Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Måluppfyllelse för fossil energianvändning i personbilar

Procentuell uppfyllelse av målet att minska den fossila energi per capita som våra personbilar skulle använda om de alla vore nya med 80 % jämfört med år 2010.
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Solna  71 2018
Hammarö  60 2018
Vingåker  56 2018
Nacka  54 2018
Malmö  52 2018
Sundbyberg  52 2018
Trollhättan  50 2018
Kävlinge  49 2018
Leksand  49 2018
Öckerö  49 2018
Laxå  48 2018
Örkelljunga  46 2018
Vellinge  46 2018
Värmdö  45 2018
Tyresö  45 2018
Stockholm  45 2018
Lidingö  45 2018
Åre  45 2018
Huddinge  44 2018
Gnesta  44 2018
Laholm  44 2018
Ekerö  44 2018
Höör  44 2018
Mölndal  44 2018
Härjedalen  44 2018
Sigtuna  44 2018
Hörby  44 2018
Säter  43 2018
Orust  43 2018
Staffanstorp  43 2018
Vallentuna  43 2018
Gotland  43 2018
Svalöv  43 2018
Partille  43 2018
Lomma  43 2018
Älmhult  43 2018
Trosa  42 2018
Vansbro  42 2018
Ystad  42 2018
Lycksele  42 2018
Uppsala  42 2018
Helsingborg  42 2018
Salem  42 2018
Härryda  42 2018
Landskrona  42 2018
Lekeberg  41 2018
Hultsfred  41 2018
Bräcke  41 2018
Karlsborg  41 2018
Kinda  41 2018
Vännäs  41 2018
Ale  41 2018
Flen  41 2018
Vaxholm  41 2018
Härnösand  41 2018
Linköping  41 2018
Askersund  41 2018
Karlskrona  41 2018
Lerum  41 2018
Bengtsfors  40 2018
Älvkarleby  40 2018
Vårgårda  40 2018
Varberg  40 2018
Svedala  40 2018
Höganäs  40 2018
Österåker  40 2018
Täby  40 2018
Herrljunga  40 2018
Riket  40 2018
Danderyd  40 2018
Töreboda  40 2018
Storuman  39 2018
Karlshamn  39 2018
Sala  39 2018
Ängelholm  39 2018
Alvesta  39 2018
Ulricehamn  39 2018
Karlstad  39 2018
Örebro  39 2018
Nykvarn  39 2018
Knivsta  39 2018
Göteborg  39 2018
Vadstena  39 2018
Perstorp  39 2018
Simrishamn  39 2018
Jönköping  39 2018
Ljusdal  39 2018
Piteå  39 2018
Sjöbo  39 2018
Sandviken  39 2018
Avesta  39 2018
Skurup  38 2018
Båstad  38 2018
Mörbylånga  38 2018
Lidköping  38 2018
Heby  38 2018
Finspång  38 2018
Oskarshamn  38 2018
Bollnäs  38 2018
Säffle  38 2018
Nyköping  38 2018
Nynäshamn  38 2018
Vindeln  38 2018
Emmaboda  38 2018
Aneby  38 2018
Tjörn  38 2018
Norrtälje  38 2018
Tingsryd  38 2018
Botkyrka  38 2018
Stenungsund  38 2018
Bromölla  38 2018
Haninge  38 2018
Nybro  38 2018
Västerås  38 2018
Torsås  38 2018
Essunga  38 2018
Västervik  37 2018
Upplands Väsby  37 2018
Växjö  37 2018
Falun  37 2018
Borås  37 2018
Bjuv  37 2018
Hofors  37 2018
Robertsfors  37 2018
Oxelösund  37 2018
Vara  37 2018
Ronneby  37 2018
Eslöv  37 2018
Umeå  37 2018
Sölvesborg  37 2018
Berg  37 2018
Östhammar  37 2018
Älvdalen  37 2018
Vetlanda  37 2018
Nässjö  37 2018
Kungsbacka  37 2018
Färgelanda  37 2018
Jokkmokk  37 2018
Åstorp  37 2018
Luleå  37 2018
Olofström  37 2018
Mjölby  37 2018
Markaryd  37 2018
Malung-Sälen  36 2018
Fagersta  36 2018
Trelleborg  36 2018
Söderhamn  36 2018
Bollebygd  36 2018
Gävle  36 2018
Forshaga  36 2018
Söderköping  36 2018
Munkedal  36 2018
Hässleholm  36 2018
Tanum  36 2018
Halmstad  36 2018
Klippan  36 2018
Krokom  36 2018
Habo  36 2018
Nora  36 2018
Ydre  36 2018
Gullspång  36 2018
Enköping  36 2018
Falkenberg  36 2018
Grästorp  36 2018
Osby  36 2018
Järfälla  36 2018
Skara  36 2018
Östersund  36 2018
Sunne  36 2018
Tranemo  36 2018
Lysekil  36 2018
Lindesberg  35 2018
Åtvidaberg  35 2018
Östra Göinge  35 2018
Uppvidinge  35 2018
Gagnef  35 2018
Värnamo  35 2018
Borlänge  35 2018
Hällefors  35 2018
Kungälv  35 2018
Karlskoga  35 2018
Kungsör  35 2018
Åmål  35 2018
Timrå  35 2018
Sundsvall  35 2018
Årjäng  35 2018
Katrineholm  35 2018
Eda  35 2018
Uddevalla  35 2018
Surahammar  35 2018
Skinnskatteberg  35 2018
Strängnäs  35 2018
Örnsköldsvik  35 2018
Motala  35 2018
Lessebo  35 2018
Mariestad  34 2018
Mora  34 2018
Valdemarsvik  34 2018
Håbo  34 2018
Gnosjö  34 2018
Strömsund  34 2018
Vaggeryd  34 2018
Ovanåker  34 2018
Kiruna  34 2018
Ludvika  34 2018
Alingsås  34 2018
Norberg  34 2018
Svenljunga  34 2018
Tomelilla  34 2018
Strömstad  34 2018
Lilla Edet  34 2018
Torsby  33 2018
Bjurholm  33 2018
Sollefteå  33 2018
Hylte  33 2018
Falköping  33 2018
Hudiksvall  33 2018
Kalmar  33 2018
Kristinehamn  33 2018
Boden  33 2018
Ödeshög  33 2018
Hallsberg  33 2018
Arvika  32 2018
Skellefteå  32 2018
Ljungby  32 2018
Gislaved  32 2018
Kristianstad  32 2018
Boxholm  32 2018
Tierp  32 2018
Mark  32 2018
Arvidsjaur  32 2018
Kumla  32 2018
Gällivare  32 2018
Pajala  32 2018
Tranås  32 2018
Eksjö  31 2018
Åsele  31 2018
Eskilstuna  31 2018
Vilhelmina  31 2018
Nordanstig  31 2018
Götene  31 2018
Borgholm  31 2018
Sävsjö  31 2018
Ockelbo  31 2018
Malå  31 2018
Arboga  31 2018
Hallstahammar  31 2018
Vänersborg  31 2018
Grums  31 2018
Ragunda  31 2018
Ljusnarsberg  30 2018
Skövde  30 2018
Mellerud  30 2018
Kramfors  30 2018
Haparanda  30 2018
Köping  30 2018
Nordmaling  30 2018
Filipstad  29 2018
Degerfors  29 2018
Rättvik  29 2018
Dals-Ed  29 2018
Hagfors  29 2018
Ånge  29 2018
Norsjö  29 2018
Älvsbyn  29 2018
Sorsele  29 2018
Storfors  29 2018
Mullsjö  29 2018
Norrköping  29 2018
Övertorneå  28 2018
Sotenäs  28 2018
Smedjebacken  28 2018
Tibro  28 2018
Arjeplog  28 2018
Överkalix  28 2018
Kil  28 2018
Dorotea  27 2018
Sollentuna  26 2018
Mönsterås  26 2018
Vimmerby  25 2018
Hjo  25 2018
Orsa  24 2018
Kalix  24 2018
Munkfors  23 2018
Tidaholm  23 2018
Högsby  22 2018
Upplands-Bro  21 2018
Burlöv  18 2018
Lund  15 2018
Södertälje  13 2018
Hedemora  9 2018
Datakälla: Se indikatorerna H2A, H2B och H2C, som kombineras för att beräkna H2

