Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Kapacitet i lokal och regional kollektivtrafik

Antalet kilometer per capita som alla lokala och regionala kollektivtrafikfordon kör tillsammans (utbudskm/capita)
Kommun Senaste värdet (utbudskm/capita) Datum
Enköping  103,0 2022
Heby  103,0 2022
Håbo  103,0 2022
Knivsta  103,0 2022
Tierp  103,0 2022
Uppsala  103,0 2022
Älvkarleby  103,0 2022
Östhammar  103,0 2022
Östersund  94,0 2022
Åre  94,0 2022
Ragunda  94,0 2022
Strömsund  94,0 2022
Krokom  94,0 2022
Härjedalen  94,0 2022
Bräcke  94,0 2022
Berg  94,0 2022
Borgholm  87,1 2022
Emmaboda  87,1 2022
Hultsfred  87,1 2022
Högsby  87,1 2022
Kalmar  87,1 2022
Oskarshamn  87,1 2022
Mönsterås  87,1 2022
Mörbylånga  87,1 2022
Nybro  87,1 2022
Västervik  87,1 2022
Vimmerby  87,1 2022
Torsås  87,1 2022
Ockelbo  83,2 2022
Nordanstig  83,2 2022
Ovanåker  83,2 2022
Söderhamn  83,2 2022
Sandviken  83,2 2022
Ljusdal  83,2 2022
Hofors  83,2 2022
Hudiksvall  83,2 2022
Gävle  83,2 2022
Bollnäs  83,2 2022
Dorotea  81,2 2022
Bjurholm  81,2 2022
Lycksele  81,2 2022
Malå  81,2 2022
Skellefteå  81,2 2022
Sorsele  81,2 2022
Storuman  81,2 2022
Robertsfors  81,2 2022
Nordmaling  81,2 2022
Norsjö  81,2 2022
Umeå  81,2 2022
Vindeln  81,2 2022
Vännäs  81,2 2022
Vilhelmina  81,2 2022
Åsele  81,2 2022
Öckerö  79,9 2022
Vårgårda  79,9 2022
Vänersborg  79,9 2022
Åmål  79,9 2022
Töreboda  79,9 2022
Uddevalla  79,9 2022
Ulricehamn  79,9 2022
Vara  79,9 2022
Tranemo  79,9 2022
Trollhättan  79,9 2022
Tanum  79,9 2022
Tibro  79,9 2022
Tidaholm  79,9 2022
Tjörn  79,9 2022
Mölndal  79,9 2022
Orust  79,9 2022
Partille  79,9 2022
Strömstad  79,9 2022
Svenljunga  79,9 2022
Sotenäs  79,9 2022
Stenungsund  79,9 2022
Skövde  79,9 2022
Skara  79,9 2022
Mariestad  79,9 2022
Mark  79,9 2022
Lysekil  79,9 2022
Mellerud  79,9 2022
Munkedal  79,9 2022
Lidköping  79,9 2022
Lilla Edet  79,9 2022
Kungälv  79,9 2022
Lerum  79,9 2022
Karlsborg  79,9 2022
Härryda  79,9 2022
Bengtsfors  79,9 2022
Bollebygd  79,9 2022
Ale  79,9 2022
Alingsås  79,9 2022
Essunga  79,9 2022
Dals-Ed  79,9 2022
Borås  79,9 2022
Göteborg  79,9 2022
Götene  79,9 2022
Herrljunga  79,9 2022
Hjo  79,9 2022
Falköping  79,9 2022
Färgelanda  79,9 2022
Grästorp  79,9 2022
Gullspång  79,9 2022
Gnosjö  73,6 2022
Gislaved  73,6 2022
Habo  73,6 2022
Eksjö  73,6 2022
Aneby  73,6 2022
Jönköping  73,6 2022
Mullsjö  73,6 2022
Sävsjö  73,6 2022
Nässjö  73,6 2022
Tranås  73,6 2022
Vetlanda  73,6 2022
Vaggeryd  73,6 2022
Värnamo  73,6 2022
Älvsbyn  73,5 2022
Pajala  73,5 2022
Piteå  73,5 2022
Luleå  73,5 2022
Kalix  73,5 2022
Kiruna  73,5 2022
Jokkmokk  73,5 2022
Arjeplog  73,5 2022
Arvidsjaur  73,5 2022
Boden  73,5 2022
Haparanda  73,5 2022
Gällivare  73,5 2022
Överkalix  73,5 2022
Övertorneå  73,5 2022
Filipstad  72,3 2022
Forshaga  72,3 2022
Hagfors  72,3 2022
Grums  72,3 2022
Hammarö  72,3 2022
Arvika  72,3 2022
Eda  72,3 2022
Kil  72,3 2022
Karlstad  72,3 2022
Kristinehamn  72,3 2022
Munkfors  72,3 2022
Säffle  72,3 2022
Storfors  72,3 2022
