Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Energianvändning i transportsektorn

Mängd drivmedelsenergi som levererats till tankställen inom kommunens gränser, samt till kollektivtrafiken (MWh/capita)
Kommun Senaste värdet (MWh/capita) Datum
Ödeshög  36,2 2017
Överkalix  33,4 2016
Ånge  31,0 2015
Malå  28,5 2017
Laxå  27,6 2017
Åsele  27,6 2017
Malung-Sälen  24,5 2017
Härjedalen  23,5 2017
Storuman  23,4 2017
Berg  23,0 2017
Jokkmokk  22,2 2017
Markaryd  21,5 2017
Simrishamn  21,1 2017
Mönsterås  21,1 2017
Tanum  19,8 2017
Arvidsjaur  19,3 2017
Mjölby  19,1 2016
Strömstad  18,9 2016
Karlshamn  18,6 2017
Sorsele  18,5 2017
Gullspång  18,4 2017
Årjäng  18,3 2017
Arjeplog  18,1 2016
Arboga  17,6 2017
Strömsund  17,6 2017
Hallsberg  17,4 2016
Gävle  17,4 2016
Grums  17,2 2017
Vilhelmina  17,1 2016
Örkelljunga  17,1 2017
Götene  17,0 2017
Eda  17,0 2017
Askersund  16,9 2016
Ljungby  16,8 2017
Lycksele  16,8 2017
Tjörn  16,4 2017
Norsjö  16,1 2017
Gällivare  15,9 2016
Munkedal  15,9 2017
Kiruna  15,8 2017
Mullsjö  15,6 2016
Stenungsund  15,5 2017
Uddevalla  15,5 2015
Nordmaling  14,9 2017
Laholm  14,9 2017
Kalmar  14,8 2017
Mora  14,7 2017
Torsby  14,6 2017
Kramfors  14,5 2017
Vaggeryd  14,4 2017
Söderhamn  14,3 2017
Hedemora  14,3 2017
Åre  14,2 2016
Borlänge  14,0 2017
Hudiksvall  14,0 2017
Gislaved  13,9 2017
Sigtuna  13,8 2017
Kalix  13,7 2015
Vansbro  13,6 2017
Nykvarn  13,5 2017
Mariestad  13,4 2017
Dorotea  13,4 2017
Karlstad  13,4 2017
Sundsvall  13,4 2017
Ljusdal  13,3 2016
Vindeln  13,1 2017
Kristinehamn  13,1 2015
Nyköping  13,0 2015
Skara  13,0 2017
Bjurholm  13,0 2015
Värnamo  13,0 2017
Ragunda  13,0 2017
Älvsbyn  12,9 2017
Piteå  12,8 2016
Vännäs  12,8 2017
Örnsköldsvik  12,8 2015
Håbo  12,7 2017
Bengtsfors  12,7 2017
Boden  12,6 2015
Hylte  12,6 2017
Jönköping  12,5 2017
Nordanstig  12,5 2017
Bollebygd  12,5 2015
Falkenberg  12,4 2017
Kumla  12,4 2017
Eksjö  12,3 2017
Rättvik  12,0 2017
Gagnef  12,0 2017
Töreboda  12,0 2017
Sollefteå  11,9 2017
Mellerud  11,9 2015
Ängelholm  11,8 2015
Varberg  11,8 2017
Flen  11,7 2015
Norrköping  11,7 2015
Skellefteå  11,6 2015
Orust  11,5 2017
Vara  11,5 2016
Pajala  11,5 2017
Trosa  11,5 2015
Helsingborg  11,4 2017
Kinda  11,3 2017
Älvdalen  11,3 2017
Övertorneå  11,3 2017
Arvika  11,2 2015
Heby  11,1 2017
Avesta  10,9 2017
Hultsfred  10,9 2017
Robertsfors  10,8 2017
Enköping  10,7 2015
Tierp  10,7 2015
Munkfors  10,7 2017
Krokom  10,7 2017
Hällefors  10,6 2017
Hallstahammar  10,6 2017
Timrå  10,5 2017
Sotenäs  10,5 2017
Fagersta  10,5 2017
Orsa  10,5 2017
Kil  10,5 2017
Sunne  10,4 2016
Luleå  10,4 2017
Norrtälje  10,4 2017
Falköping  10,3 2015
Grästorp  10,3 2016
Halmstad  10,3 2017
Klippan  10,3 2017
Upplands Väsby  10,3 2017
Bollnäs  10,2 2017
Höör  10,1 2017
Åstorp  10,1 2017
Tingsryd  10,0 2017
Ovanåker  10,0 2017
Vimmerby  10,0 2017
Västerås  10,0 2015
Södertälje  9,9 2017
Torsås  9,8 2017
Älvkarleby  9,8 2015
Hörby  9,8 2017
Östersund  9,7 2016
Alingsås  9,7 2017
Filipstad  9,7 2017
Strängnäs  9,7 2015
Burlöv  9,7 2017
Ekerö  9,6 2017
Båstad  9,6 2016
Västervik  9,6 2017
Karlskoga  9,5 2016
Örebro  9,5 2017
Osby  9,5 2017
Ydre  9,5 2017
Haparanda  9,4 2017
Kungälv  9,3 2015
Östhammar  9,3 2015
Lindesberg  9,3 2016
Åmål  9,2 2017
Borgholm  9,2 2017
Hässleholm  9,2 2017
Lidköping  9,1 2017
Lilla Edet  9,0 2017
Borås  9,0 2015
Riket  9,0 2017
Katrineholm  8,9 2017
Bräcke  8,9 2017
Härnösand  8,9 2017
Ockelbo  8,9 2017
Sävsjö  8,8 2016
Leksand  8,8 2017
Uppvidinge  8,8 2017
Oskarshamn  8,8 2017
Köping  8,7 2017
Valdemarsvik  8,7 2017
Olofström  8,7 2017
Kristianstad  8,6 2017
Ronneby  8,6 2017
Karlsborg  8,5 2017
Mölndal  8,5 2017
Härryda  8,4 2017
Hagfors  8,4 2017
Ystad  8,4 2017
Umeå  8,4 2015
Göteborg  8,4 2017
Gotland  8,4 2017
Tibro  8,3 2017
Mörbylånga  8,1 2017
Ludvika  8,0 2017
Vetlanda  8,0 2016
Hofors  8,0 2016
Vårgårda  8,0 2015
Solna  8,0 2017
Tomelilla  8,0 2017
Järfälla  7,9 2017
Falun  7,9 2017
Skinnskatteberg  7,9 2017
Vänersborg  7,9 2016
Skurup  7,9 2017
Nybro  7,9 2017
Vingåker  7,9 2017
Lysekil  7,9 2017
Sandviken  7,8 2017
Gnesta  7,7 2016
Söderköping  7,7 2017
Sollentuna  7,7 2015
Finspång  7,7 2017
Trelleborg  7,6 2017
Skövde  7,6 2017
Åtvidaberg  7,5 2017
Sala  7,5 2016
Tranemo  7,5 2017
Staffanstorp  7,5 2017
Täby  7,5 2017
Emmaboda  7,3 2017
Svenljunga  7,3 2015
Nynäshamn  7,3 2017
Värmdö  7,3 2017
Landskrona  7,2 2017
Svedala  7,2 2017
Växjö  7,2 2017
Nora  7,2 2017
Ulricehamn  7,2 2015
Huddinge  7,2 2016
Eskilstuna  7,2 2015
Älmhult  6,9 2017
Essunga  6,9 2017
Mark  6,8 2017
Kungsör  6,8 2017
Bromölla  6,8 2015
Österåker  6,8 2017
Linköping  6,7 2017
Kungsbacka  6,7 2017
Säffle  6,7 2017
Herrljunga  6,6 2017
Vallentuna  6,6 2017
Eslöv  6,6 2017
Perstorp  6,6 2017
Uppsala  6,6 2015
Motala  6,5 2017
Knivsta  6,4 2017
Degerfors  6,4 2017
Boxholm  6,3 2017
Tidaholm  6,3 2017
Aneby  6,3 2017
Karlskrona  6,2 2017
Hjo  6,2 2017
Trollhättan  6,1 2017
Lekeberg  6,1 2017
Kävlinge  6,1 2016
Habo  6,1 2016
Högsby  6,0 2017
Upplands-Bro  5,9 2017
Nacka  5,9 2017
Nässjö  5,8 2017
Lerum  5,8 2017
Färgelanda  5,8 2016
Vadstena  5,8 2017
Malmö  5,8 2017
Tranås  5,7 2017
Ljusnarsberg  5,6 2017
Lomma  5,6 2017
Forshaga  5,6 2017
Haninge  5,5 2017
Sjöbo  5,5 2017
Alvesta  5,4 2017
Lund  5,4 2017
Partille  5,4 2017
Norberg  5,4 2017
Östra Göinge  5,4 2017
Gnosjö  5,3 2017
Tyresö  5,2 2017
Bjuv  5,2 2017
Storfors  5,1 2017
Höganäs  5,1 2017
Vellinge  5,0 2017
Sölvesborg  4,9 2017
Säter  4,9 2017
Lessebo  4,8 2017
Ale  4,7 2015
Botkyrka  4,6 2017
Dals-Ed  4,6 2017
Oxelösund  4,5 2017
Smedjebacken  4,4 2017
Danderyd  4,3 2017
Stockholm  4,0 2017
Surahammar  3,9 2015
Svalöv  3,8 2017
Lidingö  3,8 2017
Salem  3,6 2016
Öckerö  3,6 2017
Sundbyberg  3,3 2017
Hammarö  3,3 2017
Vaxholm  3,2 2017
Datakälla: SCB: Kommunal och regional energistatistik (KRE) slutanvändning, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Tillförlitligheten i denna statistik påverkas av att leveranserna inte alltid hänförts till den kommun där den slutliga förbrukningen skett. Ett fordon kan naturligtvis tanka i en kommun och sedan förbruka bränslet i en annan kommun. Även om leveranserna skulle motsvara energianvändningen inom kommunens gränser måste man hålla i minnet att denna påverkas av genomfartstrafik, och därmed inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner måste göras med stor försiktighet.

SCB:s kommunala och regionala statistik för energianvändningen i transportsektorn bygger på SCB:s statistik EN13 "Oljeleveranser - kommunvis redovisning". Leveranser av fordonsgas redovisas per län men inte per kommun. Biodiesel av typen FAME som säljs i ren form redovisas inte heller på kommunnivå. Därför underskattas mängden levererad drivmedelsenergi något i denna kommunala statistik. Detta gäller också den andel förnybar drivmedelsenergi som redovisas i indikator B2A_KH.

Energianvändningen i transportsektorn i riket som helhet redovisas mer detaljetat i den nationella indikatorn K1. Lägg märke till att den totala energianvändningen i transportsektorn som redovisas i denna nationella indikator inte är identisk med den energianvändning för riket som helhet som redovisas här, och som används för att jämföra med de enskilda kommunerna. Statistikkällorna är olika, och skillnaden beror på något olika avgränsningar.

Indikator K.H.K.1
Uppdaterad: 2019-05-16