Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel förnybara drivmedel i kollektivtrafiken

Den procentuella andelen av den sammanlagda sträcka som körs av bussar och tåg där förnybara drivmedel används.
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Arboga  100,0 2022
Bjuv  100,0 2022
Bollnäs  100,0 2022
Bromölla  100,0 2022
Burlöv  100,0 2022
Båstad  100,0 2022
Eslöv  100,0 2022
Fagersta  100,0 2022
Gävle  100,0 2022
Hallstahammar  100,0 2022
Helsingborg  100,0 2022
Hofors  100,0 2022
Hudiksvall  100,0 2022
Hässleholm  100,0 2022
Höganäs  100,0 2022
Hörby  100,0 2022
Höör  100,0 2022
Klippan  100,0 2022
Kristianstad  100,0 2022
Kungsör  100,0 2022
Kävlinge  100,0 2022
Köping  100,0 2022
Landskrona  100,0 2022
Ljusdal  100,0 2022
Lomma  100,0 2022
Lund  100,0 2022
Malmö  100,0 2022
Norberg  100,0 2022
Nordanstig  100,0 2022
Ockelbo  100,0 2022
Osby  100,0 2022
Ovanåker  100,0 2022
Perstorp  100,0 2022
Sala  100,0 2022
Sandviken  100,0 2022
Simrishamn  100,0 2022
Sjöbo  100,0 2022
Skinnskatteberg  100,0 2022
Skurup  100,0 2022
Staffanstorp  100,0 2022
Surahammar  100,0 2022
Svalöv  100,0 2022
Svedala  100,0 2022
Söderhamn  100,0 2022
Tomelilla  100,0 2022
Trelleborg  100,0 2022
Vellinge  100,0 2022
Västerås  100,0 2022
Ystad  100,0 2022
Åstorp  100,0 2022
Ängelholm  100,0 2022
Örkelljunga  100,0 2022
Östra Göinge  100,0 2022
Österåker  99,9 2017
Ödeshög  99,9 2022
Åtvidaberg  99,9 2022
Älmhult  99,9 2022
Växjö  99,9 2022
Ydre  99,9 2022
Vingåker  99,9 2022
Värmdö  99,9 2017
Uppvidinge  99,9 2022
Vadstena  99,9 2022
Vaxholm  99,9 2017
Upplands Väsby  99,9 2017
Upplands-Bro  99,9 2017
Valdemarsvik  99,9 2022
Vallentuna  99,9 2017
Trosa  99,9 2022
Tyresö  99,9 2017
Täby  99,9 2017
Tingsryd  99,9 2022
Söderköping  99,9 2022
Södertälje  99,9 2017
Stockholm  99,9 2017
Strängnäs  99,9 2022
Sundbyberg  99,9 2017
Sollentuna  99,9 2017
Solna  99,9 2017
Sigtuna  99,9 2017
Salem  99,9 2017
Oxelösund  99,9 2022
Norrköping  99,9 2022
Norrtälje  99,9 2017
Nykvarn  99,9 2017
Nyköping  99,9 2022
Nynäshamn  99,9 2017
Nacka  99,9 2017
Markaryd  99,9 2022
Mjölby  99,9 2022
Motala  99,9 2022
Linköping  99,9 2022
Ljungby  99,9 2022
Lessebo  99,9 2022
Lidingö  99,9 2017
Katrineholm  99,9 2022
Kinda  99,9 2022
Järfälla  99,9 2017
Huddinge  99,9 2017
Haninge  99,9 2017
Finspång  99,9 2022
Flen  99,9 2022
Eskilstuna  99,9 2022
Gnesta  99,9 2022
Botkyrka  99,9 2017
Boxholm  99,9 2022
Danderyd  99,9 2017
Ekerö  99,9 2017
Alvesta  99,9 2022
Askersund  99,7 2022
Degerfors  99,7 2022
Hallsberg  99,7 2022
Hällefors  99,7 2022
Karlskoga  99,7 2022
Kumla  99,7 2022
Ljusnarsberg  99,7 2022
Laxå  99,7 2022
Lekeberg  99,7 2022
Nora  99,7 2022
Lindesberg  99,7 2022
Örebro  99,7 2022
Olofström  99,3 2022
Ronneby  99,3 2022
Sölvesborg  99,3 2022
Karlskrona  99,3 2022
Karlshamn  99,3 2022
Kungsbacka  99,2 2022
Hylte  99,2 2022
Laholm  99,2 2022
Halmstad  99,2 2022
Falkenberg  99,2 2022
Varberg  99,2 2022
Timrå  99,1 2022
Örnsköldsvik  99,1 2022
Ånge  99,1 2022
Sundsvall  99,1 2022
Sollefteå  99,1 2022
