Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Resesträcka i personbil

Genomsnittlig resesträcka i personbil per kommuninvånare (1 000 km/capita)
Kommun Senaste värdet (1 000 km/capita) Datum
Hedemora  15,8 2022
Gagnef  14,8 2022
Orust  13,0 2022
Älvsbyn  13,0 2022
Grästorp  12,8 2022
Nordanstig  12,8 2022
Munkedal  12,8 2022
Berg  12,7 2022
Årjäng  12,5 2022
Tingsryd  12,4 2022
Sjöbo  12,4 2022
Malung-Sälen  12,3 2022
Torsby  12,3 2022
Härjedalen  12,2 2022
Tanum  12,2 2022
Älvdalen  12,1 2022
Essunga  12,0 2022
Munkfors  12,0 2022
Sunne  12,0 2022
Övertorneå  11,9 2022
Ragunda  11,9 2022
Kil  11,8 2022
Örkelljunga  11,8 2022
Vara  11,8 2022
Askersund  11,8 2022
Laxå  11,8 2022
Eda  11,7 2022
Bräcke  11,7 2022
Pajala  11,7 2022
Vansbro  11,7 2022
Götene  11,7 2022
Ydre  11,7 2022
Högsby  11,7 2022
Ödeshög  11,7 2022
Södertälje  11,7 2022
Åre  11,6 2022
Överkalix  11,6 2022
Storfors  11,6 2022
Färgelanda  11,6 2022
Krokom  11,6 2022
Sorsele  11,5 2022
Svenljunga  11,5 2022
Torsås  11,5 2022
Lilla Edet  11,5 2022
Tranemo  11,4 2022
Kramfors  11,4 2022
Klippan  11,4 2022
Gullspång  11,4 2022
Aneby  11,4 2022
Arjeplog  11,4 2022
Hörby  11,4 2022
Vilhelmina  11,4 2022
Heby  11,4 2022
Vimmerby  11,4 2022
Ånge  11,4 2022
Bollebygd  11,3 2022
Rättvik  11,3 2022
Skinnskatteberg  11,3 2022
Smedjebacken  11,3 2022
Dals-Ed  11,3 2022
Säter  11,3 2022
Markaryd  11,2 2022
Dorotea  11,2 2022
Gnosjö  11,2 2022
Svalöv  11,2 2022
Tjörn  11,1 2022
Malå  11,1 2022
Laholm  11,1 2022
Ulricehamn  11,1 2022
Mark  11,1 2022
Tomelilla  11,1 2022
Storuman  11,1 2022
Nordmaling  11,0 2022
Hagfors  11,0 2022
Bengtsfors  11,0 2022
Forshaga  11,0 2022
Robertsfors  11,0 2022
Gislaved  11,0 2022
Ljungby  10,9 2022
Vaggeryd  10,9 2022
Strömsund  10,9 2022
Bjurholm  10,9 2022
Boxholm  10,9 2022
Ockelbo  10,9 2022
Lekeberg  10,9 2022
Värnamo  10,9 2022
Hallsberg  10,9 2022
Herrljunga  10,9 2022
Karlsborg  10,9 2022
Uppvidinge  10,8 2022
Nybro  10,8 2022
Hjo  10,8 2022
Mellerud  10,8 2022
Grums  10,8 2022
Kungälv  10,8 2022
Valdemarsvik  10,8 2022
Jokkmokk  10,8 2022
Kinda  10,8 2022
Strängnäs  10,8 2022
Mullsjö  10,7 2022
Kalix  10,7 2022
Norsjö  10,7 2022
Sotenäs  10,7 2022
Emmaboda  10,7 2022
Mörbylånga  10,7 2022
Östhammar  10,7 2022
Hylte  10,7 2022
Bjuv  10,6 2022
Sollefteå  10,6 2022
Leksand  10,6 2022
Båstad  10,6 2022
Borgholm  10,6 2022
Åmål  10,6 2022
Sölvesborg  10,6 2022
Trosa  10,6 2022
Sävsjö  10,6 2022
Mönsterås  10,6 2022
Vindeln  10,5 2022
Ljusnarsberg  10,5 2022
Säffle  10,5 2022
Lycksele  10,5 2022
Surahammar  10,5 2022
Tidaholm  10,5 2022
Tierp  10,5 2022
Mariestad  10,4 2022
Ljusdal  10,4 2022
Mora  10,4 2022
Vårgårda  10,4 2022
Simrishamn  10,4 2022
Arvika  10,4 2022
Timrå  10,4 2022
Nora  10,4 2022
Falkenberg  10,4 2022
Strömstad  10,4 2022
Orsa  10,4 2022
Lidköping  10,4 2022
Vetlanda  10,3 2022
Töreboda  10,3 2022
Skurup  10,3 2022
Gällivare  10,3 2022
Arvidsjaur  10,3 2022
Hofors  10,3 2022
Alvesta  10,3 2022
Hultsfred  10,3 2022
