Personbilstrafik - Miljöbarometern

Indikatorer för en fossiloberoende vägtrafik år 2030

Måluppfyllelse för fossil energianvändning i personbilar

Procentuell uppfyllelse av målet att minska den fossila energi per capita som våra personbilar skulle använda om de alla vore nya med 80 % jämfört med år 2010.
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Solna  66 2017
Malmö  52 2017
Nacka  51 2017
Trollhättan  51 2017
Mölndal  47 2017
Laholm  47 2017
Huddinge  46 2017
Dorotea  46 2017
Stockholm  45 2017
Kävlinge  45 2017
Lycksele  45 2017
Vellinge  44 2017
Åre  44 2017
Örkelljunga  44 2017
Lidingö  44 2017
Svedala  43 2017
Älvkarleby  43 2017
Leksand  43 2017
Ystad  43 2017
Ydre  43 2017
Helsingborg  43 2017
Höör  43 2017
Vingåker  43 2017
Vallentuna  42 2017
Salem  42 2017
Berg  42 2017
Höganäs  42 2017
Värmdö  42 2017
Oskarshamn  42 2017
Lerum  42 2017
Sigtuna  42 2017
Emmaboda  42 2017
Svalöv  41 2017
Bjuv  41 2017
Uppsala  41 2017
Täby  41 2017
Malung-Sälen  41 2017
Simrishamn  41 2017
Hylte  41 2017
Karlstad  41 2017
Tyresö  41 2017
Örebro  41 2017
Vadstena  41 2017
Sölvesborg  41 2017
Båstad  41 2017
Karlskrona  41 2017
Lomma  41 2017
Älvdalen  40 2017
Mörbylånga  40 2017
Hörby  40 2017
Jönköping  40 2017
Partille  40 2017
Nybro  40 2017
Upplands Väsby  40 2017
Gnesta  40 2017
Eda  40 2017
Landskrona  40 2017
Karlshamn  40 2017
Herrljunga  40 2017
Avesta  40 2017
Öckerö  40 2017
Älmhult  39 2017
Staffanstorp  39 2017
Göteborg  39 2017
Trelleborg  39 2017
Lessebo  39 2017
Östra Göinge  39 2017
Nykvarn  39 2017
Österåker  39 2017
Kinda  39 2017
Osby  39 2017
Vaxholm  39 2017
Riket  39 2017
Ekerö  39 2017
Ängelholm  39 2017
Linköping  39 2017
Sjöbo  39 2017
Umeå  39 2017
Malå  38 2017
Nyköping  38 2017
Östhammar  38 2017
Västerås  38 2017
Bengtsfors  38 2017
Vårgårda  38 2017
Robertsfors  38 2017
Växjö  38 2017
Härryda  38 2017
Gotland  38 2017
Norrköping  38 2017
Ale  38 2017
Söderhamn  38 2017
Vara  38 2017
Sandviken  38 2017
Gullspång  38 2017
Ulricehamn  38 2017
Härnösand  38 2017
Nynäshamn  38 2017
Sala  38 2017
Åstorp  38 2017
Skara  38 2017
Markaryd  38 2017
Värnamo  38 2017
Hultsfred  37 2017
Trosa  37 2017
Flen  37 2017
Borås  37 2017
Hässleholm  37 2017
Karlsborg  37 2017
Söderköping  37 2017
Krokom  37 2017
Storuman  37 2017
Norsjö  37 2017
Gävle  37 2017
Västervik  37 2017
Oxelösund  37 2017
Eslöv  37 2017
Haninge  37 2017
Strömsund  37 2017
Östersund  37 2017
Kungsbacka  37 2017
Kristinehamn  37 2017
Mjölby  37 2017
Töreboda  37 2017
Kiruna  37 2017
Mönsterås  37 2017
Varberg  37 2017
Ljusnarsberg  37 2017
Olofström  37 2017
Skurup  36 2017
Falkenberg  36 2017
Alingsås  36 2017
Vindeln  36 2017
Vetlanda  36 2017
Fagersta  36 2017
Örnsköldsvik  36 2017
Nora  36 2017
Ragunda  36 2017
Vansbro  36 2017
Habo  36 2017
Forshaga  36 2017
Bromölla  36 2017
Nässjö  36 2017
Säffle  36 2017
Tjörn  36 2017
Enköping  36 2017
Norrtälje  36 2017
Kungälv  36 2017
Botkyrka  36 2017
Kungsör  36 2017
Kalmar  36 2017
Piteå  36 2017
Tingsryd  36 2017
Åmål  36 2017
Bräcke  36 2017
Götene  35 2017
Arboga  35 2017
Torsby  35 2017
Sundsvall  35 2017
Knivsta  35 2017
Bollebygd  35 2017
Borlänge  35 2017
Falun  35 2017
Tomelilla  35 2017
Strängnäs  35 2017
Luleå  35 2017
Årjäng  35 2017
Kil  35 2017
Sollefteå  35 2017
Ronneby  35 2017
Lidköping  35 2017
Motala  35 2017
Gagnef  35 2017
Bollnäs  35 2017
Stenungsund  35 2017
Färgelanda  35 2017
Eskilstuna  35 2017
Alvesta  35 2017
Katrineholm  35 2017
Håbo  35 2017
Säter  35 2017
Torsås  35 2017
Halmstad  34 2017
Sundbyberg  34 2017
Strömstad  34 2017
Kristianstad  34 2017
Finspång  34 2017
Klippan  34 2017
Lilla Edet  34 2017
Ljusdal  34 2017
Härjedalen  34 2017
Askersund  34 2017
Aneby  34 2017
Essunga  34 2017
Ludvika  34 2017
Ödeshög  34 2017
Orust  34 2017
Tranås  34 2017
Arvidsjaur  34 2017
Karlskoga  34 2017
Nordmaling  34 2017
Tierp  34 2017
Borgholm  34 2017
Hofors  34 2017
Ljungby  34 2017
Mora  34 2017
Vänersborg  34 2017
Järfälla  34 2017
Skellefteå  34 2017
Uddevalla  33 2017
Hammarö  33 2017
Mariestad  33 2017
Grästorp  33 2017
Munkedal  33 2017
Vaggeryd  33 2017
Norberg  33 2017
Sotenäs  33 2017
Jokkmokk  33 2017
Lekeberg  33 2017
Boxholm  33 2017
Mark  33 2017
Gällivare  33 2017
Haparanda  33 2017
Kramfors  33 2017
Upplands-Bro  33 2017
Timrå  33 2017
Perstorp  33 2017
Sävsjö  33 2017
Heby  33 2017
Arvika  33 2017
Vilhelmina  33 2017
Tranemo  33 2017
Gnosjö  32 2017
Lindesberg  32 2017
Surahammar  32 2017
Kumla  32 2017
Ovanåker  32 2017
Nordanstig  32 2017
Smedjebacken  32 2017
Hudiksvall  32 2017
Falköping  32 2017
Tibro  32 2017
Gislaved  32 2017
Hagfors  32 2017
Lysekil  32 2017
Högsby  32 2017
Vännäs  32 2017
Grums  32 2017
Skövde  32 2017
Eksjö  32 2017
Vimmerby  32 2017
Ockelbo  31 2017
Hällefors  31 2017
Ånge  31 2017
Skinnskatteberg  31 2017
Hedemora  31 2017
Uppvidinge  31 2017
Sunne  31 2017
Älvsbyn  30 2017
Svenljunga  30 2017
Tidaholm  30 2017
Hallstahammar  30 2017
Överkalix  30 2017
Rättvik  30 2017
Köping  29 2017
Valdemarsvik  29 2017
Boden  29 2017
Arjeplog  29 2017
Mullsjö  29 2017
Hallsberg  29 2017
Tanum  29 2017
Övertorneå  29 2017
Degerfors  28 2017
Pajala  28 2017
Mellerud  28 2017
Åtvidaberg  27 2017
Laxå  26 2017
Hjo  26 2017
Södertälje  26 2017
Kalix  26 2017
Dals-Ed  26 2017
Åsele  26 2017
Filipstad  25 2017
Sollentuna  24 2017
Munkfors  23 2017
Storfors  22 2017
Orsa  20 2017
Danderyd  20 2017
Sorsele  16 2017
Burlöv  13 2017
Bjurholm  12 2017
Lund  10 2017
Datakälla: Se indikatorerna H2A, H2B och H2C, som kombineras för att beräkna H2

