Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel boende i kollektivtrafiknära läge

Andel av befolkningen som har en trafikerad hållplats inom 500 meter från sin folkbokföringsadress (%)
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Solna  99,7 2021
Sundbyberg  99,7 2021
Stockholm  98,1 2021
Malmö  97,3 2021
Upplands Väsby  97,2 2021
Järfälla  97,1 2021
Partille  95,3 2021
Huddinge  94,8 2021
Göteborg  94,7 2021
Sollentuna  94,2 2021
Öckerö  94,2 2021
Botkyrka  94,1 2021
Salem  93,7 2021
Täby  93,5 2021
Tyresö  93,4 2021
Helsingborg  93,1 2021
Nacka  92,7 2021
Mölndal  92,6 2021
Lidingö  92,6 2021
Lund  92,0 2021
Danderyd  91,8 2021
Gävle  91,3 2021
Trollhättan  91,0 2021
Borlänge  90,5 2021
Karlstad  90,5 2021
Östersund  90,4 2021
Sigtuna  90,1 2021
Halmstad  90,0 2021
Uppsala  89,4 2021
Södertälje  89,1 2021
Lomma  89,0 2021
Jönköping  88,5 2021
Linköping  88,4 2021
Haninge  88,3 2021
Landskrona  88,1 2021
Umeå  88,1 2021
Falun  88,0 2021
Ludvika  87,9 2021
Luleå  87,6 2021
Oxelösund  87,1 2021
Örebro  86,8 2021
Borås  85,9 2021
Norrköping  85,3 2021
Motala  84,9 2021
Håbo  84,8 2021
Nynäshamn  84,7 2021
Sandviken  84,7 2021
Växjö  84,7 2021
Nyköping  84,6 2021
Burlöv  84,6 2021
Skövde  84,5 2021
Härnösand  84,0 2021
Upplands-Bro  83,9 2021
Sundsvall  83,8 2021
Härryda  83,8 2021
Eskilstuna  83,7 2021
Västerås  83,6 2021
Ängelholm  83,2 2021
Nässjö  83,0 2021
Mora  82,7 2021
Trelleborg  82,5 2021
Ale  82,2 2021
Katrineholm  82,0 2021
Karlskoga  82,0 2021
Ekerö  81,4 2021
Norberg  81,3 2021
Åmål  81,1 2021
Boden  81,0 2021
Uddevalla  80,9 2021
Riket  80,9 2021
Söderhamn  80,9 2021
Vänersborg  80,7 2021
Oskarshamn  80,2 2021
Staffanstorp  79,4 2021
Alingsås  79,1 2021
Lerum  79,0 2021
Lidköping  78,8 2021
Vaxholm  78,8 2021
Ystad  78,7 2021
Kiruna  78,5 2021
Kalmar  78,2 2021
Vallentuna  77,9 2021
Älvkarleby  77,4 2021
Höganäs  77,4 2021
Falkenberg  77,4 2021
Orsa  77,1 2021
Hammarö  76,7 2021
Skellefteå  76,6 2021
Värmdö  76,6 2021
Vingåker  76,3 2021
Karlskrona  76,3 2021
Kungälv  76,2 2021
Österåker  76,0 2021
Nora  75,2 2021
Tjörn  75,1 2021
Mariestad  74,9 2021
Lysekil  74,7 2021
Sala  74,3 2021
Strängnäs  74,3 2021
Smedjebacken  74,2 2021
Svedala  74,1 2021
Kumla  74,1 2021
Eslöv  74,1 2021
Karlshamn  73,7 2021
Västervik  73,7 2021
Finspång  73,6 2021
Flen  73,6 2021
Hofors  73,3 2021
Enköping  73,2 2021
Piteå  73,2 2021
Varberg  72,9 2021
Skara  72,7 2021
Stenungsund  72,6 2021
Sotenäs  72,4 2021
Åre  72,3 2021
Karlsborg  72,2 2021
Knivsta  71,9 2021
Timrå  71,9 2021
Kristianstad  71,8 2021
Sölvesborg  71,6 2021
Ulricehamn  71,5 2021
Hudiksvall  71,4 2021
Norrtälje  71,3 2021
Simrishamn  71,2 2021
Värnamo  71,0 2021
Degerfors  70,9 2021
Vetlanda  70,0 2021
Falköping  69,8 2021
Bjuv  69,6 2021
Nykvarn  69,5 2021
Gullspång  69,2 2021
Örnsköldsvik  69,1 2021
Hallstahammar  69,0 2021
Vellinge  69,0 2021
Mönsterås  68,6 2021
Arvika  68,4 2021
Bollnäs  68,4 2021
Gnesta  68,0 2021
Tidaholm  68,0 2021
Vännäs  67,9 2021
Fagersta  67,7 2021
Forshaga  67,6 2021
Högsby  67,6 2021
Strömstad  67,3 2021
Åtvidaberg  67,0 2021
Kungsbacka  67,0 2021
Hjo  66,9 2021
Åstorp  66,8 2021
Tierp  66,5 2021
Eksjö  66,5 2021
Gällivare  66,4 2021
Lilla Edet  65,7 2021
Uppvidinge  65,7 2021
Älmhult  65,6 2021
Lessebo  65,4 2021
Hedemora  65,4 2021
Avesta  64,7 2021
Grums  64,3 2021
Ronneby  64,3 2021
Gotland  63,7 2021
Habo  63,5 2021
Mjölby  62,8 2021
Kristinehamn  62,7 2021
Hultsfred  62,6 2021
Laholm  62,3 2021
Heby  62,0 2021
Kramfors  61,5 2021
Svalöv  61,5 2021
Mörbylånga  61,1 2021
Mullsjö  60,8 2021
Alvesta  60,6 2021
Nordanstig  60,6 2021
Tranemo  60,5 2021
Hallsberg  60,5 2021
Höör  60,2 2021
Hagfors  59,6 2021
Vadstena  59,6 2021
Säffle  59,5 2021
Älvdalen  59,4 2021
Trosa  59,2 2021
Hylte  59,0 2021
Bengtsfors  58,8 2021
Östhammar  58,8 2021
Ljusdal  58,6 2021
Haparanda  58,4 2021
Hässleholm  57,8 2021
Krokom  57,6 2021
Vimmerby  57,0 2021
Olofström  56,9 2021
Kalix  56,5 2021
Markaryd  56,5 2021
Gislaved  56,3 2021
Mark  56,2 2021
Bromölla  55,8 2021
Söderköping  55,7 2021
Ånge  55,7 2021
Aneby  55,3 2021
Sollefteå  55,1 2021
Munkedal  55,0 2021
Båstad  54,4 2021
Vårgårda  54,4 2021
Orust  54,3 2021
Tingsryd  54,1 2021
Tomelilla  53,9 2021
Gnosjö  53,8 2021
Hällefors  53,5 2021
Lindesberg  52,8 2021
Sävsjö  52,5 2021
Norsjö  52,2 2021
Nordmaling  52,1 2021
Svenljunga  52,0 2021
Färgelanda  51,9 2021
Östra Göinge  51,7 2021
Lekeberg  51,3 2021
Skinnskatteberg  51,2 2021
Älvsbyn  50,9 2021
Leksand  50,9 2021
Gagnef  50,9 2021
Malung-Sälen  50,8 2021
Ovanåker  50,8 2021
Vansbro  50,5 2021
Kävlinge  50,5 2021
Ljusnarsberg  50,4 2021
Boxholm  50,4 2021
Götene  50,1 2021
Mellerud  50,1 2021
Tranås  50,1 2021
Vaggeryd  49,9 2021
Storuman  49,7 2021
Skurup  49,3 2021
Essunga  49,2 2021
Dals-Ed  48,8 2021
Rättvik  48,7 2021
Vara  48,5 2021
Ödeshög  48,3 2021
Örkelljunga  48,1 2021
Vindeln  48,0 2021
Nybro  48,0 2021
Bollebygd  47,6 2021
Filipstad  47,2 2021
Töreboda  47,2 2021
Ljungby  46,5 2021
Klippan  46,5 2021
Kungsör  46,1 2021
Valdemarsvik  45,7 2021
Torsås  45,5 2021
Herrljunga  45,4 2021
Säter  45,3 2021
Kil  44,3 2021
Munkfors  44,2 2021
Osby  44,1 2021
Ragunda  43,2 2021
Härjedalen  42,3 2021
Storfors  41,8 2021
Sjöbo  41,7 2021
Tibro  41,1 2021
Hörby  41,1 2021
Eda  40,8 2021
Ockelbo  40,5 2021
Tanum  40,3 2021
Ydre  40,3 2021
Laxå  39,6 2021
Surahammar  39,3 2021
Berg  38,6 2021
Robertsfors  38,5 2021
Strömsund  37,3 2021
Askersund  36,9 2021
Lycksele  36,9 2021
Borgholm  36,1 2021
Kinda  34,0 2021
Köping  33,9 2021
Bräcke  32,9 2021
Torsby  32,5 2021
Jokkmokk  32,4 2021
Sunne  32,3 2021
Malå  31,3 2021
Dorotea  31,2 2021
Årjäng  31,2 2021
Sorsele  30,9 2021
Vilhelmina  30,7 2021
Arvidsjaur  30,1 2021
Överkalix  29,9 2021
Emmaboda  28,7 2021
Arboga  28,5 2021
Bjurholm  27,1 2021
Grästorp  25,2 2021
Åsele  25,1 2021
Övertorneå  25,0 2021
Perstorp  23,1 2021
Arjeplog  21,9 2021
Pajala  17,5 2021
Datakälla: Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA): Databasen Kolada

