023
Leksand  100 2023
Järfälla  80,0 2023
Sigtuna  70,0 2023
Kungsör  66,7 2023
Grästorp  66,7 2023
Huddinge  61,5 2023
Lidingö  60,0 2023
Tyresö  60,0 2023
Motala  53,8 2023
Borlänge  53,8 2023
Bromölla  50,0 2023
Dorotea  50,0 2023
Alingsås  50,0 2023
Flen  50,0 2023
Filipstad  50,0 2023
Krokom  50,0 2023
Åtvidaberg  50,0 2023
Övertorneå  50,0 2023
Smedjebacken  50,0 2023
Sundbyberg  50,0 2023
Norsjö  50,0 2023
Mölndal  50,0 2023
Landskrona  46,2 2023
Malung-Sälen  45,5 2023
Köping  44,4 2023
Berg  44,4 2023
Norrköping  44,4 2023
Skara  44,4 2023
Östersund  43,8 2023
Hallsberg  42,9 2023
Linköping  41,9 2023
Haninge  41,7 2023
Herrljunga  40,0 2023
Gagnef  40,0 2023
Härjedalen  40,0 2023
Härnösand  40,0 2023
Vingåker  40,0 2023
Upplands-Bro  40,0 2023
Stockholm  39,3 2023
Sundsvall  38,2 2023
Timrå  37,5 2023
Vimmerby  37,5 2023
Kalix  37,5 2023
Ludvika  37,5 2023
Helsingborg  37,0 2023
Örebro  37,0 2023
Karlstad  35,0 2023
Höör  33,3 2023
Mjölby  33,3 2023
Mora  33,3 2023
Ljusdal  33,3 2023
Hammarö  33,3 2023
Hjo  33,3 2023
Forshaga  33,3 2023
Gnosjö  33,3 2023
Finspång  33,3 2023
Eskilstuna  33,3 2023
Arjeplog  33,3 2023
Eksjö  33,3 2023
Burlöv  33,3 2023
Vännäs  33,3 2023
Västerås  33,3 2023
Växjö  33,3 2023
Ydre  33,3 2023
Trosa  33,3 2023
Töreboda  33,3 2023
Vellinge  33,3 2023
Vilhelmina  33,3 2023
Strömsund  33,3 2023
Sollefteå  33,3 2023
Sorsele  33,3 2023
Sala  33,3 2023
Mönsterås  33,3 2023
Nordmaling  33,3 2023
Oskarshamn  33,3 2023
Oxelösund  33,3 2023
Perstorp  33,3 2023
Robertsfors  33,3 2023
Luleå  31,6 2023
Ljungby  31,2 2023
Göteborg  31,1 2023
Katrineholm  30,8 2023
Vänersborg  30,0 2023
Österåker  30,0 2023
Malmö  29,5 2023
Götene  28,6 2023
Alvesta  28,6 2023
Ale  28,6 2023
Bollnäs  28,6 2023
Älmhult  28,6 2023
Ystad  28,6 2023
Osby  28,6 2023
Varberg  27,8 2023
Uddevalla  27,8 2023
Falun  27,8 2023
Avesta  27,3 2023
Uppsala  26,3 2023
Vallentuna  25,0 2023
Vara  25,0 2023
Vetlanda  25,0 2023
Vårgårda  25,0 2023
Östra Göinge  25,0 2023
Ragunda  25,0 2023
Ockelbo  25,0 2023
Nora  25,0 2023
Nybro  25,0 2023
Salem  25,0 2023
Skurup  25,0 2023
Solna  25,0 2023
Storuman  25,0 2023
Boden  25,0 2023
Arboga  25,0 2023
Bräcke  25,0 2023
Eslöv  25,0 2023
Falkenberg  25,0 2023
Gotland  25,0 2023
Hallstahammar  25,0 2023
Lund  25,0 2023
Lidköping  25,0 2023
Lindesberg  25,0 2023
Kävlinge  25,0 2023
Kramfors  25,0 2023
Hällefors  25,0 2023
Jokkmokk  25,0 2023
Karlsborg  25,0 2023
Karlshamn  25,0 2023
Karlskoga  25,0 2023
Härryda  25,0 2023
Riket  24,3 2023
Gävle  24,1 2023
Piteå  23,8 2023
Södertälje  23,8 2023
Värnamo  23,1 2023
Täby  23,1 2023
Åre  22,2 2023
Säffle  22,2 2023
Sollentuna  22,2 2023
Nacka  22,2 2023
Jönköping  22,2 2023
Kristinehamn  22,2 2023
Kalmar  22,2 2023
Halmstad  21,4 2023
Sandviken  21,4 2023
Hudiksvall  21,1 2023
Laxå  20,0 2023
Lomma  20,0 2023
Haparanda  20,0 2023
Heby  20,0 2023
Grums  20,0 2023
Bjuv  20,0 2023
Borgholm  20,0 2023
Staffanstorp  20,0 2023
Nyköping  20,0 2023
Rättvik  20,0 2023
Pajala  20,0 2023
Partille  20,0 2023
Älvdalen  20,0 2023
Tierp  20,0 2023
Söderköping  20,0 2023
Umeå  20,0 2023
Borås  19,4 2023
Falköping  18,8 2023
Botkyrka  18,2 2023
Kungälv  18,2 2023
Ulricehamn  18,2 2023
Trelleborg  18,2 2023
Tranemo  16,7 2023
Tranås  16,7 2023
Vansbro  16,7 2023
Åstorp  16,7 2023
Ånge  16,7 2023
Ovanåker  16,7 2023
Nynäshamn  16,7 2023
Mellerud  16,7 2023
Mörbylånga  16,7 2023
Svalöv  16,7 2023
Svedala  16,7 2023
Strängnäs  16,7 2023
Kristianstad  16,7 2023
Kinda  16,7 2023
Kungsbacka  16,7 2023
Arvidsjaur  16,7 2023
Fagersta  16,7 2023
Arvika  15,4 2023
Karlskrona  15,0 2023
Klippan  14,3 2023
Kumla  14,3 2023
Mariestad  14,3 2023
Markaryd  14,3 2023
Hedemora  14,3 2023
Gällivare  14,3 2023
Skövde  14,3 2023
Nordanstig  14,3 2023
Olofström  14,3 2023
Uppvidinge  14,3 2023
Söderhamn  14,3 2023
Torsby  14,3 2023
Skellefteå  13,8 2023
Ängelholm  13,3 2023
Örnsköldsvik  12,5 2023
Västervik  12,5 2023
Upplands Väsby  12,5 2023
Stenungsund  12,5 2023
Norrtälje  12,5 2023
Askersund  12,5 2023
Båstad  12,5 2023
Enköping  12,5 2023
Mark  12,5 2023
Lerum  11,1 2023
Hultsfred  11,1 2023
Ronneby  9,09 2023
Tingsryd  9,09 2023
Nässjö  8,33 2023
Kiruna  7,69 2023
Hässleholm  6,67 2023
Trollhättan  6,67 2023
Tjörn  0,00 2023
Tomelilla  0,00 2023
Torsås  0,00 2023
Vadstena  0,00 2023
Vaggeryd  0,00 2023
Valdemarsvik  0,00 2023
Vaxholm  0,00 2023
Värmdö  0,00 2023
Vindeln  0,00 2023
Årjäng  0,00 2023
Åsele  0,00 2023
Åmål  0,00 2023
Östhammar  0,00 2023
Överkalix  0,00 2023
Öckerö  0,00 2023
Örkelljunga  0,00 2023
Älvkarleby  0,00 2023
Älvsbyn  0,00 2023
Norberg  0,00 2023
Orsa  0,00 2023
Orust  0,00 2023
Storfors  0,00 2023
Sotenäs  0,00 2023
Skinnskatteberg  0,00 2023
Simrishamn  0,00 2023
Sjöbo  0,00 2023
Strömstad  0,00 2023
Sunne  0,00 2023
Surahammar  0,00 2023
Svenljunga  0,00 2023
Säter  0,00 2023
Sävsjö  0,00 2023
Sölvesborg  0,00 2023
Tanum  0,00 2023
Tibro  0,00 2023
Tidaholm  0,00 2023
Höganäs  0,00 2023
Högsby  0,00 2023
Hörby  0,00 2023
Hylte  0,00 2023
Håbo  0,00 2023
Knivsta  0,00 2023
Kil  0,00 2023
Lessebo  0,00 2023
Lekeberg  0,00 2023
Laholm  0,00 2023
Ljusnarsberg  0,00 2023
Lilla Edet  0,00 2023
Malå  0,00 2023
Lycksele  0,00 2023
Lysekil  0,00 2023
Mullsjö  0,00 2023
Munkedal  0,00 2023
Munkfors  0,00 2023
Emmaboda  0,00 2023
Eda  0,00 2023
Ekerö  0,00 2023
Dals-Ed  0,00 2023
Danderyd  0,00 2023
Degerfors  0,00 2023
Boxholm  0,00 2023
Aneby  0,00 2023
Bollebygd  0,00 2023
Bengtsfors  0,00 2023
Bjurholm  0,00 2023
Habo  0,00 2023
Hagfors  0,00 2023
Hofors  0,00 2023
Essunga  0,00 2023
Gullspång  0,00 2023
Färgelanda  0,00 2023
Gislaved  0,00 2023
Gnesta  0,00 2023
Datakälla: Miljöfordon Sverige: appen Tanka Grönt

