Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal lätta lastbilar i trafik

Antal lätta lastbilar i trafik per 1 000 invånare
Kommun Senaste värdet (Antal/1 000 inv) Datum
Arvidsjaur  170,3 2023
Arjeplog  156,4 2023
Jokkmokk  152,9 2023
Pajala  148,2 2023
Härjedalen  146,6 2023
Överkalix  146,4 2023
Malung-Sälen  143,2 2023
Sorsele  141,6 2023
Solna  140,3 2023
Åsele  137,2 2023
Ragunda  136,7 2023
Älvdalen  134,5 2023
Dorotea  132,5 2023
Kiruna  129,3 2023
Strömsund  127,5 2023
Gällivare  125,3 2023
Vilhelmina  122,8 2023
Grästorp  119,7 2023
Ydre  119,6 2023
Berg  119,0 2023
Aneby  118,9 2023
Orsa  117,4 2023
Övertorneå  117,2 2023
Dals-Ed  114,9 2023
Ödeshög  114,6 2023
Ånge  113,0 2023
Ljusdal  112,2 2023
Storuman  111,0 2023
Älvsbyn  111,0 2023
Södertälje  108,4 2023
Bjurholm  108,2 2023
Åre  107,7 2023
Gullspång  107,1 2023
Askersund  106,2 2023
Krokom  105,0 2023
Vara  104,9 2023
Borgholm  103,6 2023
Tanum  103,3 2023
Gotland  102,3 2023
Torsby  100,8 2023
Vansbro  100,3 2023
Sjöbo  98,9 2023
Norsjö  98,9 2023
Ockelbo  98,5 2023
Essunga  98,3 2023
Herrljunga  98,2 2023
Bräcke  98,0 2023
Sollefteå  97,8 2023
Årjäng  97,4 2023
Tomelilla  97,2 2023
Ovanåker  96,6 2023
Storfors  96,0 2023
Rättvik  94,5 2023
Nordanstig  94,2 2023
Vindeln  94,1 2023
Tingsryd  93,5 2023
Mora  93,1 2023
Sotenäs  92,8 2023
Sunne  91,7 2023
Malå  91,6 2023
Valdemarsvik  91,6 2023
Svenljunga  91,5 2023
Båstad  91,0 2023
Markaryd  90,7 2023
Hedemora  90,5 2023
Vingåker  90,1 2023
Hörby  89,8 2023
Uppvidinge  89,2 2023
Simrishamn  89,1 2023
Orust  89,1 2023
Gnosjö  88,4 2023
Bengtsfors  88,0 2023
Mellerud  87,6 2023
Tranemo  87,5 2023
Kalix  87,0 2023
Leksand  87,0 2023
Torsås  86,8 2023
Nacka  85,9 2023
Hylte  85,9 2023
Munkedal  84,8 2023
Sollentuna  84,6 2023
Laholm  84,5 2023
Vimmerby  83,6 2023
Boxholm  83,3 2023
Säter  83,2 2023
Lycksele  83,1 2023
Östhammar  82,9 2023
Hjo  82,6 2023
Högsby  82,6 2023
Sala  82,1 2023
Eda  82,1 2023
Töreboda  82,0 2023
Hagfors  81,8 2023
Munkfors  81,8 2023
Heby  81,7 2023
Lekeberg  80,6 2023
Färgelanda  80,5 2023
Kinda  80,3 2023
Vetlanda  80,0 2023
Götene  79,3 2023
Ljusnarsberg  79,0 2023
Haparanda  78,9 2023
Vadstena  78,4 2023
Bollnäs  78,4 2023
Kungsör  78,3 2023
Hultsfred  78,2 2023
Robertsfors  78,2 2023
Vårgårda  78,1 2023
Kil  77,9 2023
Karlsborg  77,8 2023
Hudiksvall  77,6 2023
Smedjebacken  77,4 2023
Söderköping  77,3 2023
Kramfors  76,9 2023
Boden  76,8 2023
Hässleholm  76,8 2023
Lilla Edet  76,3 2023
Norrtälje  75,9 2023
Sölvesborg  75,7 2023
Åtvidaberg  75,6 2023
Falkenberg  75,3 2023
Söderhamn  75,1 2023
Mark  74,8 2023
Gislaved  74,6 2023
Mönsterås  74,3 2023
Tierp  74,2 2023
Ljungby  74,2 2023
Norberg  74,1 2023
Säffle  73,6 2023
Eksjö  73,4 2023
Laxå  73,3 2023
Piteå  73,2 2023
Varberg  73,0 2023
Lindesberg  72,6 2023
Gagnef  72,5 2023
Flen  71,8 2023
Strömstad  71,7 2023
Nordmaling  71,7 2023
Sävsjö  71,4 2023
Svalöv  71,3 2023
Tidaholm  71,3 2023
Arvika  71,2 2023
Hallsberg  71,0 2023
Falköping  70,9 2023
Skara  70,4 2023
Örkelljunga  70,4 2023
Alvesta  69,8 2023
Emmaboda  69,8 2023
Vaggeryd  69,3 2023
Avesta  69,1 2023
Hällefors  69,0 2023
Gnesta  67,9 2023
Filipstad  67,7 2023
Örnsköldsvik  67,7 2023
Tjörn  67,6 2023
Nora  67,5 2023
Mörbylånga  67,0 2023
Östra Göinge  66,9 2023
Grums  66,2 2023
Skinnskatteberg  66,2 2023
Skurup  66,2 2023
Ulricehamn  66,1 2023
Enköping  65,6 2023
Perstorp  65,1 2023
Bjuv  65,1 2023
Lidköping  64,6 2023
Östersund  64,4 2023
Arboga  64,3 2023
Tranås  64,0 2023
Stockholm  64,0 2023
Bromölla  63,9 2023
