Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Måluppfyllelse för resesträcka i kollektivtrafiken

Procentuell uppfyllelse av målet att fördubbla resesträckan per capita i landbaserad kollektivtrafik till år 2030 jämfört med år 2010
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Eskilstuna  74 2022
Flen  74 2022
Gnesta  74 2022
Katrineholm  74 2022
Nyköping  74 2022
Oxelösund  74 2022
Strängnäs  74 2022
Trosa  74 2022
Vingåker  74 2022
Värnamo  68 2022
Vetlanda  68 2022
Tranås  68 2022
Vaggeryd  68 2022
Sävsjö  68 2022
Nässjö  68 2022
Mullsjö  68 2022
Jönköping  68 2022
Gnosjö  68 2022
Gislaved  68 2022
Habo  68 2022
Eksjö  68 2022
Aneby  68 2022
Alvesta  58 2022
Lessebo  58 2022
Ljungby  58 2022
Markaryd  58 2022
Tingsryd  58 2022
Uppvidinge  58 2022
Växjö  58 2022
Älmhult  58 2022
Västerås  51 2022
Norberg  51 2022
Surahammar  51 2022
Sala  51 2022
Skinnskatteberg  51 2022
Köping  51 2022
Kungsör  51 2022
Hallstahammar  51 2022
Arboga  51 2022
Fagersta  51 2022
Falkenberg  47 2022
Halmstad  47 2022
Hylte  47 2022
Kungsbacka  47 2022
Laholm  47 2022
Varberg  47 2022
Timrå  42 2022
Ånge  42 2022
Sundsvall  42 2022
Sollefteå  42 2022
Kramfors  42 2022
Härnösand  42 2022
Örnsköldsvik  42 2022
Örebro  33 2022
Hällefors  33 2022
Hallsberg  33 2022
Karlskoga  33 2022
Kumla  33 2022
Laxå  33 2022
Lekeberg  33 2022
Lindesberg  33 2022
Ljusnarsberg  33 2022
Askersund  33 2022
Degerfors  33 2022
Nora  33 2022
Olofström  17 2022
Ronneby  17 2022
Sölvesborg  17 2022
Karlskrona  17 2022
Karlshamn  17 2022
Härjedalen  8,8 2022
Krokom  8,8 2022
Bräcke  8,8 2022
Berg  8,8 2022
Åre  8,8 2022
Ragunda  8,8 2022
Strömsund  8,8 2022
Östersund  8,8 2022
Gotland  8,8 2022
Borgholm  7,4 2022
Emmaboda  7,4 2022
Högsby  7,4 2022
Hultsfred  7,4 2022
Kalmar  7,4 2022
Oskarshamn  7,4 2022
Nybro  7,4 2022
Mönsterås  7,4 2022
Mörbylånga  7,4 2022
Vimmerby  7,4 2022
Västervik  7,4 2022
Torsås  7,4 2022
Umeå  1,6 2022
Vännäs  1,6 2022
Vindeln  1,6 2022
Vilhelmina  1,6 2022
Åsele  1,6 2022
Nordmaling  1,6 2022
Norsjö  1,6 2022
Sorsele  1,6 2022
Skellefteå  1,6 2022
Storuman  1,6 2022
Robertsfors  1,6 2022
Malå  1,6 2022
Lycksele  1,6 2022
Dorotea  1,6 2022
Bjurholm  1,6 2022
Boxholm -1,1 2022
Finspång -1,1 2022
Linköping -1,1 2022
Kinda -1,1 2022
Norrköping -1,1 2022
Mjölby -1,1 2022
Motala -1,1 2022
Ydre -1,1 2022
Åtvidaberg -1,1 2022
Ödeshög -1,1 2022
Vadstena -1,1 2022
Valdemarsvik -1,1 2022
Söderköping -1,1 2022
Tomelilla -2,8 2022
Trelleborg -2,8 2022
Ängelholm -2,8 2022
Ystad -2,8 2022
Åstorp -2,8 2022
Vellinge -2,8 2022
Lund -2,8 2022
Osby -2,8 2022
Perstorp -2,8 2022
Simrishamn -2,8 2022
Sjöbo -2,8 2022
Skurup -2,8 2022
Staffanstorp -2,8 2022
Svalöv -2,8 2022
Svedala -2,8 2022
Klippan -2,8 2022
Hässleholm -2,8 2022
Höganäs -2,8 2022
Hörby -2,8 2022
Höör -2,8 2022
Lomma -2,8 2022
Malmö -2,8 2022
Kristianstad -2,8 2022
Kävlinge -2,8 2022
Landskrona -2,8 2022
Helsingborg -2,8 2022
Bromölla -2,8 2022
