Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Cykelväglängd

Sammanlagd längd cykelväg per invånare (m/capita)
Kommun Senaste värdet (m/capita) Datum
Tingsryd  7,98 2023
Forshaga  6,52 2023
Bromölla  6,46 2023
Ulricehamn  6,20 2023
Tranemo  6,04 2023
Munkfors  5,61 2023
Töreboda  5,48 2023
Hagfors  5,46 2023
Oxelösund  5,36 2023
Örkelljunga  5,10 2023
Vaggeryd  5,04 2023
Ljungby  4,98 2023
Gullspång  4,98 2023
Båstad  4,89 2023
Sölvesborg  4,87 2023
Svenljunga  4,76 2023
Mönsterås  4,70 2023
Mullsjö  4,67 2023
Degerfors  4,66 2023
Skurup  4,43 2023
Sävsjö  4,43 2023
Pajala  4,42 2023
Staffanstorp  4,42 2023
Laholm  4,39 2023
Kävlinge  4,39 2023
Kristianstad  4,37 2023
Gnosjö  4,36 2023
Ystad  4,35 2023
Värnamo  4,34 2023
Boden  4,32 2023
Mariestad  4,32 2023
Tibro  4,27 2023
Nybro  4,26 2023
Torsås  4,26 2023
Götene  4,23 2023
Gislaved  4,23 2023
Eksjö  4,23 2023
Malå  4,18 2023
Strömstad  4,17 2023
Munkedal  4,09 2023
Lomma  4,07 2023
Kumla  4,06 2023
Tranås  4,03 2023
Vänersborg  4,00 2023
Ronneby  3,99 2023
Vellinge  3,93 2023
Höganäs  3,86 2023
Simrishamn  3,83 2023
Upplands Väsby  3,83 2023
Vara  3,81 2023
Håbo  3,81 2023
Skara  3,80 2023
Ovanåker  3,79 2023
Norberg  3,78 2023
Karlshamn  3,78 2023
Ludvika  3,76 2023
Lycksele  3,69 2023
Ängelholm  3,67 2023
Karlskoga  3,67 2023
Vetlanda  3,66 2023
Östra Göinge  3,66 2023
Falköping  3,66 2023
Laxå  3,65 2023
Mjölby  3,65 2023
Hallstahammar  3,61 2023
Motala  3,60 2023
Oskarshamn  3,60 2023
Borlänge  3,59 2023
Höör  3,59 2023
Gällivare  3,59 2023
Trosa  3,55 2023
Hässleholm  3,52 2023
Svedala  3,51 2023
Hofors  3,50 2023
Färgelanda  3,50 2023
Perstorp  3,47 2023
Kil  3,46 2023
Härryda  3,46 2023
Karlsborg  3,45 2023
Örebro  3,45 2023
Vadstena  3,44 2023
Olofström  3,42 2023
Älmhult  3,42 2023
Stenungsund  3,42 2023
Bengtsfors  3,38 2023
Linköping  3,38 2023
Nynäshamn  3,37 2023
Storuman  3,37 2023
Arvidsjaur  3,37 2023
Skellefteå  3,36 2023
Säffle  3,35 2023
Hallsberg  3,35 2023
Nora  3,34 2023
Surahammar  3,34 2023
Burlöv  3,34 2023
Alvesta  3,33 2023
Bjuv  3,32 2023
Vindeln  3,31 2023
Arboga  3,31 2023
Herrljunga  3,30 2023
Lund  3,29 2023
Hammarö  3,29 2023
Sandviken  3,28 2023
Nykvarn  3,27 2023
Sunne  3,23 2023
Fagersta  3,23 2023
Markaryd  3,20 2023
Finspång  3,20 2023
Haparanda  3,19 2023
Essunga  3,18 2023
Västervik  3,17 2023
Falun  3,17 2023
Landskrona  3,15 2023
Skövde  3,15 2023
Vimmerby  3,14 2023
Lidköping  3,12 2023
Helsingborg  3,12 2023
Klippan  3,11 2023
Piteå  3,10 2023
Övertorneå  3,10 2023
Dals-Ed  3,10 2023
Falkenberg  3,09 2023
Hultsfred  3,09 2023
Trelleborg  3,07 2023
Östersund  3,02 2023
Mora  3,01 2023
Högsby  3,00 2023
Åmål  2,99 2023
Hörby  2,99 2023
Söderköping  2,99 2023
Lessebo  2,99 2023
Svalöv  2,97 2023
Karlstad  2,97 2023
Gotland  2,97 2023
Köping  2,97 2023
Ockelbo  2,96 2023
Kalmar  2,95 2023
Trollhättan  2,95 2023