Härnösand  99,1 2022
Kramfors  99,1 2022
Hedemora  96,5 2022
Leksand  96,5 2022
Mora  96,5 2022
Malung-Sälen  96,5 2022
Ludvika  96,5 2022
Falun  96,5 2022
Gotland  96,5 2022
Gagnef  96,5 2022
Borlänge  96,5 2022
Avesta  96,5 2022
Smedjebacken  96,5 2022
Rättvik  96,5 2022
Orsa  96,5 2022
Älvdalen  96,5 2022
Säter  96,5 2022
Vansbro  96,5 2022
Vimmerby  94,3 2022
Torsås  94,3 2022
Västervik  94,3 2022
Mönsterås  94,3 2022
Mörbylånga  94,3 2022
Oskarshamn  94,3 2022
Nybro  94,3 2022
Borgholm  94,3 2022
Emmaboda  94,3 2022
Hultsfred  94,3 2022
Kalmar  94,3 2022
Högsby  94,3 2022
Riket  93,3 2022
Nässjö  90,6 2022
Värnamo  90,6 2022
Sävsjö  90,6 2022
Vetlanda  90,6 2022
Vaggeryd  90,6 2022
Tranås  90,6 2022
Jönköping  90,6 2022
Mullsjö  90,6 2022
Eksjö  90,6 2022
Aneby  90,6 2022
Gislaved  90,6 2022
Gnosjö  90,6 2022
Habo  90,6 2022
Heby  89,8 2022
Enköping  89,8 2022
Håbo  89,8 2022
Knivsta  89,8 2022
Uppsala  89,8 2022
Tierp  89,8 2022
Älvkarleby  89,8 2022
Östhammar  89,8 2022
Östersund  89,2 2022
Åre  89,2 2022
Ragunda  89,2 2022
Strömsund  89,2 2022
Krokom  89,2 2022
Härjedalen  89,2 2022
Bräcke  89,2 2022
Berg  89,2 2022
Bjurholm  87,9 2022
Dorotea  87,9 2022
Lycksele  87,9 2022
Malå  87,9 2022
Storuman  87,9 2022
Skellefteå  87,9 2022
Sorsele  87,9 2022
Nordmaling  87,9 2022
Robertsfors  87,9 2022
Norsjö  87,9 2022
Vännäs  87,9 2022
Åsele  87,9 2022
Umeå  87,9 2022
Vilhelmina  87,9 2022
Vindeln  87,9 2022
Vara  87,6 2022
Tjörn  87,6 2022
Tranemo  87,6 2022
Trollhättan  87,6 2022
Töreboda  87,6 2022
Uddevalla  87,6 2022
Ulricehamn  87,6 2022
Öckerö  87,6 2022
Vårgårda  87,6 2022
Vänersborg  87,6 2022
Åmål  87,6 2022
Partille  87,6 2022
Mölndal  87,6 2022
Orust  87,6 2022
Sotenäs  87,6 2022
Stenungsund  87,6 2022
Skövde  87,6 2022
Skara  87,6 2022
Strömstad  87,6 2022
Tanum  87,6 2022
Tibro  87,6 2022
Tidaholm  87,6 2022
Svenljunga  87,6 2022
Mariestad  87,6 2022
Mark  87,6 2022
Lysekil  87,6 2022
Munkedal  87,6 2022
Mellerud  87,6 2022
Lerum  87,6 2022
Kungälv  87,6 2022
Lidköping  87,6 2022
Lilla Edet  87,6 2022
Härryda  87,6 2022
Karlsborg  87,6 2022
Dals-Ed  87,6 2022
Borås  87,6 2022
Bollebygd  87,6 2022
Ale  87,6 2022
Alingsås  87,6 2022
Bengtsfors  87,6 2022
Herrljunga  87,6 2022
Hjo  87,6 2022
Göteborg  87,6 2022
Götene  87,6 2022
Grästorp  87,6 2022
Gullspång  87,6 2022
Färgelanda  87,6 2022
Falköping  87,6 2022
Essunga  87,6 2022
Filipstad  79,7 2022
Forshaga  79,7 2022
Grums  79,7 2022
Hagfors  79,7 2022
Hammarö  79,7 2022
Arvika  79,7 2022
Eda  79,7 2022
Kristinehamn  79,7 2022
Karlstad  79,7 2022
Kil  79,7 2022
Munkfors  79,7 2022
Säffle  79,7 2022
Storfors  79,7 2022
Sunne  79,7 2022
Årjäng  79,7 2022
Torsby  79,7 2022
Älvsbyn  42,9 2022
Överkalix  42,9 2022
Övertorneå  42,9 2022
Pajala  42,9 2022
Piteå  42,9 2022
Luleå  42,9 2022
Kiruna  42,9 2022
Kalix  42,9 2022
Jokkmokk  42,9 2022
Boden  42,9 2022
Arjeplog  42,9 2022
Arvidsjaur  42,9 2022
Gällivare  42,9 2022
Haparanda  42,9 2022
Datakälla: Svensk Kollektivtrafik: FRIDA miljö- och fordonsdatabas

