Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel resor med gång eller cykel

Procentuell andel av antalet resor där det huvudsakliga färdmedlet är gång eller cykel
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Uppsala  47,0 2015
Gävle  45,0 2018
Lund  41,0 2018
Malmö  40,0 2018
Stockholm  40,0 2019
Gotland  40,0 2018
Solna  38,0 2019
Sundbyberg  35,0 2019
Linköping  35,0 2014
Katrineholm  35,0 2019
Umeå  34,0 2014
Örebro  34,0 2017
Oxelösund  33,0 2019
Kalmar  33,0 2012
Nyköping  32,0 2019
Växjö  32,0 2012
Västervik  30,0 2012
Tranås  29,0 2012
Karlstad  29,0 2014
Göteborg  28,0 2017
Lessebo  28,0 2012
Vaxholm  28,0 2019
Riket  27,8 2022
Markaryd  27,0 2012
Norrköping  27,0 2014
Flen  27,0 2019
Eksjö  27,0 2012
Upplands-Bro  27,0 2019
Vänersborg  26,0 2017
Älmhult  26,0 2012
Alingsås  26,0 2017
Eskilstuna  26,0 2019
Nybro  26,0 2012
Ljungby  26,0 2012
Nacka  25,0 2019
Falun  25,0 2018
Västerås  25,0 2016
Vadstena  25,0 2014
Uppvidinge  24,0 2012
Ystad  24,0 2018
Landskrona  24,0 2018
Finspång  24,0 2014
Halmstad  24,0 2018
Oskarshamn  24,0 2012
Luleå  24,0 2020
Mellerud  23,0 2017
Nynäshamn  23,0 2019
Nässjö  23,0 2012
Strängnäs  23,0 2019
Trollhättan  23,0 2017
Hultsfred  23,0 2012
Borgholm  23,0 2012
Borås  23,0 2017
Vetlanda  23,0 2012
Öckerö  22,0 2017
Arvika  22,0 2014
Enköping  22,0 2017
Helsingborg  22,0 2018
Kristinehamn  22,0 2014
Jönköping  22,0 2019
Sollentuna  22,0 2019
Mölndal  22,0 2017
Motala  22,0 2014
Mullsjö  22,0 2012
Lomma  21,0 2018
Ludvika  21,0 2014
Nykvarn  21,0 2019
Norrtälje  21,0 2019
Järfälla  21,0 2019
Karlshamn  21,0 2019
Kumla  21,0 2017
Laxå  21,0 2017
Österåker  21,0 2019
Varberg  21,0 2014
Vimmerby  20,0 2012
Vingåker  20,0 2019
Huddinge  20,0 2019
Gislaved  20,0 2012
Gnesta  20,0 2019
Alvesta  20,0 2012
Partille  20,0 2017
Mjölby  19,0 2014
Lindesberg  19,0 2017
Trosa  19,0 2019
Täby  19,0 2019
Sävsjö  19,0 2012
Emmaboda  19,0 2012
Danderyd  19,0 2019
Burlöv  19,0 2018
Gnosjö  19,0 2012
Falkenberg  19,0 2014
Falköping  19,0 2014
Hällefors  19,0 2017
Karlskrona  19,0 2019
Valdemarsvik  19,0 2014
Vaggeryd  18,0 2012
Åstorp  18,0 2018
Åtvidaberg  18,0 2014
Kristianstad  18,0 2018
Eslöv  18,0 2018
Sölvesborg  18,0 2019
Tingsryd  18,0 2012
Trelleborg  18,0 2018
Sundsvall  18,0 2016
Staffanstorp  18,0 2018
Olofström  18,0 2019
Mönsterås  18,0 2012
Mörbylånga  17,0 2012
Lidingö  17,0 2019
Lerum  17,0 2017
Ronneby  17,0 2019
Tyresö  17,0 2019
Filipstad  17,0 2014
Boxholm  17,0 2014
Karlskoga  17,0 2017
Hässleholm  17,0 2018
Höganäs  17,0 2018
Hammarö  17,0 2014
Ängelholm  17,0 2018
Torsås  16,0 2012
Värnamo  16,0 2012
Härryda  16,0 2017
Söderköping  16,0 2014
Säffle  16,0 2014
Salem  16,0 2019
Sigtuna  16,0 2019
Piteå  16,0 2011
Lilla Edet  16,0 2017
Osby  16,0 2018
Mark  15,0 2017
Uddevalla  15,0 2017
Kävlinge  15,0 2018
Botkyrka  15,0 2019
Bollebygd  15,0 2017
Habo  15,0 2012
Vallentuna  15,0 2019
Ödeshög  15,0 2014
Örkelljunga  14,0 2018
Värmdö  14,0 2019
Vellinge  14,0 2018
Ekerö  14,0 2019
Högsby  14,0 2012
Södertälje  14,0 2019
Stenungsund  14,0 2017
Sunne  14,0 2014
Kungälv  14,0 2017
Ljusnarsberg  13,0 2017
Munkfors  13,0 2014
Perstorp  13,0 2018
Smedjebacken  13,0 2014
Simrishamn  13,0 2018
Sjöbo  13,0 2018
Tomelilla  13,0 2018
Hörby  13,0 2018
Hylte  13,0 2014
Hallsberg  13,0 2017
Lekeberg  13,0 2017
Klippan  13,0 2018
Forshaga  13,0 2014
Ale  13,0 2017
Askersund  13,0 2017
Bjuv  13,0 2018
Bromölla  13,0 2018
Båstad  13,0 2018
Degerfors  13,0 2017
Örnsköldsvik  13,0 2009
Östra Göinge  12,0 2018
Aneby  12,0 2012
Laholm  12,0 2014
Kil  12,0 2014
Höör  12,0 2018
Svedala  12,0 2018
Upplands Väsby  12,0 2019
Nora  12,0 2017
Tjörn  11,0 2017
Skurup  11,0 2018
Grums  11,0 2014
Haninge  11,0 2019
Eda  11,0 2014
Kinda  10,0 2014
Svalöv  10,0 2018
Storfors  9,0 2014
Torsby  9,0 2014
Hagfors  9,0 2014
Ydre  9,0 2014
Kungsbacka  8,0 2014
Orust  7,0 2017
Årjäng  6,0 2014
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (74 procent år 2022). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen av alla våra resor som sker med gång eller cykel minskade gradvis sedan mätperiodens början fram till covidpandemin. Å andra sidan minskade inte den sammanlagda andelen resesträcka med dessa färdslag. Detta tyder på att varje enskild färd med gång eller cykel blev allt längre. Det ökande användandet av elcyklar kan ha bidragit till detta. Se vidare analysen av andelen resesträcka med gång eller cykel.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastiskt på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. År 2022 inleddes en återgång mot förhållandena före pandemin.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Indikator K.H.B3.B
Uppdaterad: 2023-06-01