Askersund  2,94 2023
Katrineholm  2,94 2023
Avesta  2,94 2023
Flen  2,93 2023
Luleå  2,91 2023
Halmstad  2,90 2023
Västerås  2,90 2023
Alingsås  2,88 2023
Smedjebacken  2,88 2023
Grästorp  2,88 2023
Växjö  2,87 2023
Gävle  2,87 2023
Söderhamn  2,85 2023
Åtvidaberg  2,85 2023
Varberg  2,83 2023
Ale  2,82 2023
Södertälje  2,82 2023
Salem  2,81 2023
Åstorp  2,79 2023
Ekerö  2,78 2023
Mellerud  2,78 2023
Leksand  2,77 2023
Jönköping  2,76 2023
Tierp  2,72 2023
Nässjö  2,70 2023
Hylte  2,70 2023
Sundsvall  2,70 2023
Upplands-Bro  2,70 2023
Enköping  2,69 2023
Bollnäs  2,69 2023
Lysekil  2,68 2023
Sjöbo  2,67 2023
Umeå  2,65 2023
Aneby  2,65 2023
Ljusdal  2,64 2023
Lerum  2,64 2023
Vännäs  2,63 2023
Lidingö  2,63 2023
Nyköping  2,61 2023
Lilla Edet  2,61 2023
Kramfors  2,60 2023
Riket  2,57 2023
Botkyrka  2,56 2023
Härjedalen  2,54 2023
Hjo  2,52 2023
Kalix  2,51 2023
Valdemarsvik  2,50 2023
Eslöv  2,50 2023
Kristinehamn  2,49 2023
Sigtuna  2,49 2023
Vårgårda  2,47 2023
Strängnäs  2,46 2023
Järfälla  2,45 2023
Kungsbacka  2,44 2023
Mölndal  2,44 2023
Årjäng  2,42 2023
Kungälv  2,42 2023
Arjeplog  2,41 2023
Borgholm  2,40 2023
Partille  2,36 2023
Norrköping  2,36 2023
Säter  2,35 2023
Täby  2,35 2023
Timrå  2,33 2023
Uddevalla  2,32 2023
Grums  2,29 2023
Älvsbyn  2,26 2023
Heby  2,26 2023
Härnösand  2,24 2023
Ödeshög  2,22 2023
Tyresö  2,20 2023
Tomelilla  2,20 2023
Vallentuna  2,20 2023
Eskilstuna  2,19 2023
Mark  2,18 2023
Malung-Sälen  2,16 2023
Österåker  2,13 2023
Bollebygd  2,13 2023
Jokkmokk  2,11 2023
Osby  2,09 2023
Hudiksvall  2,09 2023
Knivsta  2,09 2023
Örnsköldsvik  2,08 2023
Uppsala  2,07 2023
Huddinge  2,07 2023
Nordmaling  2,06 2023
Arvika  2,06 2023
Lindesberg  2,05 2023
Dorotea  2,04 2023
Haninge  2,04 2023
Eda  2,04 2023
Sorsele  2,03 2023
Storfors  1,99 2023
Orsa  1,93 2023
Mörbylånga  1,90 2023
Habo  1,88 2023
Ånge  1,87 2023
Borås  1,87 2023
Danderyd  1,86 2023
Norsjö  1,86 2023
Tidaholm  1,82 2023
Norrtälje  1,82 2023
Vingåker  1,81 2023
Överkalix  1,80 2023
Ydre  1,80 2023
Filipstad  1,79 2023
Bjurholm  1,78 2023
Rättvik  1,77 2023
Hedemora  1,74 2023
Gnesta  1,71 2023
Kinda  1,70 2023
Nacka  1,61 2023
Hällefors  1,60 2023
Ljusnarsberg  1,60 2023
Öckerö  1,59 2023
Karlskrona  1,58 2023
Sollefteå  1,57 2023
Krokom  1,57 2023
Emmaboda  1,56 2023
Malmö  1,55 2023
Strömsund  1,54 2023
Älvkarleby  1,51 2023
Värmdö  1,48 2023
Sotenäs  1,45 2023
Torsby  1,43 2023
Robertsfors  1,41 2023
Lekeberg  1,36 2023
Vansbro  1,34 2023
Sollentuna  1,34 2023
Tjörn  1,32 2023
Solna  1,31 2023
Kiruna  1,28 2023
Göteborg  1,28 2023
Boxholm  1,23 2023
Stockholm  1,22 2023
Vaxholm  1,19 2023
Åre  1,18 2023
Sala  1,09 2023
Tanum  0,99 2023
Gagnef  0,97 2023
Bräcke  0,94 2023
Östhammar  0,89 2023
Åsele  0,81 2023
Kungsör  0,80 2023
Sundbyberg  0,71 2023
Uppvidinge  0,29 2023
Datakälla: Nationella vägdatabasen - NVDB: Personlig kommunikation