Osby  63,8 2023
Klippan  63,6 2023
Vännäs  63,4 2023
Lund  63,3 2023
Mjölby  63,2 2023
Hofors  63,0 2023
Katrineholm  62,8 2023
Borlänge  62,6 2023
Höör  62,4 2023
Mariestad  62,4 2023
Trollhättan  62,1 2023
Skellefteå  62,1 2023
Luleå  61,9 2023
Värnamo  61,7 2023
Trosa  61,5 2023
Nybro  61,4 2023
Stenungsund  61,3 2023
Tibro  61,1 2023
Lysekil  61,1 2023
Ludvika  60,7 2023
Motala  60,0 2023
Ängelholm  59,9 2023
Degerfors  59,5 2023
Nyköping  59,4 2023
Kristianstad  58,9 2023
Oskarshamn  58,6 2023
Timrå  58,4 2023
Riket  58,3 2023
Kristinehamn  58,1 2023
Västervik  58,0 2023
Bollebygd  57,9 2023
Fagersta  57,9 2023
Ystad  57,8 2023
Åmål  57,6 2023
Finspång  57,2 2023
Strängnäs  57,0 2023
Köping  56,8 2023
Uddevalla  56,6 2023
Sundsvall  56,4 2023
Härnösand  56,0 2023
Lessebo  55,3 2023
Olofström  55,2 2023
Nässjö  55,0 2023
Gävle  54,9 2023
Sandviken  54,9 2023
Habo  54,8 2023
Kumla  54,6 2023
Falun  54,4 2023
Ronneby  54,3 2023
Kungälv  54,3 2023
Hallstahammar  54,3 2023
Jönköping  54,0 2023
Håbo  53,8 2023
Åstorp  53,6 2023
Nynäshamn  53,3 2023
Kalmar  53,3 2023
Forshaga  53,1 2023
Älmhult  52,9 2023
Eslöv  52,8 2023
Karlskoga  52,7 2023
Trelleborg  52,2 2023
Norrköping  51,9 2023
Karlshamn  51,5 2023
Öckerö  51,5 2023
Vänersborg  51,5 2023
Mölndal  51,2 2023
Helsingborg  51,2 2023
Skövde  50,3 2023
Vallentuna  50,2 2023
Höganäs  50,0 2023
Ekerö  49,8 2023
Älvkarleby  49,1 2023
Kungsbacka  49,1 2023
Halmstad  48,5 2023
Karlstad  48,5 2023
Nykvarn  47,4 2023
Värmdö  47,4 2023
Borås  47,2 2023
Mullsjö  47,0 2023
Alingsås  46,5 2023
Örebro  45,1 2023
Surahammar  45,0 2023
Kävlinge  45,0 2023
Karlskrona  44,8 2023
Växjö  44,8 2023
Eskilstuna  44,7 2023
Österåker  44,6 2023
Ale  44,3 2023
Svedala  43,5 2023
Danderyd  42,4 2023
Sigtuna  42,4 2023
Knivsta  42,2 2023
Haninge  41,7 2023
Härryda  40,1 2023
Staffanstorp  39,9 2023
Västerås  39,4 2023
Vellinge  39,2 2023
Uppsala  38,5 2023
Upplands-Bro  38,4 2023
Lerum  37,9 2023
Umeå  37,7 2023
Linköping  37,1 2023
Vaxholm  36,7 2023
Malmö  36,7 2023
Upplands Väsby  36,1 2023
Oxelösund  35,8 2023
Landskrona  35,3 2023
Tyresö  35,1 2023
Huddinge  34,2 2023
Burlöv  33,8 2023
Göteborg  32,9 2023
Hammarö  32,6 2023
Botkyrka  32,0 2023
Partille  31,8 2023
Järfälla  27,2 2023
Salem  26,2 2023
Täby  25,6 2023
Lomma  24,0 2023
Sundbyberg  20,2 2023
Lidingö  18,1 2023
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Det rullar allt fler lätta lastbilar på svenska vägar. Trenden är tydlig och skiljer ut de lätta lastbilarna från övriga fordonstyper, där antalet fordon i trafik per capita hållit sig ungefär konstant under en lång följd av år.

Det växande antalet lätta lastbilar har troligen att göra med den ökande e-handeln, som medför ett växande behov av lätta transportfordon för att frakta varor till slutkund. Vissa ser ökningen som ett problem, eftersom de lätta lastbilarna kan korka igen våra städer. Men trenden kan också vara ett uttryck för en ökande omlastning från tung till lätt lastbil för transporter till verksamheter i stadskärnan, vilket är av godo.

Mer genererellt ser vi en tilltagande avprofessionalisering av godstransporterna. Det kan vara svårt att få tag i chaufförer. Att använda lätta lastbilar blir då attraktivt eftersom det räcker med vanligt B-körkort, som de flesta fortfarande har.

Ytterligare ett skäl till det ökande antalet lätta lastbilar är att småföretagare gynnats av ROT- och RUT-avdrag. Många hantverkare använder lätta lastbilar som yrkesfordon.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.A.2
Uppdaterad: 2024-02-26