Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Genomsnittligt koldioxidutsläpp hos nya personbilar

Genomsnittligt certifierat koldioxidutsläpp ur avgasröret hos nyregistrerade personbilar (g CO2/km)
Kommun Senaste värdet (g CO2/km) Datum
Dorotea  139,8 2023
Strömsund  133,3 2023
Tomelilla  127,9 2023
Högsby  122,8 2023
Habo  110,2 2023
Arjeplog  109,6 2023
Torsby  99,1 2023
Hällefors  98,9 2023
Bjuv  96,7 2023
Ockelbo  96,7 2023
Pajala  96,3 2023
Kiruna  96,0 2023
Hagfors  95,6 2023
Ragunda  95,0 2023
Karlstad  94,9 2023
Hofors  94,6 2023
Bengtsfors  93,4 2023
Jokkmokk  92,8 2023
Eslöv  92,2 2023
Arvidsjaur  91,2 2023
Olofström  90,7 2023
Filipstad  90,5 2023
Örkelljunga  89,2 2023
Perstorp  88,3 2023
Sölvesborg  88,1 2023
Ystad  88,1 2023
Valdemarsvik  87,2 2023
Sandviken  87,2 2023
Emmaboda  87,1 2023
Eksjö  86,9 2023
Bjurholm  86,8 2023
Åsele  86,8 2023
Burlöv  86,4 2023
Klippan  86,0 2023
Malmö  85,9 2023
Forshaga  85,7 2023
Grums  85,2 2023
Kalmar  85,0 2023
Gällivare  84,8 2023
Hammarö  84,8 2023
Fagersta  84,6 2023
Storuman  84,6 2023
Östhammar  84,5 2023
Kinda  84,3 2023
Västervik  84,0 2023
Ånge  83,7 2023
Ljusdal  83,7 2023
Årjäng  83,6 2023
Karlshamn  82,8 2023
Hultsfred  82,8 2023
Vårgårda  82,7 2023
Vänersborg  82,5 2023
Jönköping  82,0 2023
Sunne  81,8 2023
Eda  81,5 2023
Alingsås  81,5 2023
Gotland  81,4 2023
Gullspång  81,3 2023
Sundbyberg  81,0 2023
Lycksele  81,0 2023
Boden  80,9 2023
Ängelholm  80,9 2023
Karlsborg  80,4 2023
Haparanda  80,2 2023
Nykvarn  80,0 2023
Töreboda  79,7 2023
Övertorneå  79,6 2023
Mark  79,5 2023
Nybro  79,4 2023
Hylte  79,2 2023
Lilla Edet  79,1 2023
Älvdalen  78,9 2023
Tingsryd  78,2 2023
Nässjö  78,1 2023
Borgholm  77,8 2023
Arvika  77,7 2023
Borlänge  77,4 2023
Karlskrona  77,3 2023
Gävle  77,3 2023
Nyköping  77,0 2023
Uddevalla  77,0 2023
Avesta  77,0 2023
Norrtälje  76,8 2023
Åstorp  76,6 2023
Skurup  76,6 2023
Ydre  76,4 2023
Söderhamn  76,3 2023
Torsås  76,2 2023
Motala  76,2 2023
Svalöv  75,9 2023
Vimmerby  75,6 2023
Örnsköldsvik  75,6 2023
Hässleholm  75,2 2023
Älvkarleby  75,1 2023
Sorsele  75,0 2023
Oskarshamn  74,9 2023
Ulricehamn  74,8 2023
Malung-Sälen  74,6 2023
Simrishamn  74,6 2023
Upplands-Bro  74,5 2023
Borås  74,4 2023
Åmål  74,3 2023
Haninge  74,3 2023
Mariestad  74,2 2023
Essunga  74,2 2023
Katrineholm  73,7 2023
Kristinehamn  73,5 2023
Norrköping  73,5 2023
Örebro  73,5 2023
Munkfors  73,4 2023
Ljungby  73,0 2023
Skövde  73,0 2023
Östra Göinge  72,8 2023
Kungälv  72,8 2023
Osby  72,7 2023
Rättvik  72,6 2023
Norberg  72,5 2023
Bollebygd  72,2 2023
Ludvika  72,2 2023
Härnösand  72,2 2023
Storfors  72,1 2023
Oxelösund  71,9 2023
Tranås  71,8 2023
Askersund  71,7 2023
Tierp  71,7 2023
Umeå  71,6 2023
Finspång  71,5 2023
Falkenberg  71,5 2023
Karlskoga  71,5 2023
Öckerö  71,4 2023
Ödeshög  71,3 2023
Bromölla  71,1 2023
Lidköping  71,0 2023
Falköping  70,6 2023
Bollnäs  70,5 2023
Säffle  70,5 2023
Hörby  70,5 2023
Helsingborg  70,4 2023
Trelleborg  70,4 2023
Kumla  70,4 2023
Laholm  70,4 2023