Sunne  72,3 2022
Årjäng  72,3 2022
Torsby  72,3 2022
Vansbro  69,4 2022
Älvdalen  69,4 2022
Säter  69,4 2022
Smedjebacken  69,4 2022
Rättvik  69,4 2022
Orsa  69,4 2022
Malung-Sälen  69,4 2022
Mora  69,4 2022
Leksand  69,4 2022
Ludvika  69,4 2022
Borlänge  69,4 2022
Avesta  69,4 2022
Hedemora  69,4 2022
Falun  69,4 2022
Gotland  69,4 2022
Gagnef  69,4 2022
Alvesta  69,3 2022
Ljungby  69,3 2022
Lessebo  69,3 2022
Markaryd  69,3 2022
Älmhult  69,3 2022
Växjö  69,3 2022
Uppvidinge  69,3 2022
Tingsryd  69,3 2022
Trosa  68,5 2022
Vingåker  68,5 2022
Oxelösund  68,5 2022
Nyköping  68,5 2022
Strängnäs  68,5 2022
Katrineholm  68,5 2022
Eskilstuna  68,5 2022
Gnesta  68,5 2022
Flen  68,5 2022
Riket  68,3 2022
Ronneby  64,7 2022
Olofström  64,7 2022
Sölvesborg  64,7 2022
Karlskrona  64,7 2022
Karlshamn  64,7 2022
Järfälla  64,3 2022
Lidingö  64,3 2022
Huddinge  64,3 2022
Haninge  64,3 2022
Ekerö  64,3 2022
Botkyrka  64,3 2022
Danderyd  64,3 2022
Tyresö  64,3 2022
Täby  64,3 2022
Upplands Väsby  64,3 2022
Upplands-Bro  64,3 2022
Vaxholm  64,3 2022
Vallentuna  64,3 2022
Värmdö  64,3 2022
Österåker  64,3 2022
Nynäshamn  64,3 2022
Nykvarn  64,3 2022
Norrtälje  64,3 2022
Nacka  64,3 2022
Salem  64,3 2022
Sundbyberg  64,3 2022
Södertälje  64,3 2022
Sollentuna  64,3 2022
Solna  64,3 2022
Stockholm  64,3 2022
Sigtuna  64,3 2022
Söderköping  64,0 2022
Norrköping  64,0 2022
Åtvidaberg  64,0 2022
Ödeshög  64,0 2022
Ydre  64,0 2022
Vadstena  64,0 2022
Valdemarsvik  64,0 2022
Boxholm  64,0 2022
Finspång  64,0 2022
Linköping  64,0 2022
Motala  64,0 2022
Mjölby  64,0 2022
Kinda  64,0 2022
Kramfors  60,5 2022
Härnösand  60,5 2022
Timrå  60,5 2022
Ånge  60,5 2022
Örnsköldsvik  60,5 2022
Sundsvall  60,5 2022
Sollefteå  60,5 2022
Varberg  54,8 2022
Hylte  54,8 2022
Kungsbacka  54,8 2022
Laholm  54,8 2022
Falkenberg  54,8 2022
Halmstad  54,8 2022
Hallsberg  53,2 2022
Degerfors  53,2 2022
Askersund  53,2 2022
Laxå  53,2 2022
Lekeberg  53,2 2022
Lindesberg  53,2 2022
Ljusnarsberg  53,2 2022
Kumla  53,2 2022
Hällefors  53,2 2022
Karlskoga  53,2 2022
Örebro  53,2 2022
Nora  53,2 2022
Osby  50,8 2022
Perstorp  50,8 2022
Staffanstorp  50,8 2022
Simrishamn  50,8 2022
Sjöbo  50,8 2022
Skurup  50,8 2022
Svalöv  50,8 2022
Svedala  50,8 2022
Örkelljunga  50,8 2022
Åstorp  50,8 2022
Ängelholm  50,8 2022
Östra Göinge  50,8 2022
Ystad  50,8 2022
Vellinge  50,8 2022
Tomelilla  50,8 2022
Trelleborg  50,8 2022
Hörby  50,8 2022
Höör  50,8 2022
Hässleholm  50,8 2022
Höganäs  50,8 2022
Kristianstad  50,8 2022
Klippan  50,8 2022
Lomma  50,8 2022
Landskrona  50,8 2022
Kävlinge  50,8 2022
Lund  50,8 2022
Malmö  50,8 2022
Bjuv  50,8 2022
Burlöv  50,8 2022
Båstad  50,8 2022
Bromölla  50,8 2022
Eslöv  50,8 2022
Helsingborg  50,8 2022
Hallstahammar  49,3 2022
Fagersta  49,3 2022
Arboga  49,3 2022
Köping  49,3 2022
Kungsör  49,3 2022
Västerås  49,3 2022
Surahammar  49,3 2022
Skinnskatteberg  49,3 2022
Sala  49,3 2022
Norberg  49,3 2022
Datakälla: Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik

Kommentar

Kapaciteten gäller lokal och regional kollektivtrafik inom ett läns gränser. Med utbudskilometer menas antalet kilometer som alla kollektivtrafikfordon tillsammans kör under ett år (fordonskilometer).

Den stora minskningen av kapaciteten från år 2018 till 2019 är skenbar. Den beror på att Trafikanalys övergått från att räkna enskilda tågvagnar som egna fordon till att räkna hela tåget som ett och samma fordon. Metodbytet beror på att kvaliteten på dataunderlaget om enskilda tågvagnar varit bristfällig. Åren 2017 och 2018 redovisas utbudet med båda metoderna. Räknat på det nya sättet var kapaciteten 70,4 utbudskm/capita år 2017, 70,1 år 2018 och 70,8 år 2019.

Ett alternativ vore att redovisa den sammanlagda sträckan alla enskilda sittplatser tillsammans rör sig under ett år (sittplatskilometer), men så länge beläggningsgraden inte är alltför hög är det tillgången till ett kollektivtrafikfordon snarare än en sittplats som är den begränsande faktorn för invånarna. Därmed är utbudet av fordon mer intressant att följa än utbudet av sittplatser.

Analys
Utbudet av kollektivtrafik ökade påtagligt från millennieskiftet till och med år 2019. Stora satsningar gjordes i synnerhet på den regionala tågtrafiken. Det gav resultat i ökat resande med kollektivtrafik, både i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande. Detta beror i huvudsak på att satsningarna på lokal och regional bantrafik bar frukt.

Det ökande utbudet medförde dock inte att Sveriges befolkning blev mer nöjda med kollektivtrafiken, att döma av SCB:s medborgarunderökningar och Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometer. Den växande kapaciteten kan dock ha bidragit till att andelen människor som bor i kollektivtrafiknära läge växte långsamt under samma tidsperiod.

Utbudet av kollektivtrafik började minska långsamt år 2020, vilket troligtvis kan sättas i samband med covid-pandemin. Minskningen av kapaciteten har dock varit marginell jämfört med den drastiska minskningen av resandet med kollektivtrafiken. Detta bådar gott: det finns fortfarande en god kapacitet som gör det lockande att återvända till kollektivtrafiken när oron för smitta nu minskat.

Övriga kommentarer
Både subventionerad och kommersiell kollektivtrafik räknas in i underlaget för riket som helhet. För kommuner gäller kapaciteten lokal och regional kollektivtrafik inom det läns gränser vari kommunen ligger. Vi anger denna kapacitet per invånare i länet. Endast subventionerad kollektivtrafik räknas in i detta underlag, vilket gör jämförelser mellan kommuner och riket vanskliga.

Indikator K.H.B3.K.3
Uppdaterad: 2023-09-30