Eslöv -2,8 2022
Burlöv -2,8 2022
Båstad -2,8 2022
Bjuv -2,8 2022
Örkelljunga -2,8 2022
Östra Göinge -2,8 2022
Riket -4,3 2022
Skövde -4,6 2022
Skara -4,6 2022
Svenljunga -4,6 2022
Strömstad -4,6 2022
Stenungsund -4,6 2022
Sotenäs -4,6 2022
Partille -4,6 2022
Orust -4,6 2022
Munkedal -4,6 2022
Mölndal -4,6 2022
Vårgårda -4,6 2022
Vänersborg -4,6 2022
Vara -4,6 2022
Åmål -4,6 2022
Öckerö -4,6 2022
Trollhättan -4,6 2022
Töreboda -4,6 2022
Uddevalla -4,6 2022
Ulricehamn -4,6 2022
Tranemo -4,6 2022
Tjörn -4,6 2022
Tanum -4,6 2022
Tibro -4,6 2022
Tidaholm -4,6 2022
Bengtsfors -4,6 2022
Bollebygd -4,6 2022
Ale -4,6 2022
Alingsås -4,6 2022
Dals-Ed -4,6 2022
Borås -4,6 2022
Essunga -4,6 2022
Herrljunga -4,6 2022
Hjo -4,6 2022
Göteborg -4,6 2022
Götene -4,6 2022
Grästorp -4,6 2022
Gullspång -4,6 2022
Färgelanda -4,6 2022
Falköping -4,6 2022
Lidköping -4,6 2022
Lilla Edet -4,6 2022
Kungälv -4,6 2022
Lysekil -4,6 2022
Mariestad -4,6 2022
Mark -4,6 2022
Mellerud -4,6 2022
Lerum -4,6 2022
Härryda -4,6 2022
Karlsborg -4,6 2022
Järfälla -13 2022
Huddinge -13 2022
Lidingö -13 2022
Ekerö -13 2022
Haninge -13 2022
Botkyrka -13 2022
Danderyd -13 2022
Södertälje -13 2022
Vallentuna -13 2022
Tyresö -13 2022
Täby -13 2022
Upplands Väsby -13 2022
Upplands-Bro -13 2022
Vaxholm -13 2022
Värmdö -13 2022
Norrtälje -13 2022
Nykvarn -13 2022
Nacka -13 2022
Nynäshamn -13 2022
Stockholm -13 2022
Sundbyberg -13 2022
Sollentuna -13 2022
Solna -13 2022
Sigtuna -13 2022
Salem -13 2022
Österåker -13 2022
Överkalix -13 2022
Övertorneå -13 2022
Piteå -13 2022
Pajala -13 2022
Älvsbyn -13 2022
Arjeplog -13 2022
Arvidsjaur -13 2022
Boden -13 2022
Haparanda -13 2022
Gällivare -13 2022
Luleå -13 2022
Jokkmokk -13 2022
Kalix -13 2022
Kiruna -13 2022
Knivsta -15 2022
Håbo -15 2022
Heby -15 2022
Enköping -15 2022
Älvkarleby -15 2022
Uppsala -15 2022
Tierp -15 2022
Östhammar -15 2022
Söderhamn -16 2022
Ovanåker -16 2022
Ockelbo -16 2022
Nordanstig -16 2022
Sandviken -16 2022
Bollnäs -16 2022
Hofors -16 2022
Gävle -16 2022
Hudiksvall -16 2022
Ljusdal -16 2022
Kristinehamn -26 2022
Hammarö -26 2022
Karlstad -26 2022
Kil -26 2022
Hagfors -26 2022
Filipstad -26 2022
Forshaga -26 2022
Grums -26 2022
Arvika -26 2022
Eda -26 2022
Säffle -26 2022
Storfors -26 2022
Munkfors -26 2022
Sunne -26 2022
Torsby -26 2022
Årjäng -26 2022
Älvdalen -53 2022
Vansbro -53 2022
Mora -53 2022
Orsa -53 2022
Säter -53 2022
Rättvik -53 2022
Smedjebacken -53 2022
Borlänge -53 2022
Avesta -53 2022
Gagnef -53 2022
Falun -53 2022
Hedemora -53 2022
Leksand -53 2022
Ludvika -53 2022
Malung-Sälen -53 2022
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Förklaring
Om resandet ökar linjärt från år 2010 och precis uppfyller målet om en fördubbling år 2030, så följer kurvan den räta stigande linjen som delar ovanstående diagram på diagonalen. Om resandet ökar snabbare rör vi oss upp i det gröna fältet. Ökar det långsammare eller minskar sjunker kurvan ned i det vita fältet.

