Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Använd mängd alternativa drivmedel

Den sammanlagda energimängden alternativa drivmedel som använts (TWh)
Mätområde Datum Värde (TWh)
Totalt 2006 5,34
Totalt 2007 6,25
Totalt 2008 7,09
Totalt 2009 7,27
Totalt 2010 7,74
Totalt 2011 8,88
Totalt 2012 10,18
Totalt 2013 11,55
Totalt 2014 14,18
Totalt 2015 16,23
Totalt 2016 20,04
Totalt 2017 22,23
Totalt 2018 23,62
Totalt 2019 23,05
Totalt 2020 22,77
Totalt 2021 25,25
Totalt 2022 29,06
El i bantrafik 2006 2,40
El i bantrafik 2007 2,37
El i bantrafik 2008 2,49
El i bantrafik 2009 2,39
El i bantrafik 2010 2,37
El i bantrafik 2011 2,46
El i bantrafik 2012 2,41
El i bantrafik 2013 2,53
El i bantrafik 2014 2,55
El i bantrafik 2015 2,58
El i bantrafik 2016 2,60
El i bantrafik 2017 2,58
El i bantrafik 2018 2,61
El i bantrafik 2019 2,66
El i bantrafik 2020 2,42
El i bantrafik 2021 2,56
El i bantrafik 2022 2,66
El i vägtrafik 2016 0,05
El i vägtrafik 2017 0,07
El i vägtrafik 2018 0,15
El i vägtrafik 2019 0,24
El i vägtrafik 2020 0,38
El i vägtrafik 2021 0,70
El i vägtrafik 2022 1,13
Etanol 2006 1,89
Etanol 2007 2,12
Etanol 2008 2,49
Etanol 2009 2,30
Etanol 2010 2,36
Etanol 2011 2,48
Etanol 2012 2,40
Etanol 2013 2,09
Etanol 2014 1,93
Etanol 2015 1,52
Etanol 2016 1,27
Etanol 2017 1,21
Etanol 2018 1,28
Etanol 2019 1,07
Etanol 2020 0,94
Etanol 2021 1,28
Etanol 2022 1,65
Biobensin 2015 0,01
Biobensin 2016 0,05
Biobensin 2017 0,22
Biobensin 2018 0,28
Biobensin 2019 0,09
Biobensin 2020 0,34
Biobensin 2021 0,25
Biobensin 2022 0,56
Biogas 2006 0,23
Biogas 2007 0,28
Biogas 2008 0,33
Biogas 2009 0,41
Biogas 2010 0,57
Biogas 2011 0,73
Biogas 2012 0,81
Biogas 2013 0,87
Biogas 2014 0,97
Biogas 2015 1,13
Biogas 2016 1,15
Biogas 2017 1,29
Biogas 2018 1,56
Biogas 2019 1,58
Biogas 2020 1,28
Biogas 2021 1,70
Biogas 2022 1,77
Naturgas 2006 0,22
Naturgas 2007 0,28
Naturgas 2008 0,27
Naturgas 2009 0,28
Naturgas 2010 0,37
Naturgas 2011 0,50
Naturgas 2012 0,62
Naturgas 2013 0,63
Naturgas 2014 0,64
Naturgas 2015 0,47
Naturgas 2016 0,43
Naturgas 2017 0,21
Naturgas 2018 0,12
Naturgas 2019 0,09
Naturgas 2020 0,04
Naturgas 2021 0,03
Naturgas 2022 0,08
FAME 2006 0,61
FAME 2007 1,22
FAME 2008 1,54
FAME 2009 1,89
FAME 2010 2,06
FAME 2011 2,30
FAME 2012 2,69
FAME 2013 2,68
FAME 2014 3,95
FAME 2015 3,83
FAME 2016 3,14
FAME 2017 3,03
FAME 2018 3,90
FAME 2019 4,65
FAME 2020 4,28
FAME 2021 3,05
FAME 2022 3,24
HVO 2006 0,00
HVO 2007 0,00
HVO 2008 0,00
HVO 2009 0,00
HVO 2010 0,00
HVO 2011 0,42
HVO 2012 1,24
HVO 2013 2,74
HVO 2014 4,14
HVO 2015 6,65
HVO 2016 11,37
HVO 2017 13,61
HVO 2018 13,73
HVO 2019 12,67
HVO 2020 13,07
HVO 2021 15,67
HVO 2022 17,98
Datakälla: Energimyndigheten: Transportsektorns energianvändning, Energimyndigheten: Drivmedel 2022, SCB: Kvartalsvisa energibalanser (EN 20), SCB: Leveranser av biodrivmedel, kvartalsvis, SCB: Leveranser av fordonsgas

Kommentar

Den sammanlagda användningen av förnybar drivmedelsenergi per capita visas i indikator K1, och jämförs där med användningen av fossil drivmedelsenergi.

Analys
Utvecklingen analyseras separat för de olika typerna av biodrivmedel under respektive diagram. Direktlänkar till diagram och analyser ges här: Etanol, biogas, FAME, HVO.

Övriga kommentarer
Dataunderlaget hämtades till och med år 2016 från Energimyndighetens årliga rapport Transportsektorns energianvändning, där den kortperiodiska statistiken användes. Energimyndigheten har dock valt att inte fortsätta publiceringen av denna kortperiodiska statistik. Från och med år 2017 använder vi i största möjliga mån samma källmaterial som Energimyndigheten tidigare använde till denna statistik, så att den statistik som presenteras här ska bli jämförbar över tid. Se här för ytterligare detaljer.

På grund av problem med den löpande rapporteringen av mängder levererade drivmedel till Energimyndigheten efter ett metodbyte används en annan datakälla från och med år 2018 jämfört med tidigare år. Sedan dess används istället data rapporterade av drivmedelsbolagen för hela föregående år enligt drivmedelslagen, hållbarhetslagen och reduktionsplikten, sammanställda i rapporterna Drivmedel 2018, Drivmedel 2019, och så vidare. Skillnaden mellan de två datakällorna när det gäller förnybar andel ligger på några få tiondels procentenheter, men jämförelser med tidigare år får ändå göras med viss försiktighet.

Siffrorna för elanvändning i bantrafik och vägtrafik hämtas från Energimyndighetens stastistikdatabas Transportsektorns energianvändning. Data för elanvändningen i vägtrafiken är modellerade.

Indikator N.B2.C.5
Uppdaterad: 2023-10-04