Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|
Eksjö | 2007 | 2,25 |
Eksjö | 2008 | 2,33 |
Eksjö | 2009 | 2,45 |
Eksjö | 2010 | 2,15 |
Eksjö | 2011 | 1,16 |
Eksjö | 2012 | 2,20 |
Eksjö | 2013 | 2,31 |
Eksjö | 2014 | 2,23 |
Eksjö | 2015 | 2,08 |
Eksjö | 2016 | 1,93 |
Eksjö | 2017 | 1,95 |
Eksjö | 2018 | 2,04 |
Eksjö | 2019 | 1,41 |
Eksjö | 2020 | 0,39 |
Eksjö | 2021 | 0,39 |
Eksjö | 2022 | 0,56 |
Eksjö | 2023 | 0,45 |
Analys
Antalet bussar i trafik i Sverige förblev i det närmaste konstant under en lång följd av år fram till covid-pandemin år 2020. Detta speglar det faktum att resandet i buss inte ökade påtagligt under dessa år. Den långsamma ökning av kollektivtrafiken som vi såg före pandemin berodde istället på ökat spårburet resande.
Är 2020 minskade antalet bussar i trafik påtagligt. Detta kan sättas i samband med en nedskalad kollektivtrafik under pandemin. En återhämtning skedde år 2022, men antalet bussar per capita är år 2023 fortfarande lägre än alla år i mätserien före pandemin.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende.