Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Resesträcka i kollektivtrafiken

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.
Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)
Mätområde Datum Värde (mil/capita)
Skinnskatteberg 2006 40
Skinnskatteberg 2007 44
Skinnskatteberg 2008 47
Skinnskatteberg 2009 45
Skinnskatteberg 2010 48
Skinnskatteberg 2011 47
Skinnskatteberg 2012 48
Skinnskatteberg 2013 48
Skinnskatteberg 2014 49
Skinnskatteberg 2015 55
Skinnskatteberg 2016 91
Skinnskatteberg 2017 90
Skinnskatteberg 2018 88
Skinnskatteberg 2019 88
Skinnskatteberg 2020 52
Skinnskatteberg 2021 51
Skinnskatteberg 2022 72
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Indikator K.H.H.4.A
Uppdaterad: 2023-09-29