Botkyrka  70,3 2023
Ljusnarsberg  70,2 2023
Nynäshamn  70,2 2023
Lindesberg  70,1 2023
Östersund  70,0 2023
Ronneby  69,9 2023
Säter  69,7 2023
Luleå  69,7 2023
Mellerud  69,7 2023
Härjedalen  69,7 2023
Huddinge  69,7 2023
Flen  69,7 2023
Mönsterås  69,6 2023
Kristianstad  69,6 2023
Älmhult  69,3 2023
Dals-Ed  69,3 2023
Enköping  69,3 2023
Vetlanda  69,2 2023
Upplands Väsby  69,2 2023
Sjöbo  68,9 2023
Linköping  68,8 2023
Halmstad  68,7 2023
Skara  68,6 2023
Arboga  68,3 2023
Sigtuna  68,2 2023
Varberg  68,2 2023
Sala  68,1 2023
Lekeberg  67,8 2023
Värnamo  67,6 2023
Hallsberg  67,6 2023
Växjö  67,5 2023
Sävsjö  67,4 2023
Vingåker  67,1 2023
Båstad  67,1 2023
Järfälla  67,0 2023
Salem  66,6 2023
Sundsvall  66,5 2023
Köping  66,5 2023
Svenljunga  66,4 2023
Heby  66,1 2023
Tjörn  66,0 2023
Degerfors  65,9 2023
Västerås  65,8 2023
Strängnäs  65,7 2023
Hedemora  65,7 2023
Vansbro  65,6 2023
Staffanstorp  65,3 2023
Sollefteå  65,3 2023
Berg  65,2 2023
Timrå  65,1 2023
Nora  64,9 2023
Smedjebacken  64,8 2023
Höganäs  64,6 2023
Vellinge  64,4 2023
Göteborg  64,2 2023
Grästorp  64,2 2023
Kil  64,2 2023
Lessebo  64,1 2023
Orsa  64,1 2023
Kungsör  63,8 2023
Kävlinge  63,8 2023
Markaryd  63,7 2023
Falun  63,7 2023
Uppsala  63,7 2023
Trosa  63,6 2023
Skellefteå  63,6 2023
Kalix  63,6 2023
Riket  63,4 2023
Landskrona  63,4 2023
Österåker  63,3 2023
Tranemo  63,2 2023
Eskilstuna  62,9 2023
Lysekil  62,7 2023
Laxå  62,5 2023
Mjölby  62,4 2023
Tyresö  62,4 2023
Stenungsund  62,2 2023
Bräcke  61,8 2023
Vallentuna  61,8 2023
Håbo  61,8 2023
Hallstahammar  61,7 2023
Ale  61,6 2023
Orust  61,3 2023
Hudiksvall  61,1 2023
Söderköping  61,0 2023
Täby  60,9 2023
Partille  60,7 2023
Tibro  60,6 2023
Ovanåker  60,6 2023
Uppvidinge  60,4 2023
Åtvidaberg  60,2 2023
Höör  60,1 2023
Surahammar  59,8 2023
Mullsjö  59,5 2023
Gnesta  59,4 2023
Värmdö  59,2 2023
Götene  59,0 2023
Svedala  58,9 2023
Skinnskatteberg  58,9 2023
Boxholm  58,7 2023
Åre  57,8 2023
Krokom  57,6 2023
Kungsbacka  57,4 2023
Gagnef  57,0 2023
Mörbylånga  56,7 2023
Vindeln  56,7 2023
Aneby  56,7 2023
Södertälje  56,6 2023
Sotenäs  56,4 2023
Mora  56,1 2023
Vaggeryd  55,9 2023
Alvesta  55,9 2023
Lidingö  55,7 2023
Herrljunga  55,6 2023
Solna  55,4 2023
Gislaved  55,1 2023
Vara  55,1 2023
Lerum  54,7 2023
Lomma  54,6 2023
Vaxholm  54,4 2023
Hjo  54,4 2023
Härryda  54,2 2023
Vadstena  54,2 2023
Tanum  53,9 2023
Leksand  53,4 2023
Malå  53,2 2023
Knivsta  53,1 2023
Tidaholm  52,8 2023
Munkedal  52,6 2023
Gnosjö  52,4 2023
Piteå  52,2 2023
Trollhättan  50,2 2023
Överkalix  50,1 2023
Kramfors  49,7 2023
Ekerö  49,2 2023
Vilhelmina  49,1 2023
Nordanstig  48,1 2023
Vännäs  47,5 2023
Älvsbyn  47,0 2023
Stockholm  45,6 2023
Färgelanda  45,5 2023
Robertsfors  43,8 2023
Sollentuna  43,0 2023
Nacka  42,5 2023
Nordmaling  41,9 2023
Norsjö  41,0 2023
Mölndal  40,0 2023
Strömstad  39,5 2023
Lund  36,9 2023
Danderyd  34,9 2023
Datakälla: Trafikverket: PM Vägtrafikens utsläpp, Trafikverket: Bilindex, SCB: Personlig kommunikation