Kommentar

Förklaring
Det fossila fotavtrycket från våra personbilar minskar om de blir energieffektivare (indikator H2A), körs med högre andel förnybara drivmedel (indikator H2B), och körs kortare sträckor (indikator H2C). Vi kombinerar dessa tre faktorer för att uppskatta förändringen av den fossila energi våra personbilar skulle använda om de alla vore nya. Målet (H2) är att denna energi ska minska med 80 % till år 2030.

Detta mål är förmodligen lättare att nå än motsvarande mål för vägtrafiken som helhet (H1), eftersom personbilarna förväntas ligga i framkant av teknikutvecklingen, och eftersom vi här bara tar hänsyn till nya personbilar. Om vi når detta spjutspetsmål finns alltså gott hopp om att nå det mer övergripande målet H1 med viss eftersläpning.

Om den fossila energianvändningen minskar linjärt från år 2010 och precis uppfyller målet om 80 % minskning år 2030, så följer kurvan den räta stigande linjen som delar ovanstående diagram på diagonalen. Om den fossila energinvändningen minskar snabbare rör vi oss upp i det gröna fältet. Minskar de långsammare sjunker kurvan ned i det vita fältet.

Läs mer om detta index här. Där kan du också följa utvecklingen hos de tre faktorer H2A, H2B och H2C som ligger till grund för beräkningen av den grad av måluppfyllelse som visas i ovanstående diagram.

Analys
Utvecklingen mot målet har alltsedan 2010 gått snabbare än vad som egentligen krävs. Det beror till viss del på att nya bilar långsamt blivit snålare (H2A), men framför allt på att andelen förnybara drivmedel ökat snabbt (H2B). Däremot har körsträckorna ökat långsamt sedan år 2013 (H2C), vilket bromsar utvecklingen mot målet.

År 2017 avstannade utvecklingen, mest för att nya bilar nu inte längre blir energieffektivare, utan tvärtom har tappat något i effektivitet jämfört med tidigare år, men också för att ökningen av andelen förnybara drivmedel bromsat in.

Indikator N.H.2.0
Uppdaterad: 2019-07-31