Kommentar

Med trafikerad hållplats avses hållplats, för samtliga trafikslag som trafikeras med minst en avgång per timme, vardagar mellan 06:00 och 20:00. Avståndet till hållplats utgår från fågelavstånd och beaktar inte väg- och gatunät.

Analys
Andelen människor som bor nära en aktiv kollektivtrafikhållplats växte långsamt till och med år 2019. Det växande utbudet av kollektivtrafik bidrog till detta. Det kan också ha berott på mer medveten planering av bostäders och hållplatsers läge.

Ökat utbud och bättre planering bör leda till ökat resande med kollektivtrafiken. Och resandet ökade faktiskt, både i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande.

Det ökande utbudet medförde dock inte att Sveriges befolkning blev mer nöjda med kollektivtrafiken, att döma av SCB:s medborgarunderökningar och Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometer.

Åren 2020 och 2021 bröts den uppåtgående trenden, och andelen boende i kollektivtrafiknära läge började falla tillbaka. Alla förändringar är dock små, vilket gör att tolkningar måste göras med försiktighet. Den negativa utvecklingen de senaste åren återspeglas i ett långsamt minskande utbud av kollektivtrafik sedan år 2020, vilket trots allt gör det troligt att trendbrottet är reellt. Covid-epidemin kan i så fall ha varit en utlösande faktor.

Övriga kommentarer
Detta är en av de 50 nyckeltal som Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA) formulerat som stöd för kommuners och regioners genomförande av Agenda 2030, som antogs av FN:s medlemsländer år 2015. Agenda 2030 inrymmer de 17 Globala målen för hållbar utveckling. De 50 nyckeltalen för Agenda 2030 nås via databasen Kolada, genom att välja en kommun i "Jämföraren".

Indikator K.H.B3.K.4
Uppdaterad: 2023-10-01