Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal nyregistrerade personbilar

Antal nyregistrerade personbilar per 1 000 kommuninvånare
Kommun Senaste värdet (Antal/1 000 inv) Datum
Solna  99,9 2023
Södertälje  93,0 2023
Mölndal  80,3 2023
Danderyd  64,4 2023
Nacka  63,5 2023
Håbo  62,5 2023
Stockholm  56,4 2023
Sollentuna  55,9 2023
Malmö  52,8 2023
Lund  48,9 2023
Tomelilla  47,4 2023
Lidköping  38,3 2023
Karlstad  37,7 2023
Sundbyberg  37,5 2023
Habo  36,7 2023
Värnamo  36,2 2023
Hammarö  35,7 2023
Jönköping  34,8 2023
Uddevalla  33,7 2023
Skövde  32,8 2023
Alingsås  31,5 2023
Kalmar  31,0 2023
Kungsbacka  29,4 2023
Eslöv  29,2 2023
Ängelholm  29,2 2023
Vellinge  29,1 2023
Borlänge  28,9 2023
Kungälv  28,7 2023
Riket  28,2 2023
Ystad  27,9 2023
Göteborg  27,7 2023
Helsingborg  27,3 2023
Mariestad  27,0 2023
Gnosjö  26,4 2023
Vimmerby  26,4 2023
Lysekil  26,3 2023
Mark  26,3 2023
Österåker  26,2 2023
Linköping  25,7 2023
Ulricehamn  25,6 2023
Borås  24,7 2023
Täby  24,6 2023
Växjö  24,5 2023
Trollhättan  24,5 2023
Avesta  24,2 2023
Örebro  23,2 2023
Sotenäs  23,1 2023
Vetlanda  23,0 2023
Lomma  22,7 2023
Luleå  22,7 2023
Gävle  22,5 2023
Markaryd  22,4 2023
Älmhult  22,4 2023
Umeå  22,2 2023
Nyköping  22,2 2023
Lilla Edet  22,1 2023
Vaxholm  22,1 2023
Halmstad  22,1 2023
Vänersborg  22,0 2023
Varberg  22,0 2023
Västerås  22,0 2023
Malung-Sälen  22,0 2023
Åmål  21,7 2023
Kramfors  21,4 2023
Strängnäs  21,3 2023
Karlshamn  21,3 2023
Värmdö  21,2 2023
Hällefors  21,1 2023
Kävlinge  21,1 2023
Torsby  21,0 2023
Nässjö  20,6 2023
Strömstad  20,6 2023
Huddinge  20,5 2023
Arvika  20,5 2023
Båstad  20,3 2023
Gislaved  20,2 2023
Lidingö  20,2 2023
Östersund  20,2 2023
Fagersta  20,1 2023
Härryda  20,1 2023
Skara  20,0 2023
Kristianstad  20,0 2023
Ljusdal  20,0 2023
Bollnäs  19,9 2023
Norrköping  19,9 2023
Knivsta  19,8 2023
Partille  19,8 2023
Örnsköldsvik  19,8 2023
Motala  19,8 2023
Sundsvall  19,8 2023
Ljungby  19,8 2023
Kristinehamn  19,5 2023
Skellefteå  19,4 2023
Götene  19,4 2023
Uppsala  19,3 2023
Kalix  19,1 2023
Norrtälje  19,1 2023
Stenungsund  19,1 2023
Hässleholm  19,0 2023
Falun  18,9 2023
Burlöv  18,9 2023
Hudiksvall  18,9 2023
Mjölby  18,8 2023
Dals-Ed  18,7 2023
Karlskoga  18,6 2023
Lerum  18,6 2023
Tingsryd  18,6 2023
Karlskrona  18,4 2023
Kinda  18,4 2023
Osby  18,4 2023
Gullspång  18,4 2023
Enköping  18,2 2023
Simrishamn  18,2 2023
Järfälla  18,0 2023
Haninge  18,0 2023
Eskilstuna  18,0 2023
Mora  17,9 2023
Trosa  17,8 2023
Sigtuna  17,6 2023
Karlsborg  17,6 2023
Laholm  17,5 2023
Tjörn  17,5 2023
Västervik  17,5 2023
Ekerö  17,4 2023
Årjäng  17,3 2023
Sunne  17,3 2023
Staffanstorp  17,1 2023
Tranemo  17,1 2023
Falköping  17,1 2023
Bollebygd  17,1 2023
Kiruna  17,0 2023
Höganäs  17,0 2023
Härnösand  16,9 2023
Nykvarn  16,8 2023
Katrineholm  16,8 2023
Upplands Väsby  16,7 2023
Munkedal  16,6 2023
Vara  16,6 2023
Hjo  16,5 2023
Töreboda  16,5 2023
Vallentuna  16,5 2023
Falkenberg  16,5 2023
