Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal personbilar i trafik

Antal personbilar i trafik per 1 000 invånare
Kommun Senaste värdet (Antal/1 000 inv) Datum
Älvdalen  704,4 2023
Torsby  682,7 2023
Malung-Sälen  680,5 2023
Arjeplog  668,1 2023
Rättvik  668,0 2023
Härjedalen  659,7 2023
Dorotea  657,1 2023
Överkalix  653,1 2023
Sunne  651,2 2023
Vansbro  648,6 2023
Vilhelmina  648,1 2023
Mora  647,4 2023
Ragunda  647,3 2023
Storfors  645,9 2023
Årjäng  645,6 2023
Gagnef  641,7 2023
Pajala  640,4 2023
Älvsbyn  638,6 2023
Sorsele  636,4 2023
Essunga  633,8 2023
Orsa  632,5 2023
Berg  631,8 2023
Dals-Ed  630,9 2023
Orust  629,8 2023
Munkedal  628,8 2023
Torsås  626,8 2023
Gällivare  626,7 2023
Strömsund  625,9 2023
Färgelanda  625,6 2023
Askersund  625,5 2023
Övertorneå  625,0 2023
Munkfors  624,7 2023
Grästorp  624,3 2023
Säter  621,5 2023
Nordanstig  621,0 2023
Hagfors  620,3 2023
Smedjebacken  619,7 2023
Eda  619,1 2023
Tanum  618,7 2023
Vara  618,6 2023
Norsjö  617,5 2023
Borgholm  616,9 2023
Storuman  616,8 2023
Åsele  616,3 2023
Ånge  615,0 2023
Leksand  614,5 2023
Arvidsjaur  613,9 2023
Götene  613,8 2023
Krokom  612,5 2023
Kalix  612,2 2023
Hedemora  611,1 2023
Sjöbo  608,7 2023
Bengtsfors  608,7 2023
Laxå  608,1 2023
Laholm  607,6 2023
Malå  607,4 2023
Kiruna  607,1 2023
Sollefteå  606,1 2023
Tingsryd  602,2 2023
Gotland  602,1 2023
Gullspång  601,7 2023
Ydre  601,0 2023
Bräcke  599,8 2023
Bjurholm  597,1 2023
Karlsborg  597,1 2023
Vimmerby  596,2 2023
Tomelilla  594,8 2023
Jokkmokk  594,5 2023
Ovanåker  593,8 2023
Piteå  593,8 2023
Mörbylånga  592,9 2023
Emmaboda  592,6 2023
Nordmaling  592,2 2023
Arvika  591,5 2023
Ljusdal  589,9 2023
Aneby  589,8 2023
Tidaholm  589,6 2023
Ljusnarsberg  589,5 2023
Simrishamn  589,1 2023
Markaryd  588,8 2023
Säffle  587,4 2023
Gnosjö  587,2 2023
Båstad  587,2 2023
Kramfors  587,1 2023
Boden  586,8 2023
Ödeshög  584,8 2023
Grums  584,5 2023
Avesta  584,0 2023
Ulricehamn  583,5 2023
Mellerud  583,1 2023
Boxholm  583,0 2023
Tranemo  582,8 2023
Svenljunga  582,7 2023
Hjo  582,4 2023
Tjörn  582,4 2023
Timrå  582,2 2023
Hofors  582,0 2023
Sotenäs  582,0 2023
Klippan  582,0 2023
Hörby  581,9 2023
Bollnäs  581,9 2023
Robertsfors  580,9 2023
Lycksele  580,8 2023
Ockelbo  579,5 2023
Kil  579,1 2023
Kinda  579,0 2023
Lekeberg  578,9 2023
Mönsterås  577,9 2023
Sölvesborg  577,2 2023
Degerfors  576,6 2023
Skinnskatteberg  576,1 2023
Mark  576,1 2023
Töreboda  576,0 2023
Herrljunga  575,9 2023
Örkelljunga  575,6 2023
Ljungby  575,5 2023
Haparanda  575,2 2023
Mariestad  574,6 2023
Hudiksvall  574,3 2023
Vindeln  573,7 2023
Ronneby  572,8 2023
Örnsköldsvik  571,9 2023
Kungsör  571,4 2023
Vingåker  569,9 2023
Gislaved  569,5 2023
Södertälje  569,1 2023
Svalöv  568,3 2023
Nybro  568,1 2023
Vetlanda  568,1 2023
Åre  568,0 2023
Uppvidinge  567,5 2023
Värnamo  566,9 2023
Söderhamn  566,8 2023
Forshaga  566,6 2023
Osby  566,2 2023
Högsby  565,8 2023
Lidköping  565,7 2023
Lindesberg  565,3 2023
Valdemarsvik  564,6 2023
Filipstad  563,4 2023
Norberg  561,4 2023
Östhammar  560,7 2023
Lysekil  560,0 2023
Tibro  558,2 2023
Sävsjö  556,0 2023
Hylte  555,7 2023
Hultsfred  555,5 2023
Surahammar  555,4 2023
Hallsberg  554,5 2023
Nora  553,4 2023
Åtvidaberg  552,9 2023
Falkenberg  552,6 2023
Olofström  552,2 2023
Heby  551,7 2023
Skara  551,6 2023
Bollebygd  551,4 2023
Hällefors  551,0 2023
Åmål  550,2 2023
Falköping  550,0 2023
Alvesta  548,9 2023
Bromölla  548,7 2023
Söderköping  548,5 2023
Vännäs  548,3 2023
