Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Genomsnittliga koldioxidutsläpp hos fordon

Genomsnittligt certifierat koldioxidutsläpp ur avgasröret hos alla personbilar i trafik (g CO2/km)
Kommun Senaste värdet (g CO2/km) Datum
Sorsele  169 2023
Strömsund  166 2023
Dorotea  161 2023
Jokkmokk  161 2023
Pajala  161 2023
Storuman  161 2023
Malå  160 2023
Överkalix  159 2023
Åsele  158 2023
Arjeplog  158 2023
Härjedalen  158 2023
Lycksele  156 2023
Åre  156 2023
Arvidsjaur  155 2023
Kiruna  155 2023
Norsjö  155 2023
Övertorneå  154 2023
Berg  154 2023
Gällivare  153 2023
Bräcke  153 2023
Älvdalen  152 2023
Malung-Sälen  151 2023
Vilhelmina  151 2023
Ragunda  151 2023
Vansbro  150 2023
Kalix  150 2023
Älvsbyn  150 2023
Krokom  149 2023
Hagfors  149 2023
Haparanda  148 2023
Eda  148 2023
Torsby  147 2023
Ödeshög  147 2023
Nybro  147 2023
Högsby  146 2023
Årjäng  146 2023
Valdemarsvik  146 2023
Ljusnarsberg  146 2023
Filipstad  146 2023
Robertsfors  146 2023
Heby  145 2023
Kinda  145 2023
Ovanåker  145 2023
Östersund  145 2023
Ånge  145 2023
Eksjö  145 2023
Hofors  145 2023
Bollnäs  145 2023
Ljusdal  145 2023
Ystad  145 2023
Tingsryd  144 2023
Uppvidinge  144 2023
Borgholm  144 2023
Hultsfred  144 2023
Bengtsfors  144 2023
Hylte  144 2023
Vindeln  144 2023
Ockelbo  144 2023
Vimmerby  143 2023
Tanum  143 2023
Grästorp  143 2023
Söderhamn  143 2023
Boden  143 2023
Orsa  143 2023
Östhammar  143 2023
Osby  143 2023
Sollefteå  143 2023
Ydre  143 2023
Bjuv  142 2023
Sjöbo  142 2023
Boxholm  142 2023
Skurup  142 2023
Örnsköldsvik  142 2023
Askersund  142 2023
Vellinge  142 2023
Kil  142 2023
Markaryd  141 2023
Nora  141 2023
Laholm  141 2023
Gnosjö  141 2023
Dals-Ed  141 2023
Simrishamn  141 2023
Svalöv  141 2023
Nordmaling  141 2023
Båstad  141 2023
Laxå  141 2023
Klippan  141 2023
Bjurholm  141 2023
Tomelilla  141 2023
Torsås  141 2023
Aneby  141 2023
Olofström  141 2023
Skellefteå  140 2023
Skinnskatteberg  140 2023
Luleå  140 2023
Västervik  140 2023
Perstorp  140 2023
Gislaved  140 2023
Tjörn  140 2023
Mönsterås  140 2023
Östra Göinge  140 2023
Älvkarleby  140 2023
Leksand  140 2023
Höganäs  140 2023
Åstorp  140 2023
Orust  140 2023
Färgelanda  140 2023
Rättvik  140 2023
Nässjö  140 2023
Tierp  140 2023
Svenljunga  140 2023
Håbo  140 2023
Säter  139 2023
Essunga  139 2023
Lindesberg  139 2023
Götene  139 2023
Köping  139 2023
Sävsjö  139 2023
Värnamo  139 2023
Trosa  139 2023
Piteå  139 2023
Herrljunga  139 2023
Landskrona  139 2023
Burlöv  139 2023
Munkedal  139 2023
Härnösand  139 2023
Lekeberg  139 2023
Vara  139 2023
Tranås  139 2023
Fagersta  139 2023
Gnesta  139 2023
Lessebo  139 2023
Storfors  139 2023
Skara  138 2023
Örkelljunga  138 2023
Sandviken  138 2023
Svedala  138 2023
Smedjebacken  138 2023
Oskarshamn  138 2023
Tidaholm  138 2023
Habo  138 2023
Ljungby  138 2023
Hedemora  138 2023
Eslöv  138 2023
Mellerud  138 2023
Vännäs  138 2023
Lilla Edet  138 2023
Strömstad  138 2023
Staffanstorp  138 2023
Tranemo  138 2023
Kungsör  138 2023
Kävlinge  138 2023
Grums  138 2023
Hallsberg  138 2023
Forshaga  138 2023
Sala  138 2023
Nykvarn  138 2023
Ludvika  138 2023
Hörby  138 2023
Vingåker  138 2023
Sunne  138 2023
Arboga  138 2023
Bollebygd  138 2023
Sölvesborg  138 2023
Vaggeryd  137 2023
Falkenberg  137 2023
Finspång  137 2023
Åtvidaberg  137 2023
Emmaboda  137 2023
Trelleborg  137 2023
Gagnef  137 2023
Bromölla  137 2023
Gävle  137 2023
Mullsjö  137 2023
Nynäshamn  137 2023
Hällefors  137 2023
Öckerö  137 2023
Nordanstig  137 2023
Norrköping  137 2023
Ängelholm  137 2023
Munkfors  137 2023
Kristianstad  137 2023
Sundsvall  137 2023
Flen  137 2023
Norrtälje  136 2023
Höör  136 2023
Vadstena  136 2023
Timrå  136 2023
Töreboda  136 2023
Halmstad  136 2023
Mark  136 2023
Mörbylånga  136 2023
Nyköping  136 2023
Motala  136 2023
Lidingö  136 2023
Ulricehamn  136 2023
Karlsborg  136 2023
Hässleholm  136 2023
Alvesta  136 2023
Gullspång  136 2023
Mora  136 2023
Upplands-Bro  136 2023
Hudiksvall  136 2023
Lomma  136 2023
Vetlanda  136 2023
Örebro  136 2023
Älmhult  136 2023
Sotenäs  136 2023
Degerfors  136 2023
Kalmar  136 2023
Strängnäs  136 2023
Arvika  135 2023
Botkyrka  135 2023
Stenungsund  135 2023
Växjö  135 2023
Varberg  135 2023
Kumla  135 2023
Ekerö  135 2023
Alingsås  135 2023
Helsingborg  135 2023
Vårgårda  135 2023
Oxelösund  135 2023
Lidköping  135 2023
Karlskoga  135 2023
Norberg  135 2023
Falköping  134 2023
Kungsbacka  134 2023
Haninge  134 2023
Göteborg  134 2023
Malmö  134 2023
Borlänge  134 2023
Borås  134 2023
Säffle  134 2023
Karlshamn  134 2023
Kristinehamn  134 2023
Tibro  134 2023
Avesta  134 2023
Karlstad  134 2023
Jönköping  134 2023
Sundbyberg  134 2023
Ale  134 2023
Kramfors  134 2023
Gotland  134 2023
Karlskrona  134 2023
Kungälv  133 2023
Söderköping  133 2023
Ronneby  133 2023
Umeå  133 2023
Knivsta  133 2023
Huddinge  133 2023
Riket  133 2023
Hallstahammar  133 2023
Vänersborg  133 2023
Surahammar  133 2023
Tyresö  132 2023
Katrineholm  132 2023
Lerum  132 2023
Täby  132 2023
Salem  132 2023
Vallentuna  132 2023
Eskilstuna  132 2023
Enköping  132 2023
Västerås  132 2023
Hjo  132 2023
Åmål  132 2023
Härryda  131 2023
Falun  131 2023
Partille  131 2023
Lysekil  131 2023
Mjölby  131 2023
Vaxholm  131 2023
Uppsala  131 2023
Mariestad  130 2023
Upplands Väsby  130 2023
Linköping  130 2023
Österåker  130 2023
Skövde  130 2023
Sigtuna  130 2023
Hammarö  130 2023
Södertälje  129 2023
Uddevalla  129 2023
Värmdö  129 2023
Trollhättan  128 2023
Järfälla  128 2023
Mölndal  125 2023
Danderyd  125 2023
Stockholm  122 2023
Nacka  121 2023
Solna  120 2023
Lund  120 2023
Sollentuna  115 2023
Datakälla: SCB: Personlig kommunikation

