Indikatorer för en fossiloberoende vägtrafik år 2030

Måluppfyllelse för fossil energianvändning i personbilar

Procentuell uppfyllelse av målet att minska den fossila energi per capita som våra personbilar skulle använda om de alla vore nya med 80 % jämfört med år 2010.

Kommun Senaste värdet (%) Datum
Solna 62 2016
Malmö 54 2016
Trollhättan 52 2016
Nacka 51 2016
Mölndal 47 2016
Mörbylånga 46 2016
Laholm 46 2016
Stockholm 46 2016
Ystad 45 2016
Huddinge 45 2016
Älvkarleby 44 2016
Helsingborg 44 2016
Vellinge 43 2016
Nykvarn 43 2016
Kävlinge 43 2016
Bräcke 43 2016
Åre 43 2016
Svedala 43 2016
Oskarshamn 43 2016
Lomma 43 2016
Värmdö 43 2016
Örkelljunga 42 2016
Simrishamn 42 2016
Höganäs 42 2016
Lidingö 42 2016
Salem 42 2016
Sigtuna 42 2016
Avesta 41 2016
Landskrona 41 2016
Sundbyberg 41 2016
Bjuv 41 2016
Leksand 41 2016
Tyresö 41 2016
Berg 41 2016
Täby 41 2016
Älmhult 41 2016
Karlskrona 40 2016
Jönköping 40 2016
Svalöv 40 2016
Partille 40 2016
Växjö 40 2016
Göteborg 40 2016
Lessebo 40 2016
Båstad 40 2016
Emmaboda 40 2016
Vallentuna 40 2016
Karlstad 40 2016
Vadstena 40 2016
Härryda 40 2016
Sjöbo 40 2016
Bengtsfors 40 2016
Torsby 40 2016
Nässjö 40 2016
Storuman 40 2016
Ale 40 2016
Nyköping 40 2016
Hörby 39 2016
Ängelholm 39 2016
Hässleholm 39 2016
Västerås 39 2016
Örebro 39 2016
Gnesta 39 2016
Tingsryd 39 2016
Markaryd 39 2016
Uppsala 39 2016
Sölvesborg 39 2016
Alvesta 39 2016
Malung-Sälen 39 2016
Färgelanda 39 2016
Linköping 39 2016
Knivsta 39 2016
Sala 39 2016
Ronneby 39 2016
Lycksele 39 2016
Ekerö 39 2016
Höör 39 2016
Olofström 39 2016
Götene 39 2016
Bromölla 38 2016
Österåker 38 2016
Gävle 38 2016
Staffanstorp 38 2016
Vetlanda 38 2016
Karlshamn 38 2016
Sandviken 38 2016
Älvdalen 38 2016
Västervik 38 2016
Mönsterås 38 2016
Askersund 38 2016
Skara 38 2016
Vingåker 38 2016
Öckerö 38 2016
Norrköping 38 2016
Årjäng 38 2016
Umeå 38 2016
Borås 38 2016
Munkedal 38 2016
Riket 38 2016
Söderköping 38 2016
Nynäshamn 38 2016
Kungälv 38 2016
Gotland 38 2016
Osby 38 2016
Trosa 38 2016
Grästorp 38 2016
Kinda 38 2016
Kungsör 38 2016
Örnsköldsvik 38 2016
Klippan 38 2016
Östersund 38 2016
Nybro 38 2016
Skurup 37 2016
Kungsbacka 37 2016
Tranemo 37 2016
Alingsås 37 2016
Bollnäs 37 2016
Flen 37 2016
Uddevalla 37 2016
Vårgårda 37 2016
Ljungby 37 2016
Habo 37 2016
Trelleborg 37 2016
Eslöv 37 2016
Varberg 37 2016
Aneby 37 2016
Tjörn 37 2016
Lekeberg 37 2016
Haninge 37 2016
Södertälje 37 2016
Härjedalen 37 2016
Botkyrka 37 2016
Krokom 37 2016
Värnamo 37 2016
Falkenberg 37 2016
Norrtälje 37 2016
Vaggeryd 37 2016
Norberg 37 2016
Upplands Väsby 37 2016
Härnösand 37 2016
Lidköping 37 2016
Kristinehamn 37 2016
Ulricehamn 37 2016
Borlänge 37 2016
Ragunda 37 2016
Kalmar 37 2016
Kristianstad 36 2016
Arboga 36 2016
Dorotea 36 2016
Oxelösund 36 2016
Fagersta 36 2016
Enköping 36 2016
Strängnäs 36 2016
Sotenäs 36 2016
Herrljunga 36 2016
Mjölby 36 2016
Sundsvall 36 2016
Finspång 36 2016
Ljusdal 36 2016
Lerum 36 2016
Ludvika 36 2016
Motala 36 2016
Strömsund 36 2016
Eda 36 2016
Kiruna 36 2016
Perstorp 35 2016
Arvika 35 2016
Borgholm 35 2016
Jokkmokk 35 2016
Malå 35 2016
Stenungsund 35 2016
Hylte 35 2016
Strömstad 35 2016
Åstorp 35 2016
Upplands-Bro 35 2016
Söderhamn 35 2016
Orust 35 2016
Tomelilla 35 2016
Gullspång 35 2016
Ydre 35 2016
Håbo 35 2016
Vara 35 2016
Östra Göinge 35 2016
Skövde 35 2016
Gislaved 35 2016
Östhammar 35 2016
Karlskoga 35 2016
Hultsfred 35 2016
Vansbro 35 2016
Lilla Edet 35 2016
Eksjö 35 2016
Karlsborg 35 2016
Surahammar 35 2016
Töreboda 35 2016
Vänersborg 35 2016
Åmål 35 2016
Timrå 34 2016
Vännäs 34 2016
Luleå 34 2016
Hagfors 34 2016
Ljusnarsberg 34 2016
Säter 34 2016
Haparanda 34 2016
Norsjö 34 2016
Lindesberg 34 2016
Tranås 34 2016
Gällivare 34 2016
Järfälla 34 2016
Boxholm 34 2016
Eskilstuna 34 2016
Ovanåker 34 2016
Vaxholm 34 2016
Torsås 34 2016
Arvidsjaur 34 2016
Degerfors 34 2016
Falun 34 2016
Filipstad 34 2016
Robertsfors 34 2016
Piteå 34 2016
Kumla 34 2016
Tanum 34 2016
Skinnskatteberg 34 2016
Grums 34 2016
Gnosjö 34 2016
Säffle 34 2016
Hjo 34 2016
Sävsjö 33 2016
Hofors 33 2016
Vimmerby 33 2016
Rättvik 33 2016
Mora 33 2016
Hammarö 33 2016
Ockelbo 32 2016
Skellefteå 32 2016
Halmstad 32 2016
Mark 32 2016
Svenljunga 32 2016
Hallsberg 32 2016
Hallstahammar 32 2016
Laxå 32 2016
Hedemora 32 2016
Mariestad 32 2016
Falköping 32 2016
Gagnef 32 2016
Katrineholm 32 2016
Hällefors 32 2016
Kramfors 32 2016
Vindeln 32 2016
Tibro 32 2016
Sollefteå 32 2016
Ödeshög 32 2016
Hudiksvall 32 2016
Tierp 32 2016
Åsele 31 2016
Valdemarsvik 31 2016
Uppvidinge 31 2016
Smedjebacken 31 2016
Nordanstig 31 2016
Pajala 31 2016
Heby 31 2016
Vilhelmina 31 2016
Lysekil 30 2016
Köping 30 2016
Forshaga 30 2016
Essunga 30 2016
Sunne 30 2016
Kalix 30 2016
Nora 30 2016
Överkalix 29 2016
Boden 29 2016
Bollebygd 29 2016
Mullsjö 29 2016
Mellerud 29 2016
Kil 29 2016
Högsby 28 2016
Ånge 28 2016
Övertorneå 28 2016
Älvsbyn 27 2016
Arjeplog 27 2016
Åtvidaberg 26 2016
Storfors 26 2016
Tidaholm 26 2016
Bjurholm 25 2016
Danderyd 24 2016
Munkfors 24 2016
Orsa 23 2016
Nordmaling 23 2016
Dals-Ed 21 2016
Burlöv 21 2016
Sorsele 21 2016
Sollentuna 19 2016
Lund 8 2016
Datakälla: Se indikatorerna H2A, H2B och H2C, som kombineras för att beräkna H2

