Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Resesträcka i kollektivtrafiken

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.
Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)
Kommun Senaste värdet (mil/capita) Datum
Riket  232 2022
Sigtuna  210 2022
Norrtälje  210 2022
Nykvarn  210 2022
Nynäshamn  210 2022
Salem  210 2022
Sollentuna  210 2022
Solna  210 2022
Stockholm  210 2022
Sundbyberg  210 2022
Södertälje  210 2022
Tyresö  210 2022
Täby  210 2022
Upplands Väsby  210 2022
Upplands-Bro  210 2022
Vallentuna  210 2022
Vaxholm  210 2022
Värmdö  210 2022
Österåker  210 2022
Botkyrka  210 2022
Danderyd  210 2022
Ekerö  210 2022
Haninge  210 2022
Huddinge  210 2022
Järfälla  210 2022
Lidingö  210 2022
Nacka  210 2022
Malmö  163 2022
Landskrona  163 2022
Lomma  163 2022
Lund  163 2022
Hässleholm  163 2022
Höganäs  163 2022
Hörby  163 2022
Höör  163 2022
Klippan  163 2022
Kristianstad  163 2022
Kävlinge  163 2022
Helsingborg  163 2022
Eslöv  163 2022
Bromölla  163 2022
Burlöv  163 2022
Båstad  163 2022
Bjuv  163 2022
Örkelljunga  163 2022
Ängelholm  163 2022
Östra Göinge  163 2022
Ystad  163 2022
Åstorp  163 2022
Vellinge  163 2022
Tomelilla  163 2022
Trelleborg  163 2022
Svalöv  163 2022
Svedala  163 2022
Staffanstorp  163 2022
Skurup  163 2022
Osby  163 2022
Simrishamn  163 2022
Sjöbo  163 2022
Perstorp  163 2022
Varberg  151 2022
Falkenberg  151 2022
Halmstad  151 2022
Laholm  151 2022
Kungsbacka  151 2022
Hylte  151 2022
Håbo  144 2022
Knivsta  144 2022
Heby  144 2022
Enköping  144 2022
Uppsala  144 2022
Älvkarleby  144 2022
Östhammar  144 2022
Tierp  144 2022
Tanum  126 2022
Tibro  126 2022
Tidaholm  126 2022
Svenljunga  126 2022
Skövde  126 2022
Sotenäs  126 2022
Stenungsund  126 2022
Strömstad  126 2022
Orust  126 2022
Partille  126 2022
Skara  126 2022
Öckerö  126 2022
Åmål  126 2022
Töreboda  126 2022
Uddevalla  126 2022
Ulricehamn  126 2022
Trollhättan  126 2022
Tranemo  126 2022
Tjörn  126 2022
Vårgårda  126 2022
Vänersborg  126 2022
Vara  126 2022
Falköping  126 2022
Essunga  126 2022
Dals-Ed  126 2022
Bollebygd  126 2022
Ale  126 2022
Alingsås  126 2022
Bengtsfors  126 2022
Herrljunga  126 2022
Hjo  126 2022
Borås  126 2022
Färgelanda  126 2022
Grästorp  126 2022
Gullspång  126 2022
Göteborg  126 2022
Götene  126 2022
Kungälv  126 2022
Härryda  126 2022
Karlsborg  126 2022
Lerum  126 2022
Lidköping  126 2022
Lilla Edet  126 2022
Lysekil  126 2022
Mariestad  126 2022
Mark  126 2022
Mellerud  126 2022
Mölndal  126 2022
Munkedal  126 2022
Katrineholm  119 2022
Gnesta  119 2022
Flen  119 2022
Eskilstuna  119 2022
Vingåker  119 2022
Trosa  119 2022
Oxelösund  119 2022
Nyköping  119 2022
Strängnäs  119 2022
Tingsryd  114 2022
Uppvidinge  114 2022
Älmhult  114 2022
Växjö  114 2022
Alvesta  114 2022
Markaryd  114 2022
