Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Kundnöjdhet med länstrafikbolaget

Sammanfattande kundnöjdhet med länstrafikbolaget (%)
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Karlshamn  74 2023
Karlskrona  74 2023
Olofström  74 2023
Ronneby  74 2023
Sölvesborg  74 2023
Torsby  72 2023
Årjäng  72 2023
Storfors  72 2023
Sunne  72 2023
Säffle  72 2023
Karlstad  72 2023
Kristinehamn  72 2023
Kil  72 2023
Munkfors  72 2023
Arvika  72 2023
Eda  72 2023
Filipstad  72 2023
Forshaga  72 2023
Grums  72 2023
Hagfors  72 2023
Hammarö  72 2023
Hallstahammar  71 2023
Finspång  71 2023
Fagersta  71 2023
Boxholm  71 2023
Arboga  71 2023
Motala  71 2023
Mjölby  71 2023
Köping  71 2023
Linköping  71 2023
Kinda  71 2023
Kungsör  71 2023
Söderköping  71 2023
Surahammar  71 2023
Skinnskatteberg  71 2023
Sala  71 2023
Norberg  71 2023
Norrköping  71 2023
Ydre  71 2023
Västerås  71 2023
Åtvidaberg  71 2023
Ödeshög  71 2023
Vadstena  71 2023
Valdemarsvik  71 2023
Älvsbyn  70 2023
Överkalix  70 2023
Övertorneå  70 2023
Pajala  70 2023
Piteå  70 2023
Kiruna  70 2023
Kalix  70 2023
Jokkmokk  70 2023
Luleå  70 2023
Arjeplog  70 2023
Arvidsjaur  70 2023
Boden  70 2023
Gällivare  70 2023
Haparanda  70 2023
Gävle  69 2023
Bollnäs  69 2023
Ljusdal  69 2023
Hofors  69 2023
Hudiksvall  69 2023
Ovanåker  69 2023
Sandviken  69 2023
Nordanstig  69 2023
Ockelbo  69 2023
Söderhamn  69 2023
Skellefteå  68 2023
Storuman  68 2023
Sorsele  68 2023
Norsjö  68 2023
Nordmaling  68 2023
Robertsfors  68 2023
Vilhelmina  68 2023
Vännäs  68 2023
Åsele  68 2023
Umeå  68 2023
Vindeln  68 2023
Malå  68 2023
Lycksele  68 2023
Bjurholm  68 2023
Dorotea  68 2023
Alvesta  66 2023
Markaryd  66 2023
Ljungby  66 2023
Lessebo  66 2023
Uppvidinge  66 2023
Tingsryd  66 2023
Växjö  66 2023
Älmhult  66 2023
Trosa  64 2015
Vingåker  64 2015
Oxelösund  64 2015
Nyköping  64 2015
Strängnäs  64 2015
Katrineholm  64 2015
Eskilstuna  64 2015
Flen  64 2015
Gnesta  64 2015
Falkenberg  63 2023
Halmstad  63 2023
Emmaboda  63 2023
Borgholm  63 2023
Kalmar  63 2023
Hultsfred  63 2023
Hylte  63 2023
Högsby  63 2023
Kungsbacka  63 2023
Laholm  63 2023
Nybro  63 2023
Mönsterås  63 2023
Mörbylånga  63 2023
Oskarshamn  63 2023
Varberg  63 2023
Torsås  63 2023
Vimmerby  63 2023
Västervik  63 2023
Åre  61 2023
Östersund  61 2023
Ragunda  61 2023
Strömsund  61 2023
Härjedalen  61 2023
Krokom  61 2023
Berg  61 2023
Bräcke  61 2023
Gotland  60 2023
Hallsberg  58 2023
Degerfors  58 2023
Askersund  58 2023
Kumla  58 2023
Karlskoga  58 2023
Hällefors  58 2023
Laxå  58 2023
Lekeberg  58 2023
Ljusnarsberg  58 2023
Lindesberg  58 2023
Nora  58 2023
Örebro  58 2023
Örnsköldsvik  57 2023
Ånge  57 2023
Vetlanda  57 2023
Värnamo  57 2023
Tranås  57 2023
Timrå  57 2023
Vaggeryd  57 2023
Nässjö  57 2023
Riket  57 2023
Sävsjö  57 2023
Sundsvall  57 2023
Sollefteå  57 2023
Mullsjö  57 2023
Jönköping  57 2023
Härnösand  57 2023
Kramfors  57 2023
Aneby  57 2023
Habo  57 2023
Gislaved  57 2023
Gnosjö  57 2023
Eksjö  57 2023
Essunga  56 2023
Falköping  56 2023
Färgelanda  56 2023
Grästorp  56 2023
Gullspång  56 2023
Herrljunga  56 2023
Hjo  56 2023
Göteborg  56 2023
Götene  56 2023
Ale  56 2023
Alingsås  56 2023
Bengtsfors  56 2023
Bollebygd  56 2023
Dals-Ed  56 2023
Borås  56 2023
Kungälv  56 2023
Karlsborg  56 2023
Härryda  56 2023
Munkedal  56 2023
Mölndal  56 2023
Mellerud  56 2023
Lysekil  56 2023
Mariestad  56 2023
Mark  56 2023
Lidköping  56 2023
Lilla Edet  56 2023
Lerum  56 2023
Sotenäs  56 2023
Strömstad  56 2023
Skara  56 2023
Skövde  56 2023
Svenljunga  56 2023
Stenungsund  56 2023
Partille  56 2023
Orust  56 2023
Vara  56 2023
Vårgårda  56 2023
Vänersborg  56 2023
Trollhättan  56 2023
Töreboda  56 2023
Uddevalla  56 2023
Ulricehamn  56 2023
Tranemo  56 2023
Tjörn  56 2023
Tanum  56 2023
Tibro  56 2023
Tidaholm  56 2023
Åmål  56 2023
Öckerö  56 2023
Älvkarleby  55 2023
Örkelljunga  55 2023
Ängelholm  55 2023
Östhammar  55 2023
Östra Göinge  55 2023
Ystad  55 2023
Åstorp  55 2023
Tierp  55 2023
Tomelilla  55 2023
Trelleborg  55 2023
Vellinge  55 2023
Uppsala  55 2023
Osby  55 2023
Perstorp  55 2023
Svalöv  55 2023
Svedala  55 2023
Skurup  55 2023
Simrishamn  55 2023
Sjöbo  55 2023
Staffanstorp  55 2023
Landskrona  55 2023
Lomma  55 2023
Lund  55 2023
Malmö  55 2023
Hässleholm  55 2023
Höganäs  55 2023
Håbo  55 2023
Hörby  55 2023
Höör  55 2023
Klippan  55 2023
Knivsta  55 2023
Kävlinge  55 2023
Kristianstad  55 2023
Bromölla  55 2023
Burlöv  55 2023
Båstad  55 2023
Enköping  55 2023
Eslöv  55 2023
Bjuv  55 2023
Helsingborg  55 2023
Heby  55 2023
Haninge  54 2023
Ekerö  54 2023
Danderyd  54 2023
Botkyrka  54 2023
Huddinge  54 2023
Järfälla  54 2023
Lidingö  54 2023
Sollentuna  54 2023
Solna  54 2023
Stockholm  54 2023
Sundbyberg  54 2023
Södertälje  54 2023
Sigtuna  54 2023
Salem  54 2023
Nykvarn  54 2023
Nynäshamn  54 2023
Nacka  54 2023
Norrtälje  54 2023
Upplands Väsby  54 2023
Upplands-Bro  54 2023
Vallentuna  54 2023
Vaxholm  54 2023
Tyresö  54 2023
Täby  54 2023
Värmdö  54 2023
Österåker  54 2023
Älvdalen  51 2023
Vansbro  51 2023
Orsa  51 2023
Rättvik  51 2023
Säter  51 2023
Smedjebacken  51 2023
Leksand  51 2023
Ludvika  51 2023
Malung-Sälen  51 2023
Mora  51 2023
Borlänge  51 2023
Avesta  51 2023
Hedemora  51 2023
Gagnef  51 2023
Falun  51 2023
Datakälla: Svensk Kollektivtrafik: Kollektivtrafikbarometern, Svensk Kollektivtrafik: personlig kommunikation

