Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Beläggningsgrad i kollektivtrafiken

Genomsnittlig andel upptagna sittplatser i offentligt subventionerad kollektivtrafik (%)
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Avesta  36,5 2018
Borlänge  36,5 2018
Falun  36,5 2018
Gagnef  36,5 2018
Hedemora  36,5 2018
Leksand  36,5 2018
Ludvika  36,5 2018
Malung-Sälen  36,5 2018
Mora  36,5 2018
Orsa  36,5 2018
Rättvik  36,5 2018
Smedjebacken  36,5 2018
Säter  36,5 2018
Vansbro  36,5 2018
Älvdalen  36,5 2018
Värmdö  32,5 2018
Österåker  32,5 2018
Vallentuna  32,5 2018
Upplands-Bro  32,5 2018
Upplands Väsby  32,5 2018
Vaxholm  32,5 2018
Södertälje  32,5 2018
Tyresö  32,5 2018
Täby  32,5 2018
Sundbyberg  32,5 2018
Sollentuna  32,5 2018
Solna  32,5 2018
Stockholm  32,5 2018
Salem  32,5 2018
Sigtuna  32,5 2018
Nacka  32,5 2018
Norrtälje  32,5 2018
Nykvarn  32,5 2018
Nynäshamn  32,5 2018
Lidingö  32,5 2018
Huddinge  32,5 2018
Järfälla  32,5 2018
Haninge  32,5 2018
Botkyrka  32,5 2018
Danderyd  32,5 2018
Ekerö  32,5 2018
Dals-Ed  31,2 2018
Borås  31,2 2018
Bengtsfors  31,2 2018
Bollebygd  31,2 2018
Ale  31,2 2018
Alingsås  31,2 2018
Grästorp  31,2 2018
Gullspång  31,2 2018
Göteborg  31,2 2018
Götene  31,2 2018
Färgelanda  31,2 2018
Falköping  31,2 2018
Essunga  31,2 2018
Härryda  31,2 2018
Herrljunga  31,2 2018
Hjo  31,2 2018
Karlsborg  31,2 2018
Lidköping  31,2 2018
Lilla Edet  31,2 2018
Lerum  31,2 2018
Kungälv  31,2 2018
Munkedal  31,2 2018
Mariestad  31,2 2018
Mark  31,2 2018
Mellerud  31,2 2018
Lysekil  31,2 2018
Mölndal  31,2 2018
Orust  31,2 2018
Partille  31,2 2018
Sotenäs  31,2 2018
Skövde  31,2 2018
Skara  31,2 2018
Strömstad  31,2 2018
Stenungsund  31,2 2018
Svenljunga  31,2 2018
Tanum  31,2 2018
Tibro  31,2 2018
Tidaholm  31,2 2018
Töreboda  31,2 2018
Uddevalla  31,2 2018
Ulricehamn  31,2 2018
Trollhättan  31,2 2018
Tjörn  31,2 2018
Tranemo  31,2 2018
Vårgårda  31,2 2018
Vänersborg  31,2 2018
Vara  31,2 2018
Öckerö  31,2 2018
Åmål  31,2 2018
Älvkarleby  29,0 2018
Östhammar  29,0 2018
Uppsala  29,0 2018
Tierp  29,0 2018
Knivsta  29,0 2018
Håbo  29,0 2018
Enköping  29,0 2018
Heby  29,0 2018
Hallstahammar  28,2 2018
Fagersta  28,2 2018
Arboga  28,2 2018
Köping  28,2 2018
Kungsör  28,2 2018
Surahammar  28,2 2018
Skinnskatteberg  28,2 2018
Sala  28,2 2018
Norberg  28,2 2018
Västerås  28,2 2018
Riket  27,7 2018
Alvesta  27,5 2018
Ljungby  27,5 2018
Lessebo  27,5 2018
Markaryd  27,5 2018
Växjö  27,5 2018
Älmhult  27,5 2018
Uppvidinge  27,5 2018
Tingsryd  27,5 2018
Umeå  27,3 2018
Vännäs  27,3 2018
Vindeln  27,3 2018
Vilhelmina  27,3 2018
Åsele  27,3 2018
Nordmaling  27,3 2018
Lycksele  27,3 2018
Norsjö  27,3 2018
Robertsfors  27,3 2018
Skellefteå  27,3 2018
Sorsele  27,3 2018
Storuman  27,3 2018
Malå  27,3 2018
Bjurholm  27,3 2018
Dorotea  27,3 2018
Bromölla  26,5 2018
Burlöv  26,5 2018
Båstad  26,5 2018
Bjuv  26,5 2018
Eslöv  26,5 2018
Helsingborg  26,5 2018
