Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal fossiloberoende nya bussar per typ

Antal nyregistrerade bussar som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (bussar som kan köras på HVO ej medräknade)
Mätområde Datum Värde (Antal)
Etanol 2006 128
Etanol 2007 10
Etanol 2008 38
Etanol 2009 68
Etanol 2010 117
Etanol 2011 258
Etanol 2012 4
Etanol 2013 2
Etanol 2014 1
Etanol 2015 0
Etanol 2016 0
Etanol 2017 0
Etanol 2018 0
Etanol 2019 0
Etanol 2020 0
Etanol 2021 0
Etanol 2022 0
Etanol 2023 0
Fordonsgas 2006 142
Fordonsgas 2007 94
Fordonsgas 2008 86
Fordonsgas 2009 189
Fordonsgas 2010 368
Fordonsgas 2011 343
Fordonsgas 2012 312
Fordonsgas 2013 448
Fordonsgas 2014 168
Fordonsgas 2015 68
Fordonsgas 2016 36
Fordonsgas 2017 301
Fordonsgas 2018 74
Fordonsgas 2019 284
Fordonsgas 2020 463
Fordonsgas 2021 147
Fordonsgas 2022 94
Fordonsgas 2023 145
Biodiesel 2006 0
Biodiesel 2007 0
Biodiesel 2008 0
Biodiesel 2009 0
Biodiesel 2010 0
Biodiesel 2011 0
Biodiesel 2012 0
Biodiesel 2013 0
Biodiesel 2014 235
Biodiesel 2015 454
Biodiesel 2016 456
Biodiesel 2017 105
Biodiesel 2018 137
Biodiesel 2019 113
Biodiesel 2020 326
Biodiesel 2021 42
Biodiesel 2022 300
Biodiesel 2023 42
El 2006 0
El 2007 0
El 2008 0
El 2009 0
El 2010 0
El 2011 0
El 2012 0
El 2013 2
El 2014 4
El 2015 10
El 2016 19
El 2017 13
El 2018 36
El 2019 98
El 2020 165
El 2021 182
El 2022 260
El 2023 313
Laddhybrid 2006 0
Laddhybrid 2007 0
Laddhybrid 2008 0
Laddhybrid 2009 0
Laddhybrid 2010 0
Laddhybrid 2011 0
Laddhybrid 2012 0
Laddhybrid 2013 0
Laddhybrid 2014 0
Laddhybrid 2015 0
Laddhybrid 2016 0
Laddhybrid 2017 0
Laddhybrid 2018 1
Laddhybrid 2019 0
Laddhybrid 2020 0
Laddhybrid 2021 0
Laddhybrid 2022 0
Laddhybrid 2023 0
Datakälla: Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikanalys: Personlig kommunikation

Kommentar

Definition: ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.

En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2019 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 38 procent på HVO, cirka 27 procent på biogas, cirka 23 procent på RME och drygt 1 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel på hela 90 %.

Indikator N.B1.F.4
Uppdaterad: 2024-03-25