Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Beläggningsgrad i kollektivtrafiken

Genomsnittlig andel upptagna sittplatser i offentligt subventionerad kollektivtrafik (%)
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Falkenberg  34,2 2022
Halmstad  34,2 2022
Hylte  34,2 2022
Kungsbacka  34,2 2022
Laholm  34,2 2022
Varberg  34,2 2022
Vaxholm  26,7 2022
Vallentuna  26,7 2022
Tyresö  26,7 2022
Täby  26,7 2022
Upplands Väsby  26,7 2022
Upplands-Bro  26,7 2022
Värmdö  26,7 2022
Österåker  26,7 2022
Norrtälje  26,7 2022
Nykvarn  26,7 2022
Nynäshamn  26,7 2022
Salem  26,7 2022
Sigtuna  26,7 2022
Sollentuna  26,7 2022
Solna  26,7 2022
Stockholm  26,7 2022
Sundbyberg  26,7 2022
Södertälje  26,7 2022
Lidingö  26,7 2022
Nacka  26,7 2022
Järfälla  26,7 2022
Huddinge  26,7 2022
Haninge  26,7 2022
Botkyrka  26,7 2022
Danderyd  26,7 2022
Ekerö  26,7 2022
Härnösand  25,7 2022
Kramfors  25,7 2022
Sundsvall  25,7 2022
Sollefteå  25,7 2022
Örnsköldsvik  25,7 2022
Ånge  25,7 2022
Timrå  25,7 2022
Tranemo  24,0 2022
Tjörn  24,0 2022
Trollhättan  24,0 2022
Töreboda  24,0 2022
Uddevalla  24,0 2022
Ulricehamn  24,0 2022
Vara  24,0 2022
Vårgårda  24,0 2022
Vänersborg  24,0 2022
Åmål  24,0 2022
Öckerö  24,0 2022
Stenungsund  24,0 2022
Strömstad  24,0 2022
Sotenäs  24,0 2022
Skövde  24,0 2022
Svenljunga  24,0 2022
Tanum  24,0 2022
Tibro  24,0 2022
Tidaholm  24,0 2022
Skara  24,0 2022
Partille  24,0 2022
Orust  24,0 2022
Kungälv  24,0 2022
Karlsborg  24,0 2022
Härryda  24,0 2022
Mölndal  24,0 2022
Munkedal  24,0 2022
Lysekil  24,0 2022
Mariestad  24,0 2022
Mark  24,0 2022
Mellerud  24,0 2022
Lidköping  24,0 2022
Lilla Edet  24,0 2022
Lerum  24,0 2022
Dals-Ed  24,0 2022
Ale  24,0 2022
Alingsås  24,0 2022
Bengtsfors  24,0 2022
Bollebygd  24,0 2022
Borås  24,0 2022
Herrljunga  24,0 2022
Hjo  24,0 2022
Göteborg  24,0 2022
Götene  24,0 2022
Falköping  24,0 2022
Essunga  24,0 2022
Färgelanda  24,0 2022
Grästorp  24,0 2022
Gullspång  24,0 2022
Bjuv  23,4 2022
Eslöv  23,4 2022
Burlöv  23,4 2022
Båstad  23,4 2022
Bromölla  23,4 2022
Lomma  23,4 2022
Landskrona  23,4 2022
Malmö  23,4 2022
Lund  23,4 2022
Hässleholm  23,4 2022
Höganäs  23,4 2022
Helsingborg  23,4 2022
Hörby  23,4 2022
Höör  23,4 2022
Klippan  23,4 2022
Kävlinge  23,4 2022
Kristianstad  23,4 2022
Osby  23,4 2022
Perstorp  23,4 2022
Simrishamn  23,4 2022
Sjöbo  23,4 2022
Svalöv  23,4 2022
Svedala  23,4 2022
Skurup  23,4 2022
Staffanstorp  23,4 2022
Ängelholm  23,4 2022
Östra Göinge  23,4 2022
Örkelljunga  23,4 2022
Åstorp  23,4 2022
Ystad  23,4 2022
Vellinge  23,4 2022
Trelleborg  23,4 2022
Tomelilla  23,4 2022
Tingsryd  23,1 2022
Uppvidinge  23,1 2022
Växjö  23,1 2022
Älmhult  23,1 2022
Markaryd  23,1 2022
Lessebo  23,1 2022
Ljungby  23,1 2022
Alvesta  23,1 2022
Karlshamn  23,0 2022
Karlskrona  23,0 2022
Sölvesborg  23,0 2022
Ronneby  23,0 2022
Olofström  23,0 2022
Riket  22,8 2022
Mullsjö  20,5 2022
Nässjö  20,5 2022
Sävsjö  20,5 2022
Värnamo  20,5 2022
Vaggeryd  20,5 2022
Vetlanda  20,5 2022
