Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Resesträcka i kollektivtrafiken

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.
Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)
Mätområde Datum Värde (mil/capita)
Ronneby 2006 91
Ronneby 2007 112
Ronneby 2008 107
Ronneby 2009 93
Ronneby 2010 96
Ronneby 2011 98
Ronneby 2012 89
Ronneby 2013 105
Ronneby 2014 117
Ronneby 2015 111
Ronneby 2016 126
Ronneby 2017 128
Ronneby 2018 120
Ronneby 2019 119
Ronneby 2020 80
Ronneby 2021 76
Ronneby 2022 112
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Indikator K.H.H.4.A
Uppdaterad: 2023-09-29