Kommentar

Uppgifterna gäller alla personbilar och husbilar som är i trafik det givna året och inte är äldre än 20 år. Även elbilar räknas in i underlaget och tilldelas utsläppet noll. För laddhybrider används det viktade utsläppet. De fordon som saknar utsläppsvärde i vägtrafikregistret tilldelas ett genomsnittligt utsläppsvärde för den givna årsmodellen och fordonstypen enligt en modell som Trafikverket tagit fram.

De genomsnittliga certifierade koldioxidutsläppen per körd kilometer hos Sveriges bilar minskar än så länge i jämn takt. Det finns en risk att utsläppsminskningen planar ut och avstannar om ett antal år, eftersom denna trend just nu är tydlig hos de nyregistrerade personbilarna.

De certifierade koldioxidutsläppen är nära relaterade till bilarnas energieffektivitet. Utvecklingen av nya bilars energieffektivitet analyseras i indikator H2A.

OBS Till och med år 2021 är data baserade på fordonens förbruking och utsläpp bestämda med körcykeln NEDC. Från och med år 2022 baseras data på den nya körcykeln WLTP, som ger högre värden. Vi har alltså ett tidsseriebrott från år 2021 till år 2022. Det genomsnittliga koldioxidustläppet år 2022 baserat på NEDC är 132,6 g/km på riksnivå.

Indikator K.H.B1.M
Uppdaterad: 2024-03-26