Indikatorer för en fossiloberoende vägtrafik år 2030

Måluppfyllelse för fossil energianvändning i personbilar

Procentuell uppfyllelse av målet att minska den fossila energi per capita som våra personbilar skulle använda om de alla vore nya med 80 % jämfört med år 2010.
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Solna  62 2016
Malmö  54 2016
Trollhättan  52 2016
Nacka  51 2016
Mölndal  47 2016
Mörbylånga  46 2016
Laholm  46 2016
Stockholm  46 2016
Ystad  45 2016
Huddinge  45 2016
Älvkarleby  44 2016
Helsingborg  44 2016
Vellinge  43 2016
Nykvarn  43 2016
Kävlinge  43 2016
Bräcke  43 2016
Åre  43 2016
Svedala  43 2016
Oskarshamn  43 2016
Lomma  43 2016
Värmdö  43 2016
Örkelljunga  42 2016
Simrishamn  42 2016
Höganäs  42 2016
Lidingö  42 2016
Salem  42 2016
Sigtuna  42 2016
Avesta  41 2016
Landskrona  41 2016
Sundbyberg  41 2016
Bjuv  41 2016
Leksand  41 2016
Tyresö  41 2016
Berg  41 2016
Täby  41 2016
Älmhult  41 2016
Karlskrona  40 2016
Jönköping  40 2016
Svalöv  40 2016
Partille  40 2016
Växjö  40 2016
Göteborg  40 2016
Lessebo  40 2016
Båstad  40 2016
Emmaboda  40 2016
Vallentuna  40 2016
Karlstad  40 2016
Vadstena  40 2016
Härryda  40 2016
Sjöbo  40 2016
Bengtsfors  40 2016
Torsby  40 2016
Nässjö  40 2016
Storuman  40 2016
Ale  40 2016
Nyköping  40 2016
Hörby  39 2016
Ängelholm  39 2016
Hässleholm  39 2016
Västerås  39 2016
Örebro  39 2016
Gnesta  39 2016
Tingsryd  39 2016
Markaryd  39 2016
Uppsala  39 2016
Sölvesborg  39 2016
Alvesta  39 2016
Malung-Sälen  39 2016
Färgelanda  39 2016
Linköping  39 2016
Knivsta  39 2016
Sala  39 2016
Riket  39 2017
Ronneby  39 2016
Lycksele  39 2016
Ekerö  39 2016
Höör  39 2016
Olofström  39 2016
Götene  39 2016
Bromölla  38 2016
Österåker  38 2016
Gävle  38 2016
Staffanstorp  38 2016
Vetlanda  38 2016
Karlshamn  38 2016
Sandviken  38 2016
Älvdalen  38 2016
Västervik  38 2016
Mönsterås  38 2016
Askersund  38 2016
Skara  38 2016
Vingåker  38 2016
Öckerö  38 2016
Norrköping  38 2016
Årjäng  38 2016
Umeå  38 2016
Borås  38 2016
Munkedal  38 2016
Söderköping  38 2016
Nynäshamn  38 2016
Kungälv  38 2016
Gotland  38 2016
Osby  38 2016
Trosa  38 2016
Grästorp  38 2016
Kinda  38 2016
Kungsör  38 2016
Örnsköldsvik  38 2016
Klippan  38 2016
Östersund  38 2016
Nybro  38 2016
Skurup  37 2016
Kungsbacka  37 2016
Tranemo  37 2016
Alingsås  37 2016
Bollnäs  37 2016
Flen  37 2016
Uddevalla  37 2016
Vårgårda  37 2016
Ljungby  37 2016
Habo  37 2016
Trelleborg  37 2016
Eslöv  37 2016
Varberg  37 2016
Aneby  37 2016
Tjörn  37 2016
Lekeberg  37 2016
Haninge  37 2016
Södertälje  37 2016
Härjedalen  37 2016
Botkyrka  37 2016
Krokom  37 2016
Värnamo  37 2016
Falkenberg  37 2016
Norrtälje  37 2016
Vaggeryd  37 2016
Norberg  37 2016
Upplands Väsby  37 2016
Härnösand  37 2016
Lidköping  37 2016
Kristinehamn  37 2016
Ulricehamn  37 2016
Borlänge  37 2016
Ragunda  37 2016
Kalmar  37 2016
Kristianstad  36 2016
Arboga  36 2016
Dorotea  36 2016
Oxelösund  36 2016
Fagersta  36 2016
Enköping  36 2016
Strängnäs  36 2016
Sotenäs  36 2016
Herrljunga  36 2016
Mjölby  36 2016
Sundsvall  36 2016
Finspång  36 2016
Ljusdal  36 2016
Lerum  36 2016
Ludvika  36 2016
Motala  36 2016
Strömsund  36 2016
Eda  36 2016
Kiruna  36 2016
Perstorp  35 2016
Arvika  35 2016
Borgholm  35 2016
Jokkmokk  35 2016
Malå  35 2016
Stenungsund  35 2016
Hylte  35 2016
Strömstad  35 2016
Åstorp  35 2016
Upplands-Bro  35 2016
Söderhamn  35 2016
Orust  35 2016
Tomelilla  35 2016
Gullspång  35 2016
Ydre  35 2016
Håbo  35 2016
Vara  35 2016
Östra Göinge  35 2016
Skövde  35 2016
Gislaved  35 2016
Östhammar  35 2016
Karlskoga  35 2016
Hultsfred  35 2016
Vansbro  35 2016
Lilla Edet  35 2016
Eksjö  35 2016
Karlsborg  35 2016
Surahammar  35 2016
Töreboda  35 2016
Vänersborg  35 2016
Åmål  35 2016
Timrå  34 2016
Vännäs  34 2016
Luleå  34 2016
Hagfors  34 2016
Ljusnarsberg  34 2016
Säter  34 2016
Haparanda  34 2016
Norsjö  34 2016
Lindesberg  34 2016
Tranås  34 2016
Gällivare  34 2016
Järfälla  34 2016
Boxholm  34 2016
Eskilstuna  34 2016
Ovanåker  34 2016
Vaxholm  34 2016
Torsås  34 2016
Arvidsjaur  34 2016
Degerfors  34 2016
Falun  34 2016
Filipstad  34 2016
Robertsfors  34 2016
Piteå  34 2016
Kumla  34 2016
Tanum  34 2016
Skinnskatteberg  34 2016
Grums  34 2016
Gnosjö  34 2016
Säffle  34 2016
Hjo  34 2016
Sävsjö  33 2016
Hofors  33 2016
Vimmerby  33 2016
Rättvik  33 2016
Mora  33 2016
Hammarö  33 2016
Ockelbo  32 2016
Skellefteå  32 2016
Halmstad  32 2016
Mark  32 2016
Svenljunga  32 2016
Hallsberg  32 2016
Hallstahammar  32 2016
Laxå  32 2016
Hedemora  32 2016
Mariestad  32 2016
Falköping  32 2016
Gagnef  32 2016
Katrineholm  32 2016
Hällefors  32 2016
Kramfors  32 2016
Vindeln  32 2016
Tibro  32 2016
Sollefteå  32 2016
Ödeshög  32 2016
Hudiksvall  32 2016
Tierp  32 2016
Åsele  31 2016
Valdemarsvik  31 2016
Uppvidinge  31 2016
Smedjebacken  31 2016
Nordanstig  31 2016
Pajala  31 2016
Heby  31 2016
Vilhelmina  31 2016
Lysekil  30 2016
Köping  30 2016
Forshaga  30 2016
Essunga  30 2016
Sunne  30 2016
Kalix  30 2016
Nora  30 2016
Överkalix  29 2016
Boden  29 2016
Bollebygd  29 2016
Mullsjö  29 2016
Mellerud  29 2016
Kil  29 2016
Högsby  28 2016
Ånge  28 2016
Övertorneå  28 2016
Älvsbyn  27 2016
Arjeplog  27 2016
Åtvidaberg  26 2016
Storfors  26 2016
Tidaholm  26 2016
Bjurholm  25 2016
Danderyd  24 2016
Munkfors  24 2016
Orsa  23 2016
Nordmaling  23 2016
Dals-Ed  21 2016
Burlöv  21 2016
Sorsele  21 2016
Sollentuna  19 2016
Lund  8 2016
Datakälla: Se indikatorerna H2A, H2B och H2C, som kombineras för att beräkna H2