Kommentar

Med HVO/XTL menar vi 100 procent ren förnybar diesel av typen Hydrerad vegetabilisk olja (HVO), eller mer alllmänt förnybar diesel som uppfyller samma standard EN15940 oavsett råvaror och tillverkningsmetod (XTL).

Denna indikator besvarar frågan hur väl utbyggd indrastrukturen för att tanka HVO/XTL är jämfört med infrastrukturen för att tanka bensin. Vi gör motsvarande analys för övriga alternativa drivmedel.

Ytterligare ett sätt att värdera utbyggnaden av infrastrukturen för HVO/XTL är att beräkna antalet publika tankstationer för HVO/XTL per kvadratmil. Denna indikator är ett svar på frågan hur långt jag i genomsnitt måste åka för att hitta en sådan station i min kommun. Ett alltför lågt värde begränsar möjligheten att resa obekymrat på förnybar diesel i eller genom kommunen.

Analys
Det finns relativt god möjlighet att tanka HVO/XTL i stora delar av Sverige, med vissa vita fläckar i Norrlands inland. Utbyggnaden av infrastrukturen för tankning har gått snabbt de senaste fem åren. Se kartfunktionen.

Övriga kommentarer
Uppgifterna gäller vid utgången av det angivna året.

Antalet HVO/XTL-stationer på nationell nivå redovisas i indikator B2H. Observera att en annan datakälla används för denna nationella statistik, vilket gör att data i den nationella indikatorn kan skilja sig från aggregerade data i denna kommunala indikator.

Indikator K.H.B2.H.4.2
Uppdaterad: 2024-01-20