Kommentar

Kundnöjdhet gäller länstrafikbolaget och regional kollektivtrafikmyndighet (RKM). För riket som helhet beräknas ett medeltal över alla län. För kommuner anges kundnöjdheten i det län kommunen ligger i.

Kundnöjdheten motsvarar den sammanfattande nöjdheten med länstrafikbolaget som i Svensk kollektivtrafiks undersökning benämns NKI - nöjd kundindex. Detta index redovisas i Kollektivtrafikbarometern dels för kunderna, dels för allmänheten. Vi redovisar här kundernas nöjdhet.

År 2017 införde Svensk kollektivtrafik en ny metod för att samla in dataunderlag till sin kollektivtrafikbarometer. Därför kan det vara problematiskt att jämföra kundnöjdheten år 2017 och senare med tidigare år.

Analys
Det går inte att se någon trend mot ökad kundnöjdhet med kollektivtrafiken i denna indikator, och inte heller i SCB:s medborgarundersökningar. Detta kan synas märkligt eftersom utbudet av kollektivtrafik ökade påtagligt under en lång följd av år fram till covid-pandemin, liksom resandet med kollektivtrafiken, både mätt i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande.

Covid-pandemin medförde att resandet i kollektivtrafiken minskade drastiskt under år 2020 och 2021, men kundnöjdheten påverkades inte nämnvärt. Skälet kan vara att kapaciteten i kollektivtrafiken upprätthölls trots sviktande kundunderlag.

Indikator K.H.B3.K.2
Uppdaterad: 2024-02-08