Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Resesträcka i kollektivtrafiken

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.
Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)
Mätområde Datum Värde (mil/capita)
Ljusnarsberg 2006 44
Ljusnarsberg 2007 45
Ljusnarsberg 2008 45
Ljusnarsberg 2009 44
Ljusnarsberg 2010 43
Ljusnarsberg 2011 44
Ljusnarsberg 2012 43
Ljusnarsberg 2013 43
Ljusnarsberg 2014 43
Ljusnarsberg 2015 37
Ljusnarsberg 2016 63
Ljusnarsberg 2017 62
Ljusnarsberg 2018 62
Ljusnarsberg 2019 59
Ljusnarsberg 2020 39
Ljusnarsberg 2021 39
Ljusnarsberg 2022 57
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Indikator K.H.H.4.A
Uppdaterad: 2023-09-29