Öckerö  16,5 2023
Åre  16,4 2023
Ale  16,3 2023
Ludvika  16,3 2023
Sölvesborg  16,3 2023
Ydre  16,2 2023
Tranås  16,2 2023
Tanum  16,1 2023
Sandviken  15,9 2023
Mellerud  15,9 2023
Hörby  15,9 2023
Tyresö  15,9 2023
Lindesberg  15,8 2023
Mullsjö  15,8 2023
Grästorp  15,8 2023
Alvesta  15,8 2023
Salem  15,8 2023
Hagfors  15,7 2023
Svedala  15,6 2023
Söderhamn  15,3 2023
Vadstena  15,2 2023
Vaggeryd  15,1 2023
Uppvidinge  15,1 2023
Trelleborg  15,0 2023
Örkelljunga  15,0 2023
Boden  14,9 2023
Östhammar  14,8 2023
Ronneby  14,6 2023
Olofström  14,6 2023
Sävsjö  14,6 2023
Vårgårda  14,4 2023
Svalöv  14,4 2023
Eksjö  14,4 2023
Hultsfred  14,3 2023
Höör  14,3 2023
Söderköping  14,3 2023
Bengtsfors  14,2 2023
Klippan  14,2 2023
Orust  14,0 2023
Sjöbo  14,0 2023
Piteå  13,9 2023
Köping  13,9 2023
Kumla  13,8 2023
Norberg  13,8 2023
Sollefteå  13,7 2023
Skurup  13,6 2023
Rättvik  13,5 2023
Svenljunga  13,5 2023
Oskarshamn  13,4 2023
Upplands-Bro  13,4 2023
Säter  13,3 2023
Hylte  13,3 2023
Åsele  13,2 2023
Mörbylånga  13,2 2023
Bjuv  13,2 2023
Tibro  13,1 2023
Åstorp  13,1 2023
Arjeplog  13,0 2023
Gotland  12,8 2023
Gällivare  12,8 2023
Askersund  12,8 2023
Finspång  12,8 2023
Nora  12,7 2023
Smedjebacken  12,6 2023
Eda  12,6 2023
Botkyrka  12,6 2023
Torsås  12,6 2023
Åtvidaberg  12,6 2023
Boxholm  12,5 2023
Ånge  12,4 2023
Borgholm  12,4 2023
Älvsbyn  12,3 2023
Nynäshamn  12,2 2023
Herrljunga  12,0 2023
Storfors  11,8 2023
Laxå  11,8 2023
Timrå  11,8 2023
Landskrona  11,7 2023
Tidaholm  11,7 2023
Bromölla  11,6 2023
Hedemora  11,6 2023
Essunga  11,5 2023
Arvidsjaur  11,5 2023
Degerfors  11,4 2023
Haparanda  11,3 2023
Övertorneå  11,3 2023
Kil  11,2 2023
Filipstad  11,2 2023
Leksand  11,2 2023
Berg  11,1 2023
Flen  11,0 2023
Östra Göinge  11,0 2023
Emmaboda  10,9 2023
Högsby  10,8 2023
Gnesta  10,8 2023
Gagnef  10,7 2023
Mönsterås  10,7 2023
Säffle  10,7 2023
Sala  10,7 2023
Strömsund  10,7 2023
Norsjö  10,7 2023
Lessebo  10,7 2023
Vingåker  10,6 2023
Jokkmokk  10,6 2023
Härjedalen  10,5 2023
Perstorp  10,5 2023
Vännäs  10,5 2023
Färgelanda  10,4 2023
Kungsör  10,4 2023
Lekeberg  10,3 2023
Arboga  10,3 2023
Nordmaling  10,1 2023
Lycksele  10,1 2023
Forshaga  10,1 2023
Robertsfors  9,9 2023
Tierp  9,9 2023
Oxelösund  9,8 2023
Munkfors  9,8 2023
Krokom  9,8 2023
Överkalix  9,8 2023
Nybro  9,7 2023
Ödeshög  9,7 2023
Ragunda  9,5 2023
Vansbro  9,5 2023
Hofors  9,5 2023
Skinnskatteberg  9,4 2023
Orsa  9,4 2023
Grums  9,4 2023
Surahammar  9,4 2023
Heby  9,3 2023
Aneby  9,2 2023
Ovanåker  8,8 2023
Hallsberg  8,6 2023
Valdemarsvik  8,6 2023
Vindeln  8,6 2023
Hallstahammar  8,3 2023
Ockelbo  8,3 2023
Ljusnarsberg  7,9 2023
Nordanstig  7,9 2023
Bräcke  7,9 2023
Älvkarleby  7,5 2023
Storuman  6,9 2023
Vilhelmina  6,2 2023
Älvdalen  6,1 2023
Pajala  5,8 2023
Sorsele  5,4 2023
Malå  5,4 2023
Dorotea  4,7 2023
Bjurholm  4,7 2023
Datakälla: Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.B
Uppdaterad: 2024-03-23