Kommentar

Utredningen Fossilfrihet på väg (SOU 2013:84) anger som en kritisk faktor för att nå 2030-målet att EU inför krav att koldioxidutsläppet från nya personbilar är 95 g/km år 2020, 70 g/km år 2025, och 50 g/km år 2030, där dessa nivåer beslutas sex till tio år innan kraven börjar gälla (Kap. 13.2).

Energiförbrukning och koldioxidutsläpp vid verklig körning är oftast högre än vad de certifierade värdena ger vid handen. Skillnaden har ökat på senare år, vilket medför att trenden att koldioxidutsläppen minskar inte är så tydlig i verkligheten som diagrammet ovan visar.

OBS Till och med år 2021 är data baserade på fordonens förbruking och utsläpp bestämda med körcykeln NEDC. Från och med år 2022 baseras data på den nya körcykeln WLTP, som ger högre värden. Vi har alltså ett tidsseriebrott från år 2021 till år 2022. Det genomsnittliga koldioxidustläppet år 2022 baserat på NEDC är 45,9 g/km på riksnivå.

Analys
De certifierade koldioxidutsläppen är nära relaterade till bilarnas energieffektivitet. Utvecklingen av nya bilars energieffektivitet analyseras i indikator H2A.

Den kraftiga minskning av koldioxidutsläppen som inleddes år 2020 beror på en snabbt ökande andel elbilar och laddhybrider i nybilsförsäljningen, samt på att de nya bensin- och dieselbilar som såldes blev snålare jämfört med år 2019. Detta är ett trendbrott efter några års stigande förbrukning som kan förklaras med SUV-trenden.

Minskningen av det genomsnittliga koldioxidutsläppet accelererade år 2022. Det syns dock inte i diagrammet på grund av det ovan nämnda tidsseriebrottet.

Övriga kommentarer
Fram till och med år 2010 är de nationella utsläppssiffrorna hämtade från Trafikverkets "PM Vägtrafikens utsläpp". Dessa skiljer sig flera gram från dem som Transportstyrelsen redovisar. Skillnaden uppkommer eftersom Trafikverket även räknar med rallybilar, provfordon, handikappfordon och andra fordon för speciella ändamål. Fram till och med år 2010 är de kommunala utsläppssiffrorna hämtade från Trafikverkets "Bilindex".

Från år 2011 och framåt är både de nationella och kommunala utsläppssiffrorna hämtade från SCB. De gäller alla nyregistrerade personbilar och husbilar som inte är äldre än 3 år och som inte blivit direktimporterade. Även elfordon räknas in i underlaget och tilldelas utsläppet noll. För laddhybrider används det viktade utsläppet. De fordon som saknar utsläppsvärde i vägtrafikregistret tilldelas ett genomsnittligt utsläppsvärde för den givna årsmodellen och fordonstypen enligt en modell som Trafikverket tagit fram. Skillnaden mellan utsläppsvärdena från Trafikverket och SCB är mindre än ett gram.

För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Indikator K.H.B1.H.1
Uppdaterad: 2024-03-26