Malmö  26,5 2018
Lomma  26,5 2018
Lund  26,5 2018
Kävlinge  26,5 2018
Landskrona  26,5 2018
Hässleholm  26,5 2018
Höganäs  26,5 2018
Hörby  26,5 2018
Höör  26,5 2018
Klippan  26,5 2018
Kristianstad  26,5 2018
Staffanstorp  26,5 2018
Skurup  26,5 2018
Svalöv  26,5 2018
Svedala  26,5 2018
Simrishamn  26,5 2018
Sjöbo  26,5 2018
Perstorp  26,5 2018
Osby  26,5 2018
Åstorp  26,5 2018
Ängelholm  26,5 2018
Ystad  26,5 2018
Östra Göinge  26,5 2018
Örkelljunga  26,5 2018
Vellinge  26,5 2018
Trelleborg  26,5 2018
Tomelilla  26,5 2018
Östersund  25,9 2018
Åre  25,9 2018
Strömsund  25,9 2018
Ragunda  25,9 2018
Krokom  25,9 2018
Härjedalen  25,9 2018
Berg  25,9 2018
Bräcke  25,9 2018
Karlshamn  25,3 2018
Karlskrona  25,3 2018
Ronneby  25,3 2018
Olofström  25,3 2018
Sölvesborg  25,3 2018
Torsås  22,5 2018
Vimmerby  22,5 2018
Västervik  22,5 2018
Nybro  22,5 2018
Mönsterås  22,5 2018
Mörbylånga  22,5 2018
Oskarshamn  22,5 2018
Hultsfred  22,5 2018
Kalmar  22,5 2018
Högsby  22,5 2018
Emmaboda  22,5 2018
Borgholm  22,5 2018
Arvika  21,8 2018
Eda  21,8 2018
Grums  21,8 2018
Hammarö  21,8 2018
Hagfors  21,8 2018
Filipstad  21,8 2018
Forshaga  21,8 2018
Kristinehamn  21,8 2018
Karlstad  21,8 2018
Kil  21,8 2018
Munkfors  21,8 2018
Storfors  21,8 2018
Sunne  21,8 2018
Säffle  21,8 2018
Årjäng  21,8 2018
Torsby  21,8 2018
Trosa  19,8 2018
Vingåker  19,8 2018
Strängnäs  19,8 2018
Oxelösund  19,8 2018
Nyköping  19,8 2018
Katrineholm  19,8 2018
Flen  19,8 2018
Gnesta  19,8 2018
Eskilstuna  19,8 2018
Gotland  19,4 2018
Finspång  19,3 2018
Boxholm  19,3 2018
Kinda  19,3 2018
Motala  19,3 2018
Mjölby  19,3 2018
Linköping  19,3 2018
Norrköping  19,3 2018
Vadstena  19,3 2018
Valdemarsvik  19,3 2018
Söderköping  19,3 2018
Åtvidaberg  19,3 2018
Ydre  19,3 2018
Ödeshög  19,3 2018
Överkalix  17,5 2018
Övertorneå  17,5 2018
Älvsbyn  17,5 2018
Pajala  17,5 2018
Piteå  17,5 2018
Luleå  17,5 2018
Kiruna  17,5 2018
Kalix  17,5 2018
Jokkmokk  17,5 2018
Arjeplog  17,5 2018
Arvidsjaur  17,5 2018
Boden  17,5 2018
Gällivare  17,5 2018
Haparanda  17,5 2018
Härnösand  17,4 2018
Kramfors  17,4 2018
Sollefteå  17,4 2018
Timrå  17,4 2018
Sundsvall  17,4 2018
Ånge  17,4 2018
Örnsköldsvik  17,4 2018
Värnamo  17,2 2018
Tranås  17,2 2018
Vaggeryd  17,2 2018
Vetlanda  17,2 2018
Sävsjö  17,2 2018
Nässjö  17,2 2018
Jönköping  17,2 2018
Mullsjö  17,2 2018
Habo  17,2 2018
Gnosjö  17,2 2018
Gislaved  17,2 2018
Aneby  17,2 2018
Eksjö  17,2 2018
Bollnäs  15,0 2018
Gävle  15,0 2018
Ljusdal  15,0 2018
Hofors  15,0 2018
Hudiksvall  15,0 2018
Ockelbo  15,0 2018
Nordanstig  15,0 2018
Ovanåker  15,0 2018
Sandviken  15,0 2018
Söderhamn  15,0 2018
Nora  14,4 2018
Örebro  14,4 2018
Hällefors  14,4 2018
Kumla  14,4 2018
Karlskoga  14,4 2018
Ljusnarsberg  14,4 2018
Lindesberg  14,4 2018
Laxå  14,4 2018
Lekeberg  14,4 2018
Hallsberg  14,4 2018
Askersund  14,4 2018
Degerfors  14,4 2018
Datakälla: Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik

Kommentar

Beläggningsgraden definieras som det sammanlagda persontransportarbetet (personkilometer) i offentligt subventionerad kollektivtrafik dividerat med det sammanlagda "sittplatstransportarbetet" (sittplatskilometer). Underlaget innefattar både busstrafik och spårburen trafik, som spårvägar, tunnelbana och regionala tåg.

För kommuner gäller siffrorna länstrafiken i det län som kommunen tillhör. Underlaget till den nationella siffran är de län för vilka det finns trovärdiga uppgifter för både persontransportarbete och sittplatstransportarbete. Detta underlag kan variera något från år till år, vilket skapar en viss osäkerhet när det gäller att tolka trender över tid.

Denna indikator svarar på frågan: hur effektivt används varje kollektivtrafikfordon?

Beläggningsgraden i våra kollektivtrafikfordon är av samma storleksordning som beläggningsgraden i våra personbilar, definierad som det genomsnittliga antalet personer i varje bil dividerat med antalet sittplatser. År 2017 var denna beläggningsgrad 34 %, om vi antar att alla bilar är femsitsiga. Då ska man hålla i minnet att beläggningsgraden i bil aldrig blir mindre än 20 %, vilket motsvarar en ensam förare.

När det gäller utveckling över tid i kollektivtrafikens beläggningsgrad - och skillnader mellan olika län - går det inte att säga att en ökande eller hög beläggningsgrad per automatik är av godo. För att tolka utveckling och nivå bör vi jämföra med resandevolymen och kapaciteten. En låg beläggninggrad kan bero på att kapaciteten nyligen byggts ut och att resandevolymen inte hunnit ikapp denna satsning. Men den kan också bero på att länstrafikbolaget inte satsat tillräckligt på att göra kollektivtrafiken attraktiv, och att resenärerna övergett den. På motsvarande sätt kan en hög beläggningsgrad bero på att länstrafikbolaget gjort kollektivtrafiken attraktiv, men att länstrafiken inte hunnit möta den tillströmning av resenärer som blivit reultatet genom att bygga ut kapaciteten. Men den kan också vara ett tecken på att länstrafikbolaget är passivt, och låter resenärerna hålla till godo med undermålig kapacitet.

En beläggningsgrad över 30 % innebär troligen att många bussar, tunnelbanevagnar och tåg är mer än fullbelagda i rusningstrafik. Det skapar en sämre upplevelse av kollektivtrafiken för tillkommande resenärer. En riktigt hög beläggningsgrad riskerar alltså att bromsa den utveckling vi vill se - att allt fler väljer att åka kollektivt.

En riktigt låg beläggningsgrad är också en varningsklocka. På Gotlands bussar gapade nio av tio stolar tomma år 2017.

Indikator K.H.B3.E
Uppdaterad: 2019-08-14