Kungsör  10,3 2022
Osby  10,3 2022
Lysekil  10,3 2022
Höör  10,3 2022
Östra Göinge  10,3 2022
Håbo  10,3 2022
Lindesberg  10,2 2022
Norberg  10,2 2022
Hudiksvall  10,2 2022
Boden  10,2 2022
Skara  10,2 2022
Solna  10,2 2022
Åtvidaberg  10,1 2022
Piteå  10,1 2022
Bollnäs  10,1 2022
Ovanåker  10,1 2022
Stenungsund  10,1 2022
Skövde  10,1 2022
Ystad  10,1 2022
Eksjö  10,1 2022
Tibro  10,1 2022
Hässleholm  10,0 2022
Ängelholm  10,0 2022
Lessebo  10,0 2022
Falköping  10,0 2022
Avesta  10,0 2022
Habo  10,0 2022
Degerfors  10,0 2022
Uddevalla  10,0 2022
Söderköping  10,0 2022
Kungsbacka  10,0 2022
Norrtälje  9,9 2022
Åsele  9,9 2022
Ronneby  9,9 2022
Eslöv  9,9 2022
Danderyd  9,9 2022
Vännäs  9,9 2022
Åstorp  9,9 2022
Söderhamn  9,8 2022
Ale  9,8 2022
Örnsköldsvik  9,8 2022
Mjölby  9,8 2022
Vellinge  9,8 2022
Svedala  9,8 2022
Sala  9,8 2022
Älvkarleby  9,8 2022
Kristianstad  9,8 2022
Kiruna  9,8 2022
Kristinehamn  9,8 2022
Ludvika  9,8 2022
Enköping  9,8 2022
Arboga  9,8 2022
Filipstad  9,8 2022
Haparanda  9,7 2022
Vänersborg  9,7 2022
Bromölla  9,7 2022
Varberg  9,7 2022
Gnesta  9,7 2022
Hallstahammar  9,7 2022
Knivsta  9,6 2022
Finspång  9,6 2022
Vadstena  9,6 2022
Vingåker  9,6 2022
Lund  9,6 2022
Nykvarn  9,6 2022
Kävlinge  9,6 2022
Köping  9,5 2022
Nässjö  9,5 2022
Skellefteå  9,5 2022
Flen  9,5 2022
Kumla  9,5 2022
Höganäs  9,4 2022
Hällefors  9,4 2022
Falun  9,4 2022
Sandviken  9,4 2022
Sollentuna  9,3 2022
Nacka  9,3 2022
Norrköping  9,3 2022
Älmhult  9,3 2022
Olofström  9,3 2022
Karlshamn  9,3 2022
Sundsvall  9,3 2022
Oskarshamn  9,2 2022
Motala  9,2 2022
Kalmar  9,2 2022
Alingsås  9,2 2022
Trollhättan  9,2 2022
Gotland  9,2 2022
Fagersta  9,2 2022
Hammarö  9,2 2022
Nyköping  9,2 2022
Karlskrona  9,2 2022
Östersund  9,1 2022
Luleå  9,1 2022
Trelleborg  9,1 2022
Lerum  9,1 2022
Jönköping  9,1 2022
Riket  9,0 2022
Perstorp  8,9 2022
Karlstad  8,9 2022
Borlänge  8,9 2022
Härnösand  8,9 2022
Vallentuna  8,8 2022
Borås  8,8 2022
Karlskoga  8,8 2022
Halmstad  8,8 2022
Västervik  8,8 2022
Härryda  8,8 2022
Österåker  8,7 2022
Staffanstorp  8,6 2022
Växjö  8,6 2022
Tranås  8,6 2022
Upplands-Bro  8,5 2022
Mölndal  8,5 2022
Sigtuna  8,4 2022
Nynäshamn  8,4 2022
Västerås  8,4 2022
Vaxholm  8,4 2022
Katrineholm  8,3 2022
Eskilstuna  8,3 2022
Täby  8,2 2022
Gävle  8,2 2022
Oxelösund  8,2 2022
Örebro  8,2 2022
Lomma  8,2 2022
Helsingborg  8,1 2022
Ekerö  7,9 2022
Landskrona  7,9 2022
Värmdö  7,8 2022
Järfälla  7,7 2022
Linköping  7,7 2022
Stockholm  7,6 2022
Upplands Väsby  7,6 2022
Burlöv  7,6 2022
Partille  7,5 2022
Umeå  7,4 2022
Salem  7,3 2022
Haninge  7,1 2022
Öckerö  7,1 2022
Uppsala  7,0 2022
Lidingö  6,7 2022
Botkyrka  6,6 2022
Göteborg  6,5 2022
Huddinge  6,5 2022
Malmö  6,5 2022
Tyresö  6,4 2022
Sundbyberg  5,1 2022
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022, RUS/Länsstyrelserna: körsträckedata, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Persontransportarbetet (personkm) dividerat med kommunens folkmängd.