Lessebo  114 2022
Ljungby  114 2022
Karlshamn  112 2022
Karlskrona  112 2022
Sölvesborg  112 2022
Olofström  112 2022
Ronneby  112 2022
Nässjö  99 2022
Mullsjö  99 2022
Sävsjö  99 2022
Värnamo  99 2022
Tranås  99 2022
Vetlanda  99 2022
Vaggeryd  99 2022
Jönköping  99 2022
Aneby  99 2022
Eksjö  99 2022
Gislaved  99 2022
Gnosjö  99 2022
Habo  99 2022
Härnösand  92 2022
Kramfors  92 2022
Ånge  92 2022
Örnsköldsvik  92 2022
Timrå  92 2022
Sundsvall  92 2022
Sollefteå  92 2022
Strömsund  85 2022
Ragunda  85 2022
Östersund  85 2022
Åre  85 2022
Krokom  85 2022
Härjedalen  85 2022
Bräcke  85 2022
Berg  85 2022
Borgholm  79 2022
Emmaboda  79 2022
Hultsfred  79 2022
Högsby  79 2022
Kalmar  79 2022
Mönsterås  79 2022
Mörbylånga  79 2022
Västervik  79 2022
Torsås  79 2022
Vimmerby  79 2022
Nybro  79 2022
Oskarshamn  79 2022
Norsjö  78 2022
Nordmaling  78 2022
Skellefteå  78 2022
Robertsfors  78 2022
Storuman  78 2022
Sorsele  78 2022
Vindeln  78 2022
Vännäs  78 2022
Vilhelmina  78 2022
Umeå  78 2022
Åsele  78 2022
Malå  78 2022
Lycksele  78 2022
Dorotea  78 2022
Bjurholm  78 2022
Bollnäs  77 2022
Hudiksvall  77 2022
Hofors  77 2022
Gävle  77 2022
Ljusdal  77 2022
Sandviken  77 2022
Söderhamn  77 2022
Nordanstig  77 2022
Ovanåker  77 2022
Ockelbo  77 2022
Norrköping  77 2022
Söderköping  77 2022
Ödeshög  77 2022
Ydre  77 2022
Åtvidaberg  77 2022
Vadstena  77 2022
Valdemarsvik  77 2022
Motala  77 2022
Mjölby  77 2022
Linköping  77 2022
Kinda  77 2022
Finspång  77 2022
Boxholm  77 2022
Arvika  77 2022
Eda  77 2022
Forshaga  77 2022
Filipstad  77 2022
Hagfors  77 2022
Grums  77 2022
Hammarö  77 2022
Kil  77 2022
Kristinehamn  77 2022
Karlstad  77 2022
Munkfors  77 2022
Torsby  77 2022
Årjäng  77 2022
Sunne  77 2022
Säffle  77 2022
Storfors  77 2022
Surahammar  72 2022
Norberg  72 2022
Skinnskatteberg  72 2022
Sala  72 2022
Västerås  72 2022
Kungsör  72 2022
Köping  72 2022
Hallstahammar  72 2022
Fagersta  72 2022
Arboga  72 2022
Askersund  57 2022
Degerfors  57 2022
Hallsberg  57 2022
Kumla  57 2022
Karlskoga  57 2022
Hällefors  57 2022
Nora  57 2022
Ljusnarsberg  57 2022
Lindesberg  57 2022
Laxå  57 2022
Lekeberg  57 2022
Örebro  57 2022
Älvdalen  55 2022
Vansbro  55 2022
Rättvik  55 2022
Orsa  55 2022
Säter  55 2022
Smedjebacken  55 2022
Leksand  55 2022
Ludvika  55 2022
Malung-Sälen  55 2022
Mora  55 2022
Gotland  55 2022
Gagnef  55 2022
Hedemora  55 2022
Falun  55 2022
Avesta  55 2022
Borlänge  55 2022
Boden  54 2022
Arjeplog  54 2022
Arvidsjaur  54 2022
Haparanda  54 2022
Gällivare  54 2022
Luleå  54 2022
Jokkmokk  54 2022
Kalix  54 2022
Kiruna  54 2022
Piteå  54 2022
Pajala  54 2022
Älvsbyn  54 2022
Överkalix  54 2022
Övertorneå  54 2022
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Indikator K.H.H.4.A
Uppdaterad: 2023-09-29