Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal tunga lastbilar i trafik

Antal tunga lastbilar i trafik per 1 000 invånare
Kommun Senaste värdet (Antal/1 000 inv) Datum
Arjeplog  35,65 2023
Åsele  32,74 2023
Pajala  31,85 2023
Ängelholm  31,11 2023
Nybro  26,01 2023
Dorotea  24,37 2023
Överkalix  24,35 2023
Sorsele  23,88 2023
Skara  23,16 2023
Övertorneå  22,75 2023
Bjurholm  22,57 2023
Lekeberg  22,19 2023
Markaryd  22,13 2023
Arvidsjaur  21,92 2023
Strömsund  21,69 2023
Tomelilla  21,23 2023
Älvsbyn  20,81 2023
Herrljunga  20,12 2023
Vännäs  20,09 2023
Ragunda  20,06 2023
Klippan  19,86 2023
Malå  19,73 2023
Ånge  19,21 2023
Vilhelmina  19,00 2023
Skurup  18,86 2023
Götene  18,38 2023
Värnamo  18,03 2023
Sollefteå  17,76 2023
Berg  17,23 2023
Vara  17,05 2023
Älvdalen  17,03 2023
Kiruna  16,89 2023
Årjäng  16,68 2023
Ovanåker  16,40 2023
Ydre  15,95 2023
Norsjö  15,80 2023
Vimmerby  15,78 2023
Ljusdal  15,75 2023
Skinnskatteberg  15,64 2023
Storuman  15,30 2023
Hylte  15,24 2023
Lycksele  15,15 2023
Hedemora  14,86 2023
Vindeln  14,83 2023
Dals-Ed  14,76 2023
Mora  14,71 2023
Örkelljunga  14,67 2023
Uppvidinge  14,57 2023
Eda  14,47 2023
Bengtsfors  14,34 2023
Tranås  14,29 2023
Malung-Sälen  14,23 2023
Jokkmokk  13,96 2023
Hässleholm  13,90 2023
Munkedal  13,81 2023
Härjedalen  13,80 2023
Piteå  13,63 2023
Sunne  13,62 2023
Nordmaling  13,51 2023
Storfors  13,42 2023
Haparanda  13,29 2023
Vårgårda  13,16 2023
Orust  13,11 2023
Krokom  13,02 2023
Boxholm  12,86 2023
Gällivare  12,75 2023
Ödeshög  12,69 2023
Falköping  12,67 2023
Boden  12,67 2023
Torsby  12,47 2023
Borlänge  12,29 2023
Bollnäs  12,19 2023
Ockelbo  12,16 2023
Kungsör  12,15 2023
Landskrona  12,05 2023
Kristinehamn  12,01 2023
Rättvik  11,95 2023
Staffanstorp  11,90 2023
Kalix  11,84 2023
Laholm  11,71 2023
Kramfors  11,68 2023
Svenljunga  11,62 2023
Kil  11,58 2023
Bräcke  11,48 2023
Alvesta  11,48 2023
Sölvesborg  11,44 2023
Östersund  11,41 2023
Avesta  11,38 2023
Vaggeryd  11,34 2023
Sundsvall  11,32 2023
Nordanstig  11,31 2023
Lindesberg  11,25 2023
Tjörn  11,21 2023
Kristianstad  11,18 2023
Smedjebacken  11,18 2023
Tibro  11,12 2023
Askersund  11,06 2023
Hörby  11,04 2023
Färgelanda  11,04 2023
Helsingborg  11,02 2023
Arvika  11,02 2023
Svalöv  11,00 2023
Kungälv  10,97 2023
Essunga  10,96 2023
Ljungby  10,88 2023
Säter  10,67 2023
Uddevalla  10,64 2023
Karlsborg  10,62 2023
Vansbro  10,55 2023
Hallsberg  10,53 2023
Gislaved  10,51 2023
Aneby  10,51 2023
Enköping  10,46 2023
Örnsköldsvik  10,44 2023
Hultsfred  10,37 2023
Tranemo  10,35 2023
Bjuv  10,33 2023
Lessebo  10,31 2023
Norrtälje  10,31 2023
Tierp  10,29 2023
Tingsryd  10,28 2023
Åre  10,27 2023
Gotland  10,26 2023
Robertsfors  10,24 2023
Simrishamn  10,23 2023
Stenungsund  10,23 2023
Mullsjö  10,16 2023
Gullspång  10,16 2023
Flen  10,15 2023
Sjöbo  10,03 2023
Sala  10,02 2023
Vallentuna  9,92 2023
Hjo  9,83 2023
Vingåker  9,82 2023
Tidaholm  9,81 2023
Lysekil  9,81 2023
Oskarshamn  9,73 2023
Östhammar  9,70 2023
Båstad  9,68 2023
Vetlanda  9,67 2023
Lilla Edet  9,57 2023
Skellefteå  9,55 2023
Hagfors  9,54 2023
Ljusnarsberg  9,53 2023
Varberg  9,50 2023
Tanum  9,48 2023
Södertälje  9,48 2023
Gnosjö  9,41 2023
Kinda  9,21 2023
Sävsjö  9,17 2023
Hudiksvall  9,16 2023
Norrköping  9,13 2023
Säffle  9,13 2023
Växjö  9,12 2023
Gävle  9,11 2023
Laxå  9,10 2023
Strömstad  8,90 2023
Borås  8,90 2023
Håbo  8,88 2023
Söderhamn  8,81 2023
Halmstad  8,76 2023
Högsby  8,64 2023
Habo  8,59 2023
Örebro  8,58 2023
Osby  8,55 2023
Jönköping  8,52 2023
