Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Genomsnittlig körsträcka i personbil

Körsträckan jämförs i grönt med 2010 års värde, samt en referensutveckling då Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet (H2).
Genomsnittlig körsträcka i personbil per capita (mil/capita)
Mätområde Datum Värde (mil/capita)
Vilhelmina 2006 803,0
Vilhelmina 2008 824,0
Vilhelmina 2009 818,0
Vilhelmina 2010 820,0
Vilhelmina 2011 835,0
Vilhelmina 2012 833,0
Vilhelmina 2013 841,4
Vilhelmina 2014 851,5
Vilhelmina 2015 847,7
Vilhelmina 2016 852,1
Vilhelmina 2017 842,7
Vilhelmina 2018 832,7
Datakälla: Trafikanalys: Trafikarbete på svenska vägar, RUS/Länsstyrelserna: körsträckedata, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Förklaring
Denna indikator används för att beräkna index H2.

Referensutvecklingen längs den dalande räta linjen motsvarar att Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet H2. Detta behöver inte vara fallet - ett ben kan komma att bidra mer än de andra till måluppfyllelsen.

Den sammanlagda körsträckan anger hur långt alla Sveriges bilar rullar tillsammans. Denna storhet benämns vanligen trafikarbete och mäts i enheten fordonskilometer. Körsträckan eller trafikarbetet per capita motsvarar den sträcka varje svensk i medeltal sitter vid ratten.

Eftersom vi också kan vara passagerare ska denna indikator ska inte förväxlas med indikator B3A, som anger hur långt varje svensk i medeltal reser med bil. Den sammanlagda resesträckan i bil hos Sveriges befolkning benämns vanligen bilarnas persontransportarbete och mäts i enheten personkilometer.

Persontransportarbetet dividerat med trafikarbetet ger ett mått på hur många personer som i medeltal sitter i varje bil. Detta mått anges i indikator B3E.

För kommunerna anges körsträckan i de personbilar som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina bilar, och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna, vilket ger långa körsträckor för denna kommun. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Analys
Körsträckan per capita har knappast alls förändrats sedan år 2006. Sedan år 2013 har den ökat något. Flera orsaker samspelar; en bristande tilltro till att kollektivtrafiken kan lösa ens transportbehov, en regionförstoring som generellt ökar avstånden, ett ökat välstånd som gör att milkostnaden är en allt mindre del av hushållens disponibla inkomst, därtill en fortsatt stimulans att välja bilen, bl.a. i form av reseavdragets utformning.

Se också analysen av måluppfyllelsen av index H2.

Indikator K.H.H.2.C
Uppdaterad: 2019-06-06