Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel resor med kollektivtrafik

Procentuell andel av antalet resor där det huvudsakliga färdmedlet är buss eller spårburen kollektivtrafik
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Solna  39,0 2015
Sundbyberg  39,0 2015
Stockholm  38,0 2015
Nacka  35,0 2015
Göteborg  34,0 2017
Tyresö  32,0 2015
Huddinge  31,0 2015
Botkyrka  30,0 2015
Ekerö  29,0 2015
Haninge  29,0 2015
Värmdö  28,0 2015
Vaxholm  27,0 2015
Järfälla  27,0 2015
Lidingö  26,0 2015
Upplands Väsby  26,0 2015
Sollentuna  26,0 2015
Salem  25,0 2015
Sigtuna  25,0 2015
Danderyd  25,0 2015
Ale  24,0 2017
Täby  24,0 2015
Upplands-Bro  23,0 2015
Nynäshamn  22,0 2015
Malmö  21,0 2013
Mellerud  21,0 2017
Vallentuna  21,0 2015
Alvesta  20,0 2012
Öckerö  20,0 2017
Österåker  20,0 2015
Södertälje  19,0 2015
Alingsås  18,0 2017
Eslöv  18,0 2013
Helsingborg  18,0 2013
Bollebygd  17,0 2017
Burlöv  17,0 2013
Lund  17,0 2013
Partille  17,0 2017
Nykvarn  16,0 2015
Borås  16,0 2017
Härryda  16,0 2017
Riket  15,4 2016
Lilla Edet  15,0 2017
Kinda  15,0 2014
Kungälv  15,0 2017
Landskrona  15,0 2013
Mjölby  15,0 2014
Ydre  15,0 2014
Motala  14,0 2014
Mark  14,0 2017
Lerum  14,0 2017
Lessebo  14,0 2012
Boxholm  14,0 2014
Linköping  13,0 2014
Lomma  13,0 2013
Kungsbacka  13,0 2014
Kävlinge  13,0 2013
Luleå  13,0 2015
Norrköping  13,0 2014
Norrtälje  13,0 2015
Staffanstorp  13,0 2013
Uddevalla  13,0 2017
Uppsala  13,0 2015
Åtvidaberg  13,0 2014
Valdemarsvik  12,0 2014
Vellinge  12,0 2013
Värnamo  12,0 2012
Svedala  12,0 2013
Stenungsund  12,0 2017
Nora  12,0 2017
Hammarö  12,0 2014
Hallsberg  11,0 2017
Halmstad  11,0 2014
Enköping  11,0 2017
Eskilstuna  11,0 2015
Degerfors  11,0 2017
Ludvika  11,0 2014
Karlstad  11,0 2014
Sjöbo  11,0 2013
Vänersborg  11,0 2017
Trollhättan  11,0 2017
Ystad  11,0 2013
Östra Göinge  10,0 2013
Trelleborg  10,0 2013
Vadstena  10,0 2014
Varberg  10,0 2014
Tjörn  10,0 2017
Tomelilla  10,0 2013
Jönköping  10,0 2014
Gävle  10,0 2012
Höganäs  9,0 2013
Söderköping  9,0 2014
Västerås  9,0 2016
Ödeshög  9,0 2014
Örebro  8,0 2017
Strängnäs  8,0 2012
Sundsvall  8,0 2016
Mönsterås  8,0 2012
Hällefors  8,0 2017
Kil  8,0 2014
Karlskoga  8,0 2017
Karlskrona  8,0 2012
Lindesberg  8,0 2017
Habo  8,0 2012
Filipstad  8,0 2014
Finspång  8,0 2014
Båstad  8,0 2013
Aneby  8,0 2012
Forshaga  7,0 2014
Kristinehamn  7,0 2014
Mullsjö  7,0 2012
Orust  7,0 2017
Torsås  7,0 2012
Vaggeryd  7,0 2012
Uppvidinge  7,0 2012
Årjäng  7,0 2014
Växjö  6,0 2012
Umeå  6,0 2014
Sunne  6,0 2014
Sölvesborg  6,0 2012
Smedjebacken  6,0 2014
Ronneby  6,0 2012
Ljusnarsberg  6,0 2017
Mörbylånga  6,0 2012
Kumla  6,0 2017
Laholm  6,0 2014
Kalmar  6,0 2012
Hylte  6,0 2014
Falkenberg  6,0 2014
Eksjö  6,0 2012
Askersund  5,0 2017
Borgholm  5,0 2012
Högsby  5,0 2012
Karlshamn  5,0 2012
Lekeberg  5,0 2017
Nybro  5,0 2012
Storfors  5,0 2014
Nässjö  5,0 2012
Tingsryd  5,0 2012
Säffle  5,0 2014
Sävsjö  5,0 2012
Tranås  5,0 2012
Vimmerby  4,0 2012
Västervik  4,0 2012
Oskarshamn  4,0 2012
Piteå  4,0 2011
Markaryd  4,0 2012
Ljungby  4,0 2012
Hultsfred  4,0 2012
Arvika  4,0 2014
Emmaboda  4,0 2012
Eda  4,0 2014
Grums  4,0 2014
Älmhult  4,0 2012
Hagfors  3,0 2014
Gislaved  3,0 2012
Gnosjö  3,0 2012
Laxå  3,0 2017
Olofström  3,0 2012
Vetlanda  3,0 2012
Torsby  3,0 2014
Munkfors  2,0 2014
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Siffrorna för riket som helhet är hämtad från de nationella resvaneundersökningarna. De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar.

Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Indikator K.H.B3.A.4
Uppdaterad: 2018-11-27