Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel nya personbilar som kan köras med nollutsläpp

Procentuell andel nyregistrerade personbilar som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Danderyd  80,8 2023
Lund  78,0 2023
Sollentuna  76,0 2023
Stockholm  73,6 2023
Mölndal  73,5 2023
Nacka  72,1 2023
Nordmaling  71,8 2023
Norsjö  71,4 2023
Strömstad  68,7 2023
Robertsfors  68,7 2023
Vännäs  68,4 2023
Solna  68,3 2023
Kramfors  68,2 2023
Älvsbyn  67,7 2023
Sotenäs  67,5 2023
Ekerö  66,4 2023
Gnosjö  66,4 2023
Trollhättan  65,3 2023
Håbo  64,9 2023
Gislaved  64,2 2023
Mora  64,0 2023
Lerum  64,0 2023
Lidingö  63,9 2023
Vindeln  63,8 2023
Munkedal  63,8 2023
Knivsta  63,7 2023
Nordanstig  63,5 2023
Härryda  63,5 2023
Södertälje  63,1 2023
Värmdö  63,1 2023
Piteå  63,0 2023
Vaggeryd  62,9 2023
Vadstena  62,8 2023
Leksand  62,6 2023
Lomma  62,4 2023
Åre  62,3 2023
Vaxholm  62,1 2023
Kungsbacka  61,9 2023
Täby  61,6 2023
Ovanåker  61,4 2023
Mörbylånga  61,0 2023
Skinnskatteberg  61,0 2023
Alvesta  60,8 2023
Eskilstuna  59,9 2023
Tanum  59,9 2023
Vara  59,8 2023
Herrljunga  59,3 2023
Kalix  59,3 2023
Grästorp  59,1 2023
Åtvidaberg  59,0 2023
Göteborg  59,0 2023
Vilhelmina  59,0 2023
Gnesta  58,9 2023
Aneby  58,7 2023
Tyresö  58,7 2023
Stenungsund  58,6 2023
Riket  58,4 2023
Falun  58,4 2023
Båstad  58,2 2023
Orust  58,1 2023
Vellinge  58,1 2023
Söderköping  58,0 2023
Sundsvall  57,9 2023
Skellefteå  57,9 2023
Hudiksvall  57,9 2023
Uppvidinge  57,9 2023
Svedala  57,8 2023
Kävlinge  57,7 2023
Järfälla  57,7 2023
Hallstahammar  57,6 2023
Partille  57,5 2023
Värnamo  57,5 2023
Österåker  57,4 2023
Uppsala  57,4 2023
Vallentuna  57,2 2023
Staffanstorp  57,1 2023
Surahammar  57,0 2023
Orsa  56,9 2023
Västerås  56,9 2023
Tidaholm  56,7 2023
Mullsjö  56,7 2023
Kungsör  56,7 2023
Trosa  56,6 2023
Boxholm  56,5 2023
Tibro  56,4 2023
Luleå  56,3 2023
Östersund  56,3 2023
Lekeberg  56,2 2023
Landskrona  56,2 2023
Lysekil  55,9 2023
Mjölby  55,8 2023
Berg  55,7 2023
Krokom  55,6 2023
Kil  55,6 2023
Hjo  55,6 2023
Nora  55,6 2023
Varberg  55,2 2023
Tjörn  55,1 2023
Götene  55,1 2023
Smedjebacken  55,1 2023
Ale  54,9 2023
Halmstad  54,9 2023
Köping  54,8 2023
Höganäs  54,7 2023
Gagnef  54,5 2023
Malung-Sälen  54,4 2023
Ljusnarsberg  54,3 2023
Växjö  54,3 2023
Salem  54,2 2023
Hörby  54,0 2023
Ludvika  53,8 2023
Tranemo  53,7 2023
Timrå  53,6 2023
Linköping  53,5 2023
Huddinge  53,3 2023
Härjedalen  53,3 2023
Degerfors  53,3 2023
Vingåker  53,2 2023
Bromölla  53,1 2023
Kumla  53,1 2023
Sigtuna  53,0 2023
Nynäshamn  53,0 2023
Östra Göinge  52,9 2023
Umeå  52,8 2023
Arboga  52,8 2023
Sala  52,7 2023
Norberg  52,6 2023
Helsingborg  52,6 2023
Upplands Väsby  52,3 2023
Falkenberg  52,3 2023
Lidköping  52,2 2023
Öckerö  52,1 2023
Bräcke  52,1 2023
Kristianstad  52,0 2023
Lindesberg  51,8 2023
Burlöv  51,7 2023
Svenljunga  51,7 2023
Bollnäs  51,7 2023
Tranås  51,6 2023
Älmhult  51,6 2023
Höör  51,6 2023
Överkalix  51,6 2023
Norrköping  51,5 2023
