Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel resor med gång eller cykel

Procentuell andel av antalet resor där det huvudsakliga färdmedlet är gång eller cykel
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Uppsala  47,0 2015
Lund  43,0 2013
Malmö  37,0 2013
Linköping  35,0 2014
Umeå  34,0 2014
Örebro  34,0 2017
Kalmar  33,0 2012
Stockholm  32,0 2015
Växjö  32,0 2012
Västervik  30,0 2012
Tranås  29,0 2012
Karlstad  29,0 2014
Lessebo  28,0 2012
Göteborg  28,0 2017
Halmstad  28,0 2014
Solna  28,0 2015
Riket  27,5 2016
Eksjö  27,0 2012
Markaryd  27,0 2012
Norrköping  27,0 2014
Nybro  26,0 2012
Vänersborg  26,0 2017
Alingsås  26,0 2017
Ljungby  26,0 2012
Landskrona  26,0 2013
Älmhult  26,0 2012
Luleå  25,0 2015
Gävle  25,0 2012
Västerås  25,0 2016
Vadstena  25,0 2014
Strängnäs  25,0 2012
Oskarshamn  24,0 2012
Uppvidinge  24,0 2012
Eskilstuna  24,0 2015
Finspång  24,0 2014
Borgholm  23,0 2012
Borås  23,0 2017
Hultsfred  23,0 2012
Vetlanda  23,0 2012
Trollhättan  23,0 2017
Sundbyberg  23,0 2015
Nässjö  23,0 2012
Mellerud  23,0 2017
Motala  22,0 2014
Mullsjö  22,0 2012
Helsingborg  22,0 2013
Karlskrona  22,0 2012
Kristinehamn  22,0 2014
Arvika  22,0 2014
Enköping  22,0 2017
Öckerö  22,0 2017
Ystad  21,0 2013
Kumla  21,0 2017
Laxå  21,0 2017
Ludvika  21,0 2014
Jönköping  21,0 2014
Trelleborg  21,0 2013
Varberg  21,0 2014
Vimmerby  20,0 2012
Olofström  20,0 2012
Partille  20,0 2017
Karlshamn  20,0 2012
Gislaved  20,0 2012
Alvesta  20,0 2012
Burlöv  19,0 2013
Gnosjö  19,0 2012
Falkenberg  19,0 2014
Emmaboda  19,0 2012
Hällefors  19,0 2017
Lindesberg  19,0 2017
Mjölby  19,0 2014
Valdemarsvik  19,0 2014
Sävsjö  19,0 2012
Sölvesborg  19,0 2012
Tingsryd  18,0 2012
Vaggeryd  18,0 2012
Mönsterås  18,0 2012
Staffanstorp  18,0 2013
Sundsvall  18,0 2016
Lidingö  18,0 2015
Höganäs  18,0 2013
Åtvidaberg  18,0 2014
Karlskoga  17,0 2017
Lerum  17,0 2017
Filipstad  17,0 2014
Hammarö  17,0 2014
Boxholm  17,0 2014
Danderyd  17,0 2015
Mörbylånga  17,0 2012
Nacka  17,0 2015
Täby  17,0 2015
Torsås  16,0 2012
Söderköping  16,0 2014
Värnamo  16,0 2012
Säffle  16,0 2014
Piteå  16,0 2011
Lilla Edet  16,0 2017
Järfälla  16,0 2015
Härryda  16,0 2017
Lomma  15,0 2013
Bollebygd  15,0 2017
Båstad  15,0 2013
Habo  15,0 2012
Eslöv  15,0 2013
Mark  15,0 2017
Vellinge  15,0 2013
Södertälje  15,0 2015
Uddevalla  15,0 2017
Ödeshög  15,0 2014
Ronneby  14,0 2012
Salem  14,0 2015
Stenungsund  14,0 2017
Nynäshamn  14,0 2015
Sollentuna  14,0 2015
Sunne  14,0 2014
Svedala  14,0 2013
Kungälv  14,0 2017
Högsby  14,0 2012
Huddinge  13,0 2015
Hylte  13,0 2014
Hallsberg  13,0 2017
Lekeberg  13,0 2017
Ljusnarsberg  13,0 2017
Forshaga  13,0 2014
Haninge  13,0 2015
Degerfors  13,0 2017
Ale  13,0 2017
Askersund  13,0 2017
Smedjebacken  13,0 2014
Munkfors  13,0 2014
Norrtälje  13,0 2015
Tyresö  13,0 2015
Upplands Väsby  13,0 2015
Tomelilla  13,0 2013
Nora  12,0 2017
Botkyrka  12,0 2015
Aneby  12,0 2012
Laholm  12,0 2014
Kil  12,0 2014
Eda  11,0 2014
Grums  11,0 2014
Tjörn  11,0 2017
Upplands-Bro  11,0 2015
Österåker  11,0 2015
Östra Göinge  10,0 2013
Vaxholm  10,0 2015
Sigtuna  10,0 2015
Sjöbo  10,0 2013
Kinda  10,0 2014
Kävlinge  10,0 2013
Hagfors  9,0 2014
Ekerö  9,0 2015
Storfors  9,0 2014
Nykvarn  9,0 2015
Värmdö  9,0 2015
Torsby  9,0 2014
Ydre  9,0 2014
Vallentuna  8,0 2015
Kungsbacka  8,0 2014
Orust  7,0 2017
Årjäng  6,0 2014
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Siffrorna för riket som helhet är hämtad från de nationella resvaneundersökningarna. De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar.

Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Indikator K.H.B3.A.2
Uppdaterad: 2018-11-27