Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel fossiloberoende personbilar

Procentuell andel personbilar i trafik som kan drivas förnybart (dieselbilar som kan köras på HVO ej medräknade)
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Solna  39,5 2023
Danderyd  35,1 2023
Nacka  33,2 2023
Stockholm  32,8 2023
Sollentuna  30,9 2023
Lund  30,7 2023
Södertälje  25,8 2023
Mölndal  24,3 2023
Lidingö  20,8 2023
Täby  20,4 2023
Vaxholm  19,8 2023
Håbo  19,5 2023
Göteborg  19,1 2023
Sundbyberg  19,0 2023
Värmdö  18,9 2023
Trollhättan  18,5 2023
Kungsbacka  18,3 2023
Ekerö  17,6 2023
Österåker  17,5 2023
Malmö  17,4 2023
Uppsala  16,9 2023
Lerum  16,8 2023
Härryda  16,8 2023
Tyresö  16,8 2023
Huddinge  16,8 2023
Lomma  16,8 2023
Linköping  16,7 2023
Knivsta  16,7 2023
Vallentuna  16,6 2023
Vellinge  16,5 2023
Uddevalla  16,4 2023
Järfälla  16,2 2023
Partille  15,8 2023
Riket  15,5 2023
Upplands Väsby  15,4 2023
Sigtuna  15,3 2023
Skövde  15,3 2023
Hammarö  15,2 2023
Växjö  15,2 2023
Västerås  15,2 2023
Kävlinge  15,1 2023
Jönköping  14,8 2023
Umeå  14,6 2023
Salem  14,6 2023
Borås  14,5 2023
Helsingborg  14,5 2023
Kungälv  14,3 2023
Örebro  14,3 2023
Karlstad  14,2 2023
Vänersborg  14,1 2023
Kalmar  14,0 2023
Stenungsund  14,0 2023
Lidköping  14,0 2023
Habo  13,9 2023
Sotenäs  13,8 2023
Haninge  13,8 2023
Gnosjö  13,8 2023
Strömstad  13,7 2023
Alingsås  13,7 2023
Trosa  13,6 2023
Upplands-Bro  13,6 2023
Kristianstad  13,5 2023
Staffanstorp  13,4 2023
Värnamo  13,4 2023
Bollebygd  13,2 2023
Varberg  13,2 2023
Eskilstuna  13,2 2023
Falun  13,2 2023
Karlskrona  13,1 2023
Botkyrka  13,1 2023
Båstad  13,1 2023
Lysekil  13,0 2023
Norrköping  13,0 2023
Höganäs  13,0 2023
Halmstad  13,0 2023
Karlshamn  13,0 2023
Öckerö  12,8 2023
Alvesta  12,8 2023
Borlänge  12,6 2023
Gävle  12,6 2023
Ale  12,5 2023
Gislaved  12,4 2023
Strängnäs  12,4 2023
Älmhult  12,4 2023
Nykvarn  12,4 2023
Mjölby  12,4 2023
Mörbylånga  12,3 2023
Enköping  12,3 2023
Ystad  12,3 2023
Katrineholm  12,3 2023
Nyköping  12,3 2023
Svedala  12,3 2023
Tjörn  12,3 2023
Söderköping  12,3 2023
Skellefteå  12,2 2023
Sundsvall  12,2 2023
Tranås  12,2 2023
Grästorp  12,2 2023
Eslöv  12,1 2023
Ronneby  12,1 2023
Östersund  12,0 2023
Lilla Edet  12,0 2023
Gotland  12,0 2023
Nynäshamn  11,9 2023
Ängelholm  11,9 2023
Motala  11,8 2023
Vaggeryd  11,8 2023
Karlskoga  11,8 2023
Mellerud  11,8 2023
Lekeberg  11,7 2023
Höör  11,7 2023
Härnösand  11,6 2023
Luleå  11,6 2023
Gnesta  11,6 2023
Vadstena  11,6 2023
Vårgårda  11,6 2023
Skara  11,5 2023
Falkenberg  11,5 2023
Landskrona  11,5 2023
Norrtälje  11,5 2023
Kumla  11,5 2023
Kristinehamn  11,4 2023
Lessebo  11,4 2023
Hjo  11,4 2023
Nässjö  11,4 2023
Åtvidaberg  11,3 2023
Mark  11,3 2023
Ulricehamn  11,2 2023
Örnsköldsvik  11,2 2023
Kinda  11,2 2023
Mariestad  11,1 2023
Götene  11,1 2023
Burlöv  11,1 2023
Vara  11,1 2023
Orust  11,1 2023
Uppvidinge  11,0 2023
Munkedal  11,0 2023
Östra Göinge  11,0 2023
Sölvesborg  11,0 2023
Vännäs  10,9 2023
Tanum  10,9 2023
Vingåker  10,9 2023
Laholm  10,9 2023
Vetlanda  10,8 2023
Tingsryd  10,8 2023
Arboga  10,7 2023
Mullsjö  10,7 2023
Trelleborg  10,7 2023
Kungsör  10,7 2023
Oxelösund  10,7 2023
Herrljunga  10,6 2023
Oskarshamn  10,6 2023
Avesta  10,6 2023
Hudiksvall  10,5 2023
Arvika  10,5 2023
Eksjö  10,5 2023
Degerfors  10,4 2023
Hässleholm  10,4 2023
