Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Beläggningsgrad i kollektivtrafiken

Genomsnittlig andel upptagna sittplatser i offentligt subventionerad kollektivtrafik (%)
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Avesta  35,9 2017
Borlänge  35,9 2017
Falun  35,9 2017
Gagnef  35,9 2017
Hedemora  35,9 2017
Leksand  35,9 2017
Ludvika  35,9 2017
Malung-Sälen  35,9 2017
Mora  35,9 2017
Orsa  35,9 2017
Rättvik  35,9 2017
Smedjebacken  35,9 2017
Säter  35,9 2017
Vansbro  35,9 2017
Älvdalen  35,9 2017
Värmdö  32,4 2017
Österåker  32,4 2017
Vallentuna  32,4 2017
Upplands-Bro  32,4 2017
Upplands Väsby  32,4 2017
Vaxholm  32,4 2017
Södertälje  32,4 2017
Tyresö  32,4 2017
Täby  32,4 2017
Sundbyberg  32,4 2017
Sollentuna  32,4 2017
Solna  32,4 2017
Stockholm  32,4 2017
Salem  32,4 2017
Sigtuna  32,4 2017
Nynäshamn  32,4 2017
Norrtälje  32,4 2017
Nykvarn  32,4 2017
Nacka  32,4 2017
Lidingö  32,4 2017
Huddinge  32,4 2017
Järfälla  32,4 2017
Haninge  32,4 2017
Botkyrka  32,4 2017
Danderyd  32,4 2017
Ekerö  32,4 2017
Dals-Ed  30,5 2017
Borås  30,5 2017
Bengtsfors  30,5 2017
Bollebygd  30,5 2017
Ale  30,5 2017
Alingsås  30,5 2017
Grästorp  30,5 2017
Gullspång  30,5 2017
Färgelanda  30,5 2017
Göteborg  30,5 2017
Götene  30,5 2017
Essunga  30,5 2017
Falköping  30,5 2017
Karlsborg  30,5 2017
Herrljunga  30,5 2017
Hjo  30,5 2017
Härryda  30,5 2017
Lidköping  30,5 2017
Lilla Edet  30,5 2017
Lerum  30,5 2017
Kungälv  30,5 2017
Munkedal  30,5 2017
Mariestad  30,5 2017
Mark  30,5 2017
Mellerud  30,5 2017
Lysekil  30,5 2017
Mölndal  30,5 2017
Orust  30,5 2017
Partille  30,5 2017
Sotenäs  30,5 2017
Skövde  30,5 2017
Stenungsund  30,5 2017
Skara  30,5 2017
Strömstad  30,5 2017
Svenljunga  30,5 2017
Tanum  30,5 2017
Tibro  30,5 2017
Tidaholm  30,5 2017
Töreboda  30,5 2017
Uddevalla  30,5 2017
Ulricehamn  30,