Vimmerby  51,5 2023
Strängnäs  51,4 2023
Sollefteå  51,4 2023
Borlänge  51,4 2023
Markaryd  51,3 2023
Lycksele  51,2 2023
Bollebygd  51,2 2023
Härnösand  51,1 2023
Flen  50,9 2023
Laxå  50,8 2023
Laholm  50,6 2023
Enköping  50,6 2023
Örebro  50,6 2023
Skara  50,5 2023
Botkyrka  50,5 2023
Gällivare  50,5 2023
Haninge  50,4 2023
Finspång  50,2 2023
Gävle  50,1 2023
Hallsberg  50,0 2023
Malå  50,0 2023
Älvdalen  50,0 2023
Söderhamn  49,7 2023
Ronneby  49,6 2023
Mönsterås  49,6 2023
Oxelösund  49,6 2023
Hedemora  49,4 2023
Mellerud  49,3 2023
Sjöbo  49,3 2023
Trelleborg  49,2 2023
Ydre  49,2 2023
Storfors  48,9 2023
Borgholm  48,9 2023
Tierp  48,8 2023
Skövde  48,8 2023
Oskarshamn  48,6 2023
Karlskoga  48,6 2023
Osby  48,5 2023
Säffle  48,4 2023
Upplands-Bro  48,3 2023
Falköping  48,1 2023
Heby  48,1 2023
Borås  48,0 2023
Avesta  48,0 2023
Örnsköldsvik  47,9 2023
Säter  47,3 2023
Vetlanda  47,3 2023
Nyköping  47,3 2023
Ödeshög  47,1 2023
Kristinehamn  47,0 2023
Rättvik  47,0 2023
Vansbro  46,9 2023
Hässleholm  46,7 2023
Motala  46,7 2023
Karlskrona  46,6 2023
Katrineholm  46,4 2023
Sundbyberg  46,2 2023
Norrtälje  46,2 2023
Storuman  46,2 2023
Arvika  46,1 2023
Ljungby  46,1 2023
Lessebo  46,1 2023
Jokkmokk  46,0 2023
Uddevalla  45,9 2023
Ängelholm  45,8 2023
Askersund  45,6 2023
Simrishamn  45,5 2023
Vårgårda  45,5 2023
Torsås  45,5 2023
Kungälv  45,4 2023
Lilla Edet  45,1 2023
Ånge  45,1 2023
Åmål  44,8 2023
Skurup  44,5 2023
Älvkarleby  44,4 2023
Fagersta  44,4 2023
Vänersborg  44,2 2023
Dals-Ed  44,2 2023
Nykvarn  44,1 2023
Hylte  43,8 2023
Mark  43,7 2023
Hammarö  43,5 2023
Grums  43,5 2023
Kinda  43,5 2023
Övertorneå  43,5 2023
Malmö  43,4 2023
Mariestad  43,1 2023
Valdemarsvik  43,1 2023
Jönköping  42,9 2023
Alingsås  42,9 2023
Kalmar  42,6 2023
Åstorp  42,6 2023
Nybro  42,6 2023
Boden  42,4 2023
Svalöv  42,1 2023
Östhammar  42,1 2023
Eksjö  42,0 2023
Klippan  41,7 2023
Åsele  41,7 2023
Nässjö  41,5 2023
Karlshamn  41,4 2023
Sunne  41,1 2023
Ystad  40,8 2023
Sävsjö  40,6 2023
Gotland  40,4 2023
Töreboda  40,4 2023
Haparanda  40,4 2023
Ulricehamn  40,3 2023
Eda  40,2 2023
Arvidsjaur  40,0 2023
Essunga  40,0 2023
Västervik  39,9 2023
Tingsryd  39,8 2023
Karlstad  39,7 2023
Årjäng  39,2 2023
Munkfors  38,9 2023
Forshaga  38,8 2023
Kiruna  38,7 2023
Karlsborg  38,7 2023
Ljusdal  38,5 2023
Sölvesborg  37,7 2023
Ockelbo  37,5 2023
Eslöv  37,3 2023
Färgelanda  37,3 2023
Gullspång  37,2 2023
Hultsfred  37,2 2023
Bjurholm  36,4 2023
Sandviken  35,2 2023
Perstorp  35,1 2023
Olofström  34,0 2023
Hofors  33,7 2023
Emmaboda  32,3 2023
Habo  30,6 2023
Hagfors  30,4 2023
Bengtsfors  30,0 2023
Pajala  29,4 2023
Torsby  29,3 2023
Örkelljunga  28,8 2023
Ragunda  28,6 2023
Bjuv  28,1 2023
Arjeplog  26,5 2023
Tomelilla  24,1 2023
Filipstad  24,1 2023
Sorsele  23,1 2023
Hällefors  22,6 2023
Strömsund  19,3 2023
Högsby  18,6 2023
Dorotea  9,1 2023
Datakälla: Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, Trafikanalys: Personlig kommunikation

