Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel pendlingsresor med bil

Procentuell andel av de kommunanställdas pendlingsresor som sker med bil
Mätområde Datum Värde (%)
Ale 2022 61,8
Alingsås 2014 53
Alingsås 2016 54
Alvesta 2022 70,6
Arvika 2023 44
Boden 2022 62
Borlänge 2022 60
Borås 2022 44
Botkyrka 2017 48
Botkyrka 2022 51
Danderyd 2014 57
Danderyd 2016 59
Danderyd 2017 58
Danderyd 2022 44
Danderyd 2023 44
Eksjö 2022 79
Eksjö 2023 59
Enköping 2022 50
Eskilstuna 2022 73
Eskilstuna 2023 45
Gotland 2022 81
Gotland 2023 73
Gävle 2014 52
Gävle 2017 48
Gävle 2018 43
Helsingborg 2014 43,9
Huddinge 2017 54
Huddinge 2022 49
Huddinge 2023 46
Hudiksvall 2022 54
Håbo 2023 68
Härjedalen 2022 80
Härjedalen 2023 65
Härnösand 2022 50
Härnösand 2023 50
Hässleholm 2022 70
Järfälla 2014 50
Järfälla 2017 46
Järfälla 2018 46
Järfälla 2022 61
Järfälla 2023 49
Jönköping 2014 51
Jönköping 2016 52
Jönköping 2023 48
Kalmar 2014 81
Kalmar 2016 81
Kalmar 2022 49
Karlskoga 2022 95
Karlskrona 2014 67
Karlskrona 2017 63
Karlskrona 2023 65
Karlstad 2014 43
Karlstad 2016 42
Karlstad 2017 42
Karlstad 2022 50
Karlstad 2023 54
Katrineholm 2014 54
Katrineholm 2016 54
Katrineholm 2022 20
Klippan 2023 70
Kristianstad 2022 59
Kristianstad 2023 59,5
Kumla 2018 58
Kävlinge 2018 63
Lerum 2022 23,1
Lidköping 2022 76
Lilla Edet 2014 78
Linköping 2014 49
Linköping 2016 49
Linköping 2022 43
Linköping 2023 43
Lomma 2023 56
Lund 2014 24
Lund 2016 23
Lund 2017 23
Lund 2018 23
Lycksele 2014 70
Markaryd 2022 72,9
Mellerud 2022 50
Mölndal 2014 52
Mölndal 2016 45
Mölndal 2018 51
Mölndal 2022 48
Nacka 2016 43
Nacka 2018 50
Nordanstig 2014 86
Nybro 2014 61
Nynäshamn 2022 50
Nynäshamn 2023 49,3
Ockelbo 2022 63
Oskarshamn 2014 80
Oskarshamn 2016 80
Piteå 2022 71
Sandviken 2022 79
Sigtuna 2016 67
Sigtuna 2022 77
Simrishamn 2023 60
Skurup 2022 66,9
Sollefteå 2014 90
Strängnäs 2014 63
Strängnäs 2016 63
Strängnäs 2022 61,1
Strängnäs 2023 61
Svalöv 2022 73
Tanum 2018 80
Timrå 2018 74
Timrå 2022 82
Tjörn 2023 80
Torsås 2014 95
Torsås 2023 80
Tranås 2022 58
Tranås 2023 57
Trollhättan 2023 59
Trosa 2014 80
Tyresö 2022 49
Umeå 2014 35
Upplands Väsby 2014 45
Upplands Väsby 2023 45
Vaggeryd 2022 70
Varberg 2022 55
Vaxholm 2022 51
Värmdö 2023 71
Västervik 2014 54
Västervik 2022 57
Västerås 2023 51
Växjö 2022 49
Växjö 2023 50
Ystad 2014 60
Ånge 2014 73
Ängelholm 2022 58
Örebro 2022 40
Örnsköldsvik 2023 80
Datakälla: Enkätundersökning

Kommentar

Jämförelser mellan kommunerna bör göras med stor försiktighet, dels därför att de har olika förutsättningar med olika stor tillgång till kollektivtrafik, dels därför att deras resvaneundersökningar kan ha formulerats på olika sätt med olika avgränsningar.

Årtalet som anges motsvarar det år enkätsvaret gavs, ej det år resvaneundersökningen genomfördes.

Motsvarande uppgifter för alla kommuninvånare visas i indikator B3L_KH.

Liknande uppgifter för riket som helhet visas i indikator B3L.

Indikator K.V.B3.L.1.2
Uppdaterad: 2023-11-19