Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel fossiloberoende nya tunga lastbilar

Procentuell andel nyregistrerade tunga lastbilar som kan drivas förnybart (diesellastbilar som kan köras på HVO ej medräknade)
Datakälla: Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikanalys: Personlig kommunikation

Kommentar

Definition: en fossiloberoende tung lastbil ska vara typgodkänd för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Flera tillverkare har nu godkänt att deras nyare lastbilar får köras på ren HVO. Uppskattningsvis kan mer än 80 % av de tunga lastbilarna i trafik därmed köras på HVO. Detta avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende lastbilar kraftigt i denna indikator.

Analys
Den ökande andelen fossiloberoende nya tunga lastbilar sedan år 2020 beror till största delen på en ökande andel biogasdrivna och elelektriska fordon bland nyregistreringarna. År 2023 var 10 procent av de nyregistrerade tunga lastbilarna biogasdrivna, medan drygt 3,5 procent var helelektriska.

Indikator N.B1.D.3
Uppdaterad: 2024-03-25