Vimmerby  10,4 2023
Östhammar  10,4 2023
Surahammar  10,3 2023
Simrishamn  10,3 2023
Ljungby  10,3 2023
Åre  10,3 2023
Flen  10,3 2023
Västervik  10,3 2023
Aneby  10,2 2023
Tranemo  10,2 2023
Hallstahammar  10,2 2023
Köping  10,2 2023
Fagersta  10,2 2023
Nora  10,1 2023
Bromölla  10,1 2023
Åmål  10,1 2023
Askersund  10,1 2023
Leksand  10,1 2023
Olofström  10,0 2023
Laxå  10,0 2023
Svenljunga  10,0 2023
Ludvika  10,0 2023
Sala  10,0 2023
Finspång  10,0 2023
Robertsfors  10,0 2023
Norberg  9,9 2023
Grums  9,9 2023
Lindesberg  9,9 2023
Kramfors  9,9 2023
Nybro  9,9 2023
Ydre  9,8 2023
Sävsjö  9,8 2023
Piteå  9,8 2023
Skurup  9,8 2023
Timrå  9,7 2023
Falköping  9,7 2023
Hylte  9,7 2023
Storfors  9,7 2023
Älvkarleby  9,7 2023
Mora  9,7 2023
Tibro  9,6 2023
Hörby  9,6 2023
Tierp  9,6 2023
Hallsberg  9,6 2023
Tomelilla  9,6 2023
Markaryd  9,6 2023
Osby  9,5 2023
Svalöv  9,5 2023
Åstorp  9,4 2023
Mönsterås  9,4 2023
Töreboda  9,4 2023
Söderhamn  9,3 2023
Forshaga  9,3 2023
Säter  9,2 2023
Sjöbo  9,2 2023
Hedemora  9,2 2023
Karlsborg  9,1 2023
Boxholm  9,1 2023
Gagnef  9,1 2023
Hultsfred  9,1 2023
Rättvik  9,1 2023
Borgholm  9,0 2023
Valdemarsvik  9,0 2023
Boden  9,0 2023
Emmaboda  9,0 2023
Smedjebacken  8,9 2023
Tidaholm  8,9 2023
Essunga  8,9 2023
Ödeshög  8,9 2023
Torsås  8,9 2023
Sunne  8,8 2023
Klippan  8,8 2023
Bollnäs  8,8 2023
Sandviken  8,7 2023
Säffle  8,7 2023
Nordmaling  8,7 2023
Heby  8,6 2023
Krokom  8,6 2023
Gullspång  8,5 2023
Kil  8,5 2023
Nordanstig  8,4 2023
Dals-Ed  8,4 2023
Ljusnarsberg  8,2 2023
Bengtsfors  8,2 2023
Ockelbo  8,1 2023
Hagfors  8,0 2023
Bjuv  8,0 2023
Kalix  7,8 2023
Hofors  7,8 2023
Perstorp  7,8 2023
Malung-Sälen  7,7 2023
Torsby  7,6 2023
Skinnskatteberg  7,6 2023
Orsa  7,6 2023
Örkelljunga  7,5 2023
Ovanåker  7,5 2023
Ånge  7,5 2023
Munkfors  7,5 2023
Färgelanda  7,4 2023
Vindeln  7,4 2023
Filipstad  7,3 2023
Hällefors  7,3 2023
Årjäng  7,2 2023
Norsjö  7,2 2023
Sollefteå  7,2 2023
Ljusdal  7,1 2023
Eda  7,1 2023
Högsby  7,0 2023
Berg  6,8 2023
Åsele  6,7 2023
Vansbro  6,7 2023
Lycksele  6,6 2023
Gällivare  6,5 2023
Älvsbyn  6,3 2023
Härjedalen  6,2 2023
Bräcke  6,2 2023
Bjurholm  6,1 2023
Kiruna  6,1 2023
Storuman  5,9 2023
Ragunda  5,8 2023
Haparanda  5,5 2023
Älvdalen  5,0 2023
Arjeplog  4,9 2023
Jokkmokk  4,8 2023
Strömsund  4,5 2023
Vilhelmina  4,5 2023
Övertorneå  4,5 2023
Överkalix  4,5 2023
Arvidsjaur  4,3 2023
Pajala  4,3 2023
Malå  4,2 2023
Dorotea  3,1 2023
Sorsele  2,7 2023
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Ett betydande antal nyare dieselfordon godkänns för förnybar diesel HVO100. Detta förs dock ännu inte in i vägtrafikregistret. Därför finns ingen tillförlitlig statistik över hur många dieselfordon som är fossiloberoende, och därför kan vi inte räkna in dem i andelen sådana fordon. Denna andel underskattas därför.

Analys
Utvecklingen av andelen fossiloberoende bilar i trafik styrs av nybilsförsäljningen. Denna analyseras i kommentarerna under indikator B1D.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

De fossiloberoende personbilarna delas upp i olika typer i indikator B1E.

I indikator B1I visas andelen personbilar som kan köras med nollutsläpp, i praktiken elbilar och laddhybrider.

Andelen nyregistrerade fossiloberoende personbilar visas i indikator B1C.

Indikator K.H.B1.C
Uppdaterad: 2024-03-23