Kommentar

Förklaring
Det fossila fotavtrycket från våra personbilar minskar om de blir energieffektivare (indikator H2A), körs med högre andel förnybara drivmedel (indikator H2B), och körs kortare sträckor (indikator H2C). Vi kombinerar dessa tre faktorer för att uppskatta förändringen av den fossila energi våra personbilar skulle använda om de alla vore nya. Målet (H2) är att denna energi ska minska med 80 % till år 2030.

Detta mål är förmodligen lättare att nå än motsvarande mål för vägtrafiken som helhet (H1), eftersom personbilarna förväntas ligga i framkant av teknikutvecklingen, och eftersom vi här bara tar hänsyn till nya personbilar. Om vi når detta spjutspetsmål finns alltså gott hopp om att nå det mer övergripande målet H1 med viss eftersläpning.

Den röda kurvan motsvarar utvecklingen då den fossila energianvändningen i nya personbilar minskar med cirka 35 % till år 2020, cirka 60 % till år 2025 och cirka 80 % till år 2030. Sjunker användningen av fossil energi snabbare än så rör sig kurvan upp i det gröna fältet. Stannar minskningen av riskerar kurvan att sjunka ned i det vita fältet.

Läs mer om detta index här. Där kan du också följa utvecklingen hos de tre faktorer H2A, H2B och H2C som ligger till grund för beräkningen av den grad av måluppfyllelse som visas i ovanstående diagram.

Analys
Utvecklingen mot målet har alltsedan 2010 gått snabbare än vad som egentligen krävs. Det beror till viss del på att nya bilar långsamt blivit snålare (H2A), men framför allt på att andelen förnybara drivmedel ökat snabbt (H2B). Däremot har körsträckorna ökat långsamt sedan år 2013 (H2C), vilket bromsar utvecklingen mot målet.

År 2017 avstannade utvecklingen, mest för att nya bilar nu inte längre blir energieffektivare, utan tvärtom har tappat något i effektivitet jämfört med tidigare år, men också för att ökningen av andelen förnybara drivmedel bromsat in.

Övriga kommentarer
Siffran för år 2017 är preliminär.

Indikator K.1
Uppdaterad: 2018-07-01