Heby  8,51 2023
Skövde  8,41 2023
Eslöv  8,40 2023
Köping  8,39 2023
Timrå  8,38 2023
Mjölby  8,36 2023
Ludvika  8,33 2023
Hällefors  8,31 2023
Åmål  8,25 2023
Falun  8,22 2023
Luleå  8,22 2023
Åstorp  8,20 2023
Mönsterås  8,15 2023
Torsås  8,14 2023
Karlstad  8,14 2023
Vänersborg  8,12 2023
Nyköping  8,11 2023
Riket  8,10 2023
Umeå  8,08 2023
Töreboda  7,99 2023
Munkfors  7,90 2023
Finspång  7,84 2023
Gagnef  7,77 2023
Nykvarn  7,68 2023
Åtvidaberg  7,59 2023
Härryda  7,52 2023
Karlshamn  7,50 2023
Leksand  7,48 2023
Filipstad  7,47 2023
Falkenberg  7,45 2023
Eksjö  7,44 2023
Arboga  7,43 2023
Vadstena  7,40 2023
Hallstahammar  7,39 2023
Mellerud  7,31 2023
Borgholm  7,26 2023
Perstorp  7,24 2023
Mariestad  7,22 2023
Forshaga  7,19 2023
Vaxholm  7,19 2023
Bollebygd  7,19 2023
Ulricehamn  7,18 2023
Kalmar  7,12 2023
Motala  7,11 2023
Haninge  7,01 2023
Göteborg  6,90 2023
Nässjö  6,79 2023
Nora  6,78 2023
Upplands-Bro  6,62 2023
Västerås  6,60 2023
Kumla  6,53 2023
Degerfors  6,41 2023
Emmaboda  6,40 2023
Burlöv  6,40 2023
Trelleborg  6,39 2023
Stockholm  6,37 2023
Valdemarsvik  6,37 2023
Eskilstuna  6,36 2023
Västervik  6,34 2023
Katrineholm  6,29 2023
Mark  6,29 2023
Sandviken  6,29 2023
Uppsala  6,18 2023
Orsa  6,08 2023
Grums  6,07 2023
Solna  6,05 2023
Ale  6,04 2023
Nynäshamn  6,04 2023
Bromölla  6,00 2023
Karlskoga  5,88 2023
Söderköping  5,85 2023
Sigtuna  5,84 2023
Älmhult  5,80 2023
Värmdö  5,75 2023
Järfälla  5,75 2023
Sotenäs  5,74 2023
Malmö  5,74 2023
Ystad  5,73 2023
Trollhättan  5,72 2023
Ronneby  5,65 2023
Lidköping  5,60 2023
Strängnäs  5,55 2023
Ekerö  5,42 2023
Härnösand  5,39 2023
Älvkarleby  5,33 2023
Mölndal  5,23 2023
Mörbylånga  5,14 2023
Olofström  5,13 2023
Norberg  5,08 2023
Höör  5,01 2023
Fagersta  4,99 2023
Kungsbacka  4,93 2023
Hofors  4,91 2023
Grästorp  4,85 2023
Botkyrka  4,83 2023
Karlskrona  4,71 2023
Svedala  4,64 2023
Knivsta  4,54 2023
Huddinge  4,52 2023
Sollentuna  4,48 2023
Alingsås  4,41 2023
Nacka  4,33 2023
Linköping  4,24 2023
Kävlinge  4,16 2023
Surahammar  4,03 2023
Upplands Väsby  3,97 2023
Partille  3,95 2023
Höganäs  3,94 2023
Trosa  3,83 2023
Gnesta  3,82 2023
Lund  3,81 2023
Lerum  3,78 2023
Salem  3,61 2023
Österåker  3,59 2023
Östra Göinge  3,49 2023
Vellinge  3,23 2023
Oxelösund  3,14 2023
Tyresö  3,03 2023
Öckerö  2,73 2023
Danderyd  2,50 2023
Lomma  2,36 2023
Täby  1,97 2023
Hammarö  1,71 2023
Lidingö  1,39 2023
Sundbyberg  1,34 2023
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Fram till år 2013 gick det att ana en svag trend att antalet lastbilar i trafik per capita minskade, men sedan dess har antalet förblivit i det närmaste konstant. Denna utveckling speglas av utvecklingen hos körsträckan i tunga lastbilar per capita på svenska vägar. (Den senare indikatorn tar även hänsyn till de utländska lastbilar som körs i Sverige.)

Det är värt att noterna att antalet körda mil med riktigt tunga lastbilar (över 26 ton) har ökat successivt under en lång följd av år, medan körsträckan i lättare tunga lastbilar (3,5 - 26 ton) minskar. Tyngre lastbilar har högre lastkapacitet, men trots detta har inte godstransportarbetet eller lastningsgraden ökat märkbart. Det verkar som om lastbilarna i Sverige används alltmer ineffektivt. Detta kan ha att göra med den snabba ökningen av e-handeln. Kanske har logistiken inte hunnit optimeras för att hantera de nya godstransportmönstren, men det är ingenting vi vågar säga säkert.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.

Indikator K.H.B1.A.3
Uppdaterad: 2024-02-26