Tranås  20,5 2022
Jönköping  20,5 2022
Aneby  20,5 2022
Eksjö  20,5 2022
Gislaved  20,5 2022
Habo  20,5 2022
Gnosjö  20,5 2022
Heby  20,2 2022
Enköping  20,2 2022
Håbo  20,2 2022
Knivsta  20,2 2022
Uppsala  20,2 2022
Älvkarleby  20,2 2022
Östhammar  20,2 2022
Tierp  20,2 2022
Sorsele  18,7 2022
Storuman  18,7 2022
Norsjö  18,7 2022
Nordmaling  18,7 2022
Robertsfors  18,7 2022
Skellefteå  18,7 2022
Åsele  18,7 2022
Umeå  18,7 2022
Vilhelmina  18,7 2022
Vännäs  18,7 2022
Vindeln  18,7 2022
Lycksele  18,7 2022
Malå  18,7 2022
Dorotea  18,7 2022
Bjurholm  18,7 2022
Arboga  18,3 2022
Hallstahammar  18,3 2022
Fagersta  18,3 2022
Köping  18,3 2022
Kungsör  18,3 2022
Västerås  18,3 2022
Skinnskatteberg  18,3 2022
Norberg  18,3 2022
Sala  18,3 2022
Surahammar  18,3 2022
Strömsund  18,2 2022
Ragunda  18,2 2022
Åre  18,2 2022
Östersund  18,2 2022
Krokom  18,2 2022
Härjedalen  18,2 2022
Berg  18,2 2022
Bräcke  18,2 2022
Eda  17,7 2022
Arvika  17,7 2022
Filipstad  17,7 2022
Forshaga  17,7 2022
Grums  17,7 2022
Hagfors  17,7 2022
Hammarö  17,7 2022
Kristinehamn  17,7 2022
Kil  17,7 2022
Karlstad  17,7 2022
Munkfors  17,7 2022
Årjäng  17,7 2022
Torsby  17,7 2022
Storfors  17,7 2022
Säffle  17,7 2022
Sunne  17,7 2022
Örebro  17,3 2022
Nora  17,3 2022
Ljusnarsberg  17,3 2022
Laxå  17,3 2022
Lekeberg  17,3 2022
Lindesberg  17,3 2022
Karlskoga  17,3 2022
Kumla  17,3 2022
Hällefors  17,3 2022
Hallsberg  17,3 2022
Askersund  17,3 2022
Degerfors  17,3 2022
Eskilstuna  16,9 2022
Flen  16,9 2022
Gnesta  16,9 2022
Katrineholm  16,9 2022
Trosa  16,9 2022
Vingåker  16,9 2022
Strängnäs  16,9 2022
Oxelösund  16,9 2022
Nyköping  16,9 2022
Norrköping  15,8 2022
Söderköping  15,8 2022
Valdemarsvik  15,8 2022
Vadstena  15,8 2022
Ödeshög  15,8 2022
Ydre  15,8 2022
Åtvidaberg  15,8 2022
Kinda  15,8 2022
Linköping  15,8 2022
Motala  15,8 2022
Mjölby  15,8 2022
Finspång  15,8 2022
Boxholm  15,8 2022
Emmaboda  15,3 2022
Borgholm  15,3 2022
Mönsterås  15,3 2022
Mörbylånga  15,3 2022
Kalmar  15,3 2022
Hultsfred  15,3 2022
Högsby  15,3 2022
Västervik  15,3 2022
Vimmerby  15,3 2022
Torsås  15,3 2022
Nybro  15,3 2022
Oskarshamn  15,3 2022
Pajala  14,7 2022
Piteå  14,7 2022
Älvsbyn  14,7 2022
Överkalix  14,7 2022
Övertorneå  14,7 2022
Kalix  14,7 2022
Jokkmokk  14,7 2022
Kiruna  14,7 2022
Luleå  14,7 2022
Boden  14,7 2022
Arjeplog  14,7 2022
Arvidsjaur  14,7 2022
Gällivare  14,7 2022
Haparanda  14,7 2022
Hedemora  13,5 2022
Gotland  13,5 2022
Gagnef  13,5 2022
Falun  13,5 2022
Avesta  13,5 2022
Borlänge  13,5 2022
Ludvika  13,5 2022
Leksand  13,5 2022
Mora  13,5 2022
Malung-Sälen  13,5 2022
Älvdalen  13,5 2022
Vansbro  13,5 2022
Rättvik  13,5 2022
Orsa  13,5 2022
Säter  13,5 2022
Smedjebacken  13,5 2022
Söderhamn  11,8 2022
Ockelbo  11,8 2022
Ovanåker  11,8 2022
Nordanstig  11,8 2022
Sandviken  11,8 2022
Ljusdal  11,8 2022
Hudiksvall  11,8 2022
Bollnäs  11,8 2022
Gävle  11,8 2022
Hofors  11,8 2022
Datakälla: Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik

Kommentar

Beläggningsgraden definieras som det sammanlagda persontransportarbetet (personkilometer) i offentligt subventionerad kollektivtrafik dividerat med det sammanlagda "sittplatstransportarbetet" (sittplatskilometer). Underlaget innefattar både busstrafik och spårburen trafik, som spårvägar, tunnelbana och regionala tåg.

För kommuner gäller siffrorna länstrafiken i det län som kommunen tillhör. Underlaget till den nationella siffran är de län för vilka det finns trovärdiga uppgifter för både persontransportarbete och sittplatstransportarbete. Detta underlag kan variera något från år till år, vilket skapar en viss osäkerhet när det gäller att tolka trender över tid.

Denna indikator svarar på frågan: hur effektivt används varje kollektivtrafikfordon?

Beläggningsgraden i våra kollektivtrafikfordon är av samma storleksordning som beläggningsgraden i våra personbilar, definierad som det genomsnittliga antalet personer i varje bil dividerat med antalet sittplatser. År 2022 var denna beläggningsgrad 29 %, om vi antar att alla bilar är femsitsiga. Då ska man hålla i minnet att beläggningsgraden i bil aldrig blir mindre än 20 %, vilket motsvarar en ensam förare.

Analys
Det finns ingen långsiktig trend att beläggningsgraden i kollektivtrafiken ökar, även om en markant uppgång märktes år 2019. Det långsamt ökande resandet i kollektivtrafiken matchades ungefärligen av ett långsamt ökande utbud. Flera indikatorer pekade dock på att kollektivtrafiken vann särskilt mycket mark år 2019; uppenbarligen hann inte kapaciteten utökas för att möta denna snabbt ökande efterfrågan.

Den kraftiga nedgången i beläggningsgraden år 2020 och 2021 berodde på covid-pandemin. Oron för smitta i trånga utrymmen minskade resandet med kollektivtrafik, samtidigt som kapaciteten hölls uppe. Åt 2022 märktes en återhämtning, även om beläggningsgraden fortfarande var betydligt lägre än före pandemin.

När det gäller utveckling över tid i kollektivtrafikens beläggningsgrad - och skillnader mellan olika län - går det inte att säga att en ökande eller hög beläggningsgrad per automatik är av godo. För att tolka utveckling och nivå bör vi jämföra med resandevolymen och kapaciteten. En låg beläggninggrad kan bero på att kapaciteten nyligen byggts ut och att resandevolymen inte hunnit ikapp denna satsning. Men den kan också bero på att länstrafikbolaget inte satsat tillräckligt på att göra kollektivtrafiken attraktiv, och att resenärerna övergett den. På motsvarande sätt kan en hög beläggningsgrad bero på att länstrafikbolaget gjort kollektivtrafiken attraktiv, men att länstrafiken inte hunnit möta den tillströmning av resenärer som blivit reultatet genom att bygga ut kapaciteten. Men den kan också vara ett tecken på att länstrafikbolaget är passivt, och låter resenärerna hålla till godo med undermålig kapacitet.

En beläggningsgrad över 30 % innebär troligen att många bussar, tunnelbanevagnar och tåg är mer än fullbelagda i rusningstrafik. Det skapar en sämre upplevelse av kollektivtrafiken för tillkommande resenärer. En riktigt hög beläggningsgrad riskerar alltså att bromsa den utveckling vi vill se - att allt fler väljer att åka kollektivt.

En riktigt låg beläggningsgrad är också en varningsklocka. På Gotlands bussar gapade nio av tio stolar tomma år 2017.

Indikator K.H.B3.E
Uppdaterad: 2023-09-30