För kommuner gäller måluppfyllelsen den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län.

Läs mer om detta index här. Där visas också de resesträckor som ligger till grund för den grad av måluppfyllelse som anges i ovanstående diagram.

Målet för kollektivtrafiken är uttryckt på ett annorlunda sätt jämfört med målen för personbilstrafiken och lastbilstrafiken. Vi vill att personbilstrafiken och lastbilstrafiken ska minska, och därför är index H2 respektive H3 för dessa trafikslag formulerade på så vis att vi närmar oss målen om detta sker. För kollektivtrafiken är vårt önskemål det motsatta - vi vill att det kollektiva resandet ska öka, eller åtminstone att kollektivtrafiken ska vinna marknadsandelar på personbilstrafikens bekostnad. Detta ser vi som det viktigaste målet för kollektivtrafiken, och därför fokuserar vi på detta när vi definierar vårt index H4.

Alla trafikslag har som gemensamt mål att andelen förnybara drivmedel sa öka. För personbilstrafik och lastbilstrafik är denna aspekt av omställningen inbakad i index för dessa trafikslag, medan den höga andelen förnybara drivmedel i kollektivtrafiken redovisas i en separat indikator B2B.

Analys
Detta mål är mycket ambitiöst, och det verkar inte troligt att det kommer att uppfyllas. Det faktum att vissa länstrafikbolag (till exempel i Halland, Kronoberg och i Skåne) har lyckades öka resandet markant före covid-pandemin inger dock hopp. Det visar att mycket går att göra på kort tid om huvudmännen för kollektivtrafiken verkligen satsar på att göra kollektivtrafiken attraktiv.

Aggregerat på riksnivå är det främst resandet med spårburen kollektivtrafik som ökat, och då i synnerhet den lokala och regionala bantrafiken. Bakom dessa siffror ligger omfattande investeringar, som visar sig i en ökande kapacitet, och kan ha bidragit till en långsamt ökande andel boende i kollektivtrafiknär läge. Det är glädjande att dessa satsningar bär frukt i ökat resande.

Covidpandemin år 2020 orsakade ett rejält hack nedåt i den uppåtgående trenden för resandet med kollektivtrafiken. Resandet minskade yterligare något det andra pandemiåret 2021. Detta kan ha att göra med att pandemin påverkade hela året 2021, medan resandet med kollektivtrafiken var normalt de två-tre första månaderna av 2020, innan pandemin bröt ut.

År 2022 skedde en kraftig återhämtning av det kollektiva resandet, men det ligger fortfarande på en lägre nivå än före pandemin. Det kan helt enkelt bero på att all återhämtning tar tid, på att beteendeförändringar är tröga. Det kan också bero på att farhågor för smitta i folksamlingar dröjde sig kvar år 2022, och på att andelen hemarbete har ökat permanent efter pandemin, vilket minskar arbetspendlingen.

Det ökande kollektiva resandet till och med år 2019 visar att tappet på grund av pandemin går att hämta igen, att den underliggande efterfrågan på kollektiva mobilitetstjänster växer.

Övriga kommentarer
Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Se också indikatorn B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken.

Indikator K.2
Uppdaterad: 2023-09-29