Dessa uppgifter finns inte på kommunal nivå. Därför använder vi det nationella nyckeltalet om det genomsnittliga antalet personer i varje bil (indikator B3E) och multiplicerar med den genomsnittliga körsträckan per kommuninvånare för de bilar som är registrerade i kommunen (indikator H2C_KH).

OBS Den stora minskningen av resesträckorna år 2019 beror på ett tidsseriebrott. Trafikanalys beräknar transportarbete i personbil, cykel och gång med en ny metod från och med detta år, så att värdena inte kan jämföras med tidigare år. Numeriskt innebär förändringarna att transportarbetet i personbil skrivits ned drastiskt, att transportarbetet på cykel ökat, och att gångsträckorna minskat. Personbilstrafiken innefattar enbart personer 6-84 år från och med 2019 medan åren innan samtliga personer. Långa bilresor mer än en dag räknas inte med. Innan 2019 räknades alla förflyttningar utanför den egna tomten med i undersökningen. Sedan undersökningen 2019 räknas endast alla resor med som har ett ärende. Detta innebär att promenader eller cykelresor utan ärende inte räknas som en resa från och med 2019.

Analys
Bilresornas och busstrafikens andel av persontransporterna på väg höll sig ungefärligen konstanta på 91 % respektive 8 % under hela mätperioden fram till metodbytet år 2019. Ur detta perspektiv kunde alltså inga beteendeförändringar märkas som är på väg att bryta bilberoendet.

Efter tidsseriebrottet, under åren 2019-2022, finns en svag trend att andelen färdsträcka i bil tvärtom ökar på busstrafikens bekostnad. I huvudsak beror denna olyckliga utveckling på covid-pandemin, som drabbade kollektivtrafiken hårt. I absoluta tal har resesträckorna per capita i både bil och buss minskat under denna tidsperiod. Detta kan vara en övergående effekt av pandemin, men kan också bli en bestående effekt om andelen hemarbete förblir på en kvarstår nivå, så att antalet pendlingsresor minskar.

Övriga kommentarer
Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina bilar, och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna, vilket ger långa körsträckor för denna kommun. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B3.A.1
Uppdaterad: 2023-09-30