Kommentar

Det fossila fotavtrycket från våra personbilar minskar om de blir energieffektivare (indikator H2A), körs med högre andel förnybara drivmedel (indikator H2B), och körs kortare sträckor (indikator H2C). Vi kombinerar dessa tre faktorer för att uppskatta förändringen av den fossila energi våra personbilar skulle använda om de alla vore nya. Målet (H2) är att denna energi ska minska med 80 % till år 2030.

Detta mål är förmodligen lättare att nå än motsvarande mål för vägtrafiken som helhet (H1), eftersom personbilarna förväntas ligga i framkant av teknikutvecklingen, och eftersom vi här bara tar hänsyn till nya personbilar. Om vi når detta spjutspetsmål finns alltså gott hopp om att nå det mer övergripande målet H1 med viss eftersläpning.

Den röda kurvan motsvarar utvecklingen då den fossila energianvändningen i nya personbilar minskar med cirka 35 % till år 2020, cirka 60 % till år 2025 och cirka 80 % till år 2030. Sjunker användningen av fossil energi snabbare än så rör sig kurvan upp i det gröna fältet. Stannar minskningen av riskerar kurvan att sjunka ned i det vita fältet.

Utvecklingen mot målet H2 går i god takt. Dett beror till viss del på att nya bilar långsamt blir snålare (H2A), men framför allt på att andelen förnybara drivmedel ökar (H2B). Däremot ökar körsträckorna långsamt sedan år 2013 (H2C), vilket bromsar utvecklingen mot målet.

Läs mer om detta index här. Där kan du också följa utvecklingen hos de tre faktorer H2A, H2B och H2C som ligger till grund för beräkningen av den grad av måluppfyllelse som visas i ovanstående diagram.

Indikator SE.2
Uppdaterad: 2017-11-05