Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel resor med kollektivtrafik

Procentuell andel av antalet resor där det huvudsakliga färdmedlet är buss eller spårburen kollektivtrafik
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Solna  40,0 2019
Stockholm  36,0 2019
Göteborg  34,0 2017
Lidingö  33,0 2019
Sundbyberg  32,0 2019
Värmdö  31,0 2019
Botkyrka  30,0 2019
Järfälla  29,0 2019
Haninge  28,0 2019
Ekerö  28,0 2019
Huddinge  27,0 2019
Tyresö  27,0 2019
Sigtuna  26,0 2019
Upplands-Bro  26,0 2019
Vaxholm  25,0 2019
Malmö  25,0 2018
Landskrona  24,0 2018
Burlöv  24,0 2018
Ale  24,0 2017
Bjuv  24,0 2018
Upplands Väsby  24,0 2019
Österåker  23,0 2019
Danderyd  23,0 2019
Höör  23,0 2018
Helsingborg  23,0 2018
Lund  23,0 2018
Skurup  23,0 2018
Simrishamn  21,0 2018
Täby  21,0 2019
Sollentuna  21,0 2019
Nacka  21,0 2019
Mellerud  21,0 2017
Eslöv  21,0 2018
Alvesta  20,0 2012
Nynäshamn  20,0 2019
Öckerö  20,0 2017
Östra Göinge  19,0 2018
Vallentuna  19,0 2019
Mölndal  19,0 2017
Svedala  19,0 2018
Salem  19,0 2019
Staffanstorp  19,0 2018
Svalöv  18,0 2018
Södertälje  18,0 2019
Alingsås  18,0 2017
Gnesta  18,0 2019
Bollebygd  17,0 2017
Partille  17,0 2017
Lomma  17,0 2018
Vellinge  17,0 2018
Vingåker  17,0 2019
Åstorp  16,0 2018
Perstorp  16,0 2018
Borås  16,0 2017
Hörby  16,0 2018
Härryda  16,0 2017
Riket  15,4 2022
Mjölby  15,0 2014
Lilla Edet  15,0 2017
Hässleholm  15,0 2018
Jönköping  15,0 2019
Kinda  15,0 2014
Kungälv  15,0 2017
Kävlinge  15,0 2018
Kristianstad  15,0 2018
Ydre  15,0 2014
Ängelholm  14,0 2018
Boxholm  14,0 2014
Lerum  14,0 2017
Lessebo  14,0 2012
Motala  14,0 2014
Mark  14,0 2017
Norrtälje  14,0 2019
Norrköping  13,0 2014
Linköping  13,0 2014
Uddevalla  13,0 2017
Tomelilla  13,0 2018
Kungsbacka  13,0 2014
Höganäs  13,0 2018
Åtvidaberg  13,0 2014
Uppsala  13,0 2015
Trelleborg  13,0 2018
Valdemarsvik  12,0 2014
Värnamo  12,0 2012
Ystad  12,0 2018
Örkelljunga  12,0 2018
Hammarö  12,0 2014
Båstad  12,0 2018
Sjöbo  12,0 2018
Stenungsund  12,0 2017
Nora  12,0 2017
Ludvika  11,0 2014
Degerfors  11,0 2017
Enköping  11,0 2017
Eskilstuna  11,0 2019
Hallsberg  11,0 2017
Halmstad  11,0 2018
Karlstad  11,0 2014
Vänersborg  11,0 2017
Trollhättan  11,0 2017
Vadstena  10,0 2014
Varberg  10,0 2014
Falköping  10,0 2014
Falun  10,0 2018
Flen  10,0 2019
Bromölla  10,0 2018
Osby  10,0 2018
Tjörn  10,0 2017
Söderköping  9,0 2014
Luleå  9,0 2020
Karlskrona  9,0 2019
Ödeshög  9,0 2014
Västerås  9,0 2016
Örebro  8,0 2017
Karlshamn  8,0 2019
Karlskoga  8,0 2017
Kil  8,0 2014
Hällefors  8,0 2017
Aneby  8,0 2012
Habo  8,0 2012
Filipstad  8,0 2014
Finspång  8,0 2014
Lindesberg  8,0 2017
Mönsterås  8,0 2012
Sölvesborg  8,0 2019
Sundsvall  8,0 2016
Ronneby  8,0 2019
Oxelösund  7,0 2019
Torsås  7,0 2012
Olofström  7,0 2019
Orust  7,0 2017
Nykvarn  7,0 2019
Mullsjö  7,0 2012
Forshaga  7,0 2014
Kristinehamn  7,0 2014
Årjäng  7,0 2014
Vaggeryd  7,0 2012
Uppvidinge  7,0 2012
Växjö  6,0 2012
Kumla  6,0 2017
Laholm  6,0 2014
Klippan  6,0 2018
Kalmar  6,0 2012
Hylte  6,0 2014
Gävle  6,0 2018
Falkenberg  6,0 2014
Eksjö  6,0 2012
Ljusnarsberg  6,0 2017
Mörbylånga  6,0 2012
Umeå  6,0 2014
Sunne  6,0 2014
Smedjebacken  6,0 2014
Storfors  5,0 2014
Tranås  5,0 2012
Tingsryd  5,0 2012
Säffle  5,0 2014
Sävsjö  5,0 2012
Nybro  5,0 2012
Nyköping  5,0 2019
Nässjö  5,0 2012
Lekeberg  5,0 2017
Askersund  5,0 2017
Borgholm  5,0 2012
Högsby  5,0 2012
Katrineholm  5,0 2019
Örnsköldsvik  5,0 2009
Älmhult  4,0 2012
Vimmerby  4,0 2012
Trosa  4,0 2019
Västervik  4,0 2012
Hultsfred  4,0 2012
Arvika  4,0 2014
Emmaboda  4,0 2012
Eda  4,0 2014
Grums  4,0 2014
Ljungby  4,0 2012
Markaryd  4,0 2012
Oskarshamn  4,0 2012
Piteå  4,0 2011
Strängnäs  3,0 2019
Torsby  3,0 2014
Hagfors  3,0 2014
Gislaved  3,0 2012
Gnosjö  3,0 2012
Gotland  3,0 2018
Laxå  3,0 2017
Vetlanda  3,0 2012
Munkfors  2,0 2014
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (74 procent år 2022). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen av antalet resor som sker med kollektivtrafik ökade i accelererande takt fram till covidpandemin. Kollektivtrafikens marknadsandel ökade också mätt i andel av vår färdsträcka. Denna uppgång ses också när vi mäter färdsträckan i kollektivtrafik per capita i absoluta tal, det vill säga oberoende av resandet med andra färdmedel.

Dessa positiva trender kunde främst förklaras med kraftigt ökande färdsträckor i den lokala och regionala bantrafiken. Lokala och regionala resor är ofta relativt korta, och detta passar ihop med det faktum att andelen av antalet kollektivtrafikresor ökade snabbare än andelen av färdsträckan i kollektivtrafiken.

Bakom dessa siffror låg omfattande investeringar, som visade sig i en ökande kapacitet i kollektivtrafiken, och bidrog till en långsamt ökande andel boende i kollektivtrafiknär läge. Det är glädjande att dessa satsningar bar frukt i ökat resande.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastiskt på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. År 2022 inleddes en återgång mot förhållandena före pandemin.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Indikator K.H.B3.C
Uppdaterad: 2023-06-01