Indikatorer för en fossiloberoende vägtrafik år 2030

Måluppfyllelse för fossil energianvändning i nya personbilar

Procentuell uppfyllelse av målet att minska den fossila energi per capita som nya personbilar förväntas använda med 80 % jämfört med år 2010

Kommun Senaste värdet (%) Datum
Solna 51 2015
Malmö 48 2015
Trollhättan 44 2015
Nacka 39 2015
Laholm 39 2015
Älvkarleby 38 2015
Riket 38 2016
Stockholm 37 2015
Lycksele 37 2015
Huddinge 37 2015
Ystad 37 2015
Vellinge 36 2015
Svedala 36 2015
Kävlinge 35 2015
Bjuv 35 2015
Sigtuna 35 2015
Helsingborg 35 2015
Sundbyberg 35 2015
Fagersta 35 2015
Salem 35 2015
Simrishamn 35 2015
Hörby 34 2015
Höganäs 34 2015
Karlshamn 34 2015
Avesta 34 2015
Mölndal 34 2015
Gnesta 34 2015
Täby 33 2015
Lessebo 33 2015
Partille 33 2015
Nykvarn 33 2015
Karlsborg 33 2015
Oskarshamn 33 2015
Värmdö 33 2015
Markaryd 33 2015
Perstorp 33 2015
Hässleholm 33 2015
Kinda 32 2015
Göteborg 32 2015
Sölvesborg 32 2015
Vadstena 32 2015
Upplands Väsby 32 2015
Höör 32 2015
Jönköping 32 2015
Landskrona 32 2015
Karlskrona 32 2015
Ängelholm 32 2015
Svalöv 32 2015
Bengtsfors 32 2015
Båstad 32 2015
Osby 32 2015
Skurup 32 2015
Växjö 32 2015
Eda 31 2015
Örebro 31 2015
Ydre 31 2015
Olofström 31 2015
Karlstad 31 2015
Lomma 31 2015
Uppsala 31 2015
Upplands-Bro 31 2015
Nybro 31 2015
Lidingö 31 2015
Härryda 31 2015
Malå 31 2015
Bromölla 31 2015
Klippan 31 2015
Alingsås 31 2015
Gävle 31 2015
Nässjö 31 2015
Vallentuna 31 2015
Mörbylånga 31 2015
Nyköping 31 2015
Älmhult 31 2015
Vårgårda 30 2015
Norrköping 30 2015
Kristianstad 30 2015
Åstorp 30 2015
Götene 30 2015
Linköping 30 2015
Sjöbo 30 2015
Skinnskatteberg 30 2015
Alvesta 30 2015
Järfälla 30 2015
Borås 30 2015
Umeå 30 2015
Österåker 30 2015
Färgelanda 30 2015
Älvdalen 30 2015
Ale 30 2015
Ljungby 30 2015
Haninge 30 2015
Kalmar 30 2015
Säffle 30 2015
Vaggeryd 30 2015
Vetlanda 30 2015
Leksand 30 2015
Laxå 29 2015
Gotland 29 2015
Borlänge 29 2015
Trosa 29 2015
Trelleborg 29 2015
Oxelösund 29 2015
Skara 29 2015
Malung-Sälen 29 2015
Örkelljunga 29 2015
Ragunda 29 2015
Bollnäs 29 2015
Södertälje 29 2015
Bräcke 29 2015
Västerås 29 2015
Finspång 29 2015
Grästorp 29 2015
Överkalix 29 2015
Gislaved 29 2015
Västervik 29 2015
Sandviken 29 2015
Åmål 29 2015
Örnsköldsvik 29 2015
Årjäng 29 2015
Värnamo 29 2015
Norrtälje 29 2015
Kil 28 2015
Vingåker 28 2015
Botkyrka 28 2015
Varberg 28 2015
Enköping 28 2015
Knivsta 28 2015
Torsby 28 2015
Strängnäs 28 2015
Ödeshög 28 2015
Nynäshamn 28 2015
Eslöv 28 2015
Hylte 28 2015
Tomelilla 28 2015
Staffanstorp 28 2015
Tranås 28 2015
Tyresö 28 2015
Ljusnarsberg 28 2015
Åre 28 2015
Öckerö 28 2015
Säter 28 2015
Strömsund 28 2015
Ludvika 28 2015
Östersund 28 2015
Tranemo 28 2015
Vimmerby 28 2015
Lekeberg 28 2015
Mjölby 28 2015
Vaxholm 28 2015
Timrå 28 2015
Arvika 28 2015
Sundsvall 28 2015
Arvidsjaur 28 2015
Sala 28 2015
Mönsterås 28 2015
Vännäs 28 2015
Norberg 28 2015
Härnösand 28 2015
Lerum 28 2015
Uppvidinge 27 2015
Stenungsund 27 2015
Lidköping 27 2015
Halmstad 27 2015
Kungälv 27 2015
Ulricehamn 27 2015
Ljusdal 27 2015
Flen 27 2015
Vansbro 27 2015
Uddevalla 27 2015
Herrljunga 27 2015
Luleå 27 2015
Eskilstuna 27 2015
Ockelbo 27 2015
Motala 27 2015
Falkenberg 27 2015
Härjedalen 27 2015
Ekerö 27 2015
Hagfors 27 2015
Kungsör 27 2015
Torsås 27 2015
Ronneby 27 2015
Karlskoga 27 2015
Svenljunga 27 2015
Borgholm 26 2015
Falun 26 2015
Aneby 26 2015
Tingsryd 26 2015
Vara 26 2015
Smedjebacken 26 2015
Skövde 26 2015
Katrineholm 26 2015
Vänersborg 26 2015
Strömstad 26 2015
Lilla Edet 26 2015
Krokom 26 2015
Skellefteå 26 2015
Östra Göinge 26 2015
Söderhamn 26 2015
Hjo 26 2015
Kungsbacka 26 2015
Kristinehamn 26 2015
Munkedal 26 2015
Mariestad 26 2015
Hallstahammar 25 2015
Eksjö 25 2015
Töreboda 25 2015
Surahammar 25 2015
Mullsjö 25 2015
Gnosjö 25 2015
Tjörn 25 2015
Vindeln 25 2015
Emmaboda 25 2015
Håbo 25 2015
Östhammar 25 2015
Hedemora 25 2015
Habo 25 2015
Robertsfors 25 2015
Dorotea 25 2015
Arboga 25 2015
Mark 25 2015
Tanum 25 2015
Boxholm 24 2015
Tibro 24 2015
Pajala 24 2015
Storuman 24 2015
Sotenäs 24 2015
Söderköping 24 2015
Hallsberg 24 2015
Jokkmokk 24 2015
Haparanda 24 2015
Gagnef 24 2015
Sävsjö 24 2015
Tierp 24 2015
Munkfors 24 2015
Övertorneå 24 2015
Orust 24 2015
Mora 24 2015
Ovanåker 24 2015
Hudiksvall 24 2015
Norsjö 24 2015
Hultsfred 24 2015
Sunne 23 2015
Falköping 23 2015
Degerfors 23 2015
Lindesberg 23 2015
Askersund 23 2015
Köping 23 2015
Filipstad 23 2015
Kiruna 23 2015
Hammarö 23 2015
Sollefteå 23 2015
Forshaga 22 2015
Hofors 22 2015
Piteå 22 2015
Mellerud 22 2015
Nordanstig 22 2015
Kramfors 22 2015
Ånge 22 2015
Kumla 22 2015
Heby 22 2015
Rättvik 22 2015
Åtvidaberg 21 2015
Orsa 21 2015
Lysekil 21 2015
Nora 21 2015
Gällivare 21 2015
Valdemarsvik 21 2015
Gullspång 21 2015
Bollebygd 20 2015
Högsby 20 2015
Berg 20 2015
Essunga 20 2015
Vilhelmina 20 2015
Storfors 20 2015
Älvsbyn 20 2015
Grums 20 2015
Kalix 19 2015
Boden 18 2015
Sorsele 18 2015
Hällefors 18 2015
Burlöv 17 2015
Tidaholm 16 2015
Dals-Ed 16 2015
Nordmaling 15 2015
Danderyd 14 2015
Åsele 13 2015
Bjurholm 8,4 2015
Sollentuna 8,3 2015
Arjeplog 7,2 2015
Lund -7,0 2015
Datakälla: Se indikatorerna H2A, H2B och H2C, som kombineras för att beräkna H2

Kommentar

Det fossila fotavtrycket från våra personbilar minskar om de blir energieffektivare (indikator H2A), körs med högre andel förnybara drivmedel (indikator H2B), och körs kortare sträckor (indikator H2C). Vi kombinerar dessa tre faktorer för att uppskatta förändringen av den fossila energi våra personbilar skulle använda om de alla vore nya. Målet (H2) är att denna energi ska minska med 80 % till år 2030.

Detta mål är förmodligen lättare att nå än motsvarande mål för vägtrafiken som helhet (H1), eftersom personbilarna förväntas ligga i framkant av teknikutvecklingen, och eftersom vi här bara tar hänsyn till nya personbilar. Om vi når detta spjutspetsmål finns alltså gott hopp om att nå det mer övergripande målet H1 med viss eftersläpning.

Den röda kurvan motsvarar utvecklingen då den fossila energianvändningen i nya personbilar minskar med cirka 35 % till år 2020, cirka 60 % till år 2025 och cirka 80 % till år 2030. Sjunker användningen av fossil energi snabbare än så rör sig kurvan upp i det gröna fältet. Stannar minskningen av riskerar kurvan att sjunka ned i det vita fältet.

Utvecklingen mot målet H2 går i god takt. Dett beror till viss del på att nya bilar långsamt blir snålare (H2A), men framför allt på att andelen förnybara drivmedel ökar (H2B). Däremot ökar körsträckorna långsamt sedan år 2013 (H2C), vilket bromsar utvecklingen mot målet.

Läs mer om detta index här. Där kan du också följa utvecklingen hos de tre faktorer H2A, H2B och H2C som ligger till grund för beräkningen av den grad av måluppfyllelse som visas i ovanstående diagram.

Indikator SE.2
Uppdaterad: 2017-07-02