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Under några år efter 2010 fanns inga positiva tendenser alls när det gäller försäljningen av fossiloberoende bilar. Botten nåddes år 2013 då deras andel av nybilsförsäljningen endast var 3 %. Efter den kritiska debatten om etanol och andra biodrivmedel låg allt fokus på energieffektivitet. Det gynnade dieselbilarna, som också gynnades av miljöbilsdefinitionernas utformning.

Men sedan började försäljningen av laddbara bilar ta fart. Detta är anledningen till att andelen fossiloberoende bilar i nybilsförsäljningen nu stiger snabbt. Utvecklingen sparkades igång när fullvuxna elbilar och laddhybrider som gick att jämföra med ”vanliga” bilar började lanseras kring år 2011, exempelvis Nissan Leaf och Opel Ampera. Försäljningen hjälptes upp av supermiljöbilspremien, som infördes den 1 januari 2012 i syfte att till viss del kompensera de höga inköpspriserna på laddbara bilar.

Ytterligare ett steg i utvecklingen togs när Tesla på allvar etablerade sig på elbilsmarknaden med sin Model S. Tesla visade att det gick att tillverka och sälja stora, luxuösa elbilar med lång räckvidd. Detta satte i sin tur fart på de etablerade biltillverkarna, som insåg att de inte hade råd att hamna på efterkälken när det blev åka av på marknaden för laddbara bilar. Det är nu uppenbart att denna marknad passerat den kritiska punkten och kommer fortsätta att växa snabbt. Bonusen på upp till 60 000 kr som infördes den 1 juli 2018 skyndade på utvecklingen i Sverige, liksom det faktum att infrastruktren för laddning byggdes ut i snabb takt.

Bland de nya laddbara bilarna stod laddhybriderna år 2019 för cirka 60 % av marknaden. Laddhybriderna har generellt sett fått längre räckvidd på el de senaste åren, vilket tillsammans med ökad tillgång på laddutrustning bör medföra en stigande andel fossilfria kilometer. Vi väntar dock fortfarande på den fabrikstillverkade laddhybrid som är fossiloberoende även när det körs på flytande bränsle, genom att den anpassas för etanol E85 eller godkänns för förnybar diesel HVO100. Medan vi väntar erbjuder Carstedts Bil i Örnsköldsvik konvertering av laddhybrider till etanoldrift, och Konvegas i Växjö erbjuder konvertering av laddhybrider till biogas.

År 2022 övertog de rena elbilarna rollen som de mest säljande laddbara bilarna. År 2023 stod elbilarna för 65 % av denna marknad. Den sammanlagda försäljningen av laddbara bilar ökade snabbt under åren 2020-2022.

Bonus/malus-systemet är ett avgörande skäl till denna snabba utveckling. Det plötsliga borttagandet av bonus för elbilar och vissa laddhybrider hösten 2022 gör den fortsatta utvecklingen osäker. Malus-beskattningen av bensin- och dieselbilar ger dock ett indirekt incitament för inköp av laddbara bilar, biogasbilar eller etanolbilar även i fortsättningen. Detta incitament försvagas dock av de lägre bensin- och dieselpriser som blivit följden av sänkt skatt, och av den drasktiska sänkningen av reduktionsplikten i januari 2024.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1F.

I indikator B1D visas andelen nyregistrerade fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1I.

Indikator K.H.B1.J
Uppdaterad: 2024-01-05