Ängelholm  548,1 2023
Lilla Edet  548,0 2023
Sandviken  547,7 2023
Danderyd  547,4 2023
Borlänge  546,9 2023
Mullsjö  546,1 2023
Vårgårda  545,9 2023
Vellinge  545,2 2023
Vadstena  544,7 2023
Karlshamn  544,1 2023
Oskarshamn  543,9 2023
Bjuv  543,7 2023
Sala  543,3 2023
Vaggeryd  543,2 2023
Ludvika  540,2 2023
Hässleholm  539,7 2023
Kristinehamn  539,5 2023
Finspång  539,3 2023
Höör  538,8 2023
Karlskoga  538,3 2023
Östra Göinge  538,1 2023
Skövde  535,8 2023
Arboga  535,6 2023
Håbo  535,3 2023
Varberg  534,9 2023
Strömstad  534,4 2023
Hallstahammar  533,7 2023
Mjölby  533,2 2023
Skurup  532,9 2023
Skellefteå  532,9 2023
Höganäs  531,3 2023
Vänersborg  530,4 2023
Kävlinge  530,3 2023
Stenungsund  529,9 2023
Kumla  529,3 2023
Falun  527,6 2023
Köping  527,6 2023
Uddevalla  527,2 2023
Nässjö  525,2 2023
Flen  525,1 2023
Motala  525,0 2023
Habo  524,0 2023
Karlskrona  524,0 2023
Ystad  523,7 2023
Kungsbacka  523,5 2023
Tierp  523,2 2023
Norrtälje  523,2 2023
Älvkarleby  522,6 2023
Eksjö  521,2 2023
Östersund  520,8 2023
Hammarö  520,5 2023
Fagersta  519,2 2023
Strängnäs  517,2 2023
Västervik  516,1 2023
Härnösand  516,0 2023
Trosa  515,1 2023
Luleå  513,5 2023
Kungälv  512,1 2023
Svedala  511,5 2023
Sundsvall  510,9 2023
Kristianstad  509,8 2023
Eslöv  509,4 2023
Älmhult  509,0 2023
Åstorp  509,0 2023
Trelleborg  505,4 2023
Enköping  504,6 2023
Gnesta  503,6 2023
Nyköping  499,6 2023
Lessebo  497,5 2023
Kalmar  492,9 2023
Nykvarn  492,0 2023
Halmstad  490,8 2023
Lomma  488,9 2023
Tranås  488,5 2023
Ale  487,6 2023
Solna  486,6 2023
Katrineholm  486,2 2023
Alingsås  486,1 2023
Staffanstorp  486,0 2023
Oxelösund  485,6 2023
Trollhättan  479,8 2023
Lund  479,8 2023
Jönköping  478,6 2023
Nacka  478,5 2023
Perstorp  478,2 2023
Lerum  475,0 2023
Borås  472,8 2023
Karlstad  472,5 2023
Sollentuna  472,2 2023
Riket  471,7 2023
Vallentuna  465,5 2023
Härryda  464,1 2023
Öckerö  463,0 2023
Mölndal  461,0 2023
Växjö  460,4 2023
Gävle  459,1 2023
Österåker  458,8 2023
Eskilstuna  458,4 2023
Knivsta  456,3 2023
Västerås  451,2 2023
Ekerö  449,7 2023
Norrköping  448,9 2023
Vaxholm  443,1 2023
Helsingborg  436,9 2023
Örebro  432,0 2023
Umeå  431,4 2023
Landskrona  427,5 2023
Burlöv  420,6 2023
Värmdö  419,3 2023
Nynäshamn  417,9 2023
Täby  410,2 2023
Linköping  409,6 2023
Partille  406,3 2023
Salem  388,7 2023
Sigtuna  387,9 2023
Upplands-Bro  387,8 2023
Upplands Väsby  379,6 2023
Lidingö  374,6 2023
Uppsala  366,3 2023
Tyresö  364,7 2023
Järfälla  360,2 2023
Stockholm  357,5 2023
Haninge  350,0 2023
Malmö  346,2 2023
Huddinge  341,3 2023
Göteborg  326,7 2023
Botkyrka  324,8 2023
Sundbyberg  278,6 2023
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Antalet registrerade personbilar per capita har förblivit i det närmaste konstant under hela mätperioden, även om en liten nedgång sedan år 2021 kan skönjas. Inga säkra tecken på att alternativen till bilen vinner mark i svenskarnas resmönster kan dock spåras i denna indikator.

Detta speglas av att körsträckan i bil per capita också förblivit nästan konstant under samma tidsperiod. Här finns dock en tydligare antydan till att detta trafikarbete per capita börjat minska. En liknande trend kan ses i resesträckan per bil, som uppvisar ett svag avtagande. Det finns alltså tecken på att vi börjar använda befintlig fordonsflotta allt mindre effektivt, trots ambitioner om motsatsen med uppmuntran till samåkning och bildandet av bilpooler.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.A.1
Uppdaterad: 2024-03-24