Kommentar

Förklaring
Det fossila fotavtrycket från våra personbilar minskar om de blir energieffektivare (indikator H2A), körs med högre andel förnybara drivmedel (indikator H2B), och körs kortare sträckor (indikator H2C). Vi kombinerar dessa tre faktorer för att uppskatta förändringen av den fossila energi våra personbilar skulle använda om de alla vore nya. Målet (H2) är att denna energi ska minska med 80 % till år 2030.

Detta mål är förmodligen lättare att nå än motsvarande mål för vägtrafiken som helhet (H1), eftersom personbilarna förväntas ligga i framkant av teknikutvecklingen, och eftersom vi här bara tar hänsyn till nya personbilar. Om vi når detta spjutspetsmål finns alltså gott hopp om att nå det mer övergripande målet H1 med viss eftersläpning.

Den röda kurvan motsvarar utvecklingen då den fossila energianvändningen i nya personbilar minskar med cirka 35 % till år 2020, cirka 60 % till år 2025 och cirka 80 % till år 2030. Sjunker användningen av fossil energi snabbare än så rör sig kurvan upp i det gröna fältet. Stannar minskningen av riskerar kurvan att sjunka ned i det vita fältet.

Läs mer om detta index här. Där kan du också följa utvecklingen hos de tre faktorer H2A, H2B och H2C som ligger till grund för beräkningen av den grad av måluppfyllelse som visas i ovanstående diagram.

Analys
Utvecklingen mot målet har alltsedan 2010 gått snabbare än vad som egentligen krävs. Det beror till viss del på att nya bilar långsamt blivit snålare (H2A), men framför allt på att andelen förnybara drivmedel ökat snabbt (H2B). Däremot har körsträckorna ökat långsamt sedan år 2013 (H2C), vilket bromsar utvecklingen mot målet.

År 2017 avstannade utvecklingen, mest för att nya bilar nu inte längre blir energieffektivare, utan tvärtom har tappat något i effektivitet jämfört med tidigare år, men också för att ökningen av andelen förnybara drivmedel bromsat in.

Övriga kommentarer
Siffran för år 2017 är preliminär.

Indikator K.1
Uppdaterad: 2018-05-07