Kommentar

Uppgifterna gäller andelen fordonskilometer (trafikarbete) som utförts med förnybara drivmedel i bussar och i bantrafik. För kommuner gäller siffrorna länstrafiken i det län som kommunen tillhör. I den nationella siffran ingår inte långfärdsbussar hos kommersiella aktörer.

Från och med 2018 ingår inte SL (Region Stockholm) i underlaget från FRIDA. Från och med år 2019 innefattas den eldrivna bantrafiken i statistiken, vilket medför att den förnybara andelen drivmedel stiger med cirka en procentenhet på riksnivå. Dessa förändringar medför att jämförelser med tidigare år får göras med försiktighet. Den övergripande trenden är dock robust.

Analys
Stora lappkast i val av förnybara drivmedel har skett de senaste åren. Etanoldrivna bussar var relativt populära under några år efter 2010, men har nu nästan försvunnit från vägarna. Användningen av biodiesel RME växte snabbt till och med år 2015, då användandet sjönk tillbaka till förmån för förnybar diesel HVO, som snabbt blev mycket populär. År 2018 skedde ett trendbrott då volymerna RME återigen ökade på bekostnad av HVO. Detta kan till stor del förklaras med förändringar i prisbilden för de två drivmedlen. Användningen av biogas har ökat långsamt men stadigt under en lång följd av år.

Eldrivna bussar är på stark frammarsch, men användningen av el i bussar är fortfarande liten jämfört med användningen av andra drivmedel på riksplanet. Drygt 8 procent av färdsträckan färdsträckan i den subventionerade busstrafiken kördes på el år 2022.

Detta år kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 39 procent på HVO, knappt 31 procent på biogas, drygt 14 procent på RME. (SL ingår inte i underlaget, som nämndes ovan.)

Om vi vidgar perspektivet till att även innefatta bantrafiken, så fördelade sig användningen av alterntiva drivmedel på följande sätt, räknat som andel av de fordonskilometer som kördes i kollektivtrafiken år 2022: drygt 33 procent HVO, knappt 26 procent biogas, 12 procent RME och knappt 23 procent el. Användningen av etanol var försumbar, och rapporteras bara från Jämtland. Där stod den för 1 procent av den körda sträckan.

När det gäller andel HVO i kollektivtrafiken låg Blekinge i topp år 2022 med över 99 procent. Störst andel biogas användes i Västmanland med drygt 97 procent. Halland har satsat mest av alla län på RME, som användes till mer än 76 procent av körsträckan i kollektivtrafikfordonen år 2022. Andelen el var störst i Skåne med knappt 53 procent samma år.

Indikator K.H.B2.B
Uppdaterad: 2023-09-29