Kommentar

Den sammanlagda cykelväglängden i Sverige hämtas från Nationella vägdatabasen (NVDB). Kommunerna började rapportera siffror 2012-2013. I december 2014 blev det obligatoriskt. Då redovisade 225 kommuner längden av sina kommunala cykelvägar. För år 2023 finns underlag från 283 kommuner. Längd statlig cykelväg finns i NVDB för alla kommuner.

För riket som helhet adderar vi den sammanlängda längden statlig, kommunal och enskild cykelväg i de kommuner som lämnat uppgifter om sina kommunala cykelvägar till NVDB. För att få längden cykelväg per capita dividerar vi sedan summan med den sammanlagda folkmängden i dessa rapporterande kommuner.

Analys
Det är glädjande att den inrapporterade längden cykelväg per capita stigit med 29 procent sedan år 2014. En del av uppgången skulle kunna förklaras av att inrapporteringen varit under en uppstartsfas under samma tidperiod, men den ovan beskrivna metod som vi använder för att beräkna indikatorn bör medföra att den positiva trenden är genuin.

De senaste åren ser dock tillväxttakten hos cykelvägarna ut att minska, och var endast en centimeter per capita år 2023. Utbyggnaden av cykelvägar behöver ny statlig stimulans sedan Stadsmiljöavtalen nu avslutas. Statliga cykelvägar bör få byggas fristående från bilväg. För att öka efterfrågan på cykelväg bör milersättningen för den som cyklar till jobbet vara den samma som för bilisten.

Tyvärr går det ännu inte att se några tecken på att den långsiktiga utbyggnaden av cykelvägarna sedan år 2014 gett upphov till mer cykling eller gång, vare sig i absoluta tal, eller som andel av vårt sammanlagda resande. Det verkar inte heller som om utbyggnaden medfört att vi blivit mer nöjda med våra gång- och cykelvägar.

Övriga kommentarer
För de kommuner som lämnat uppgifter om sina kommunala cykelvägar anger vi den sammanlagda längden statlig, kommunal och enskild cykelväg i kommunen per kommuninvånare.

Upgifterna gäller den 31 december det aktuella året.

Indikator K.H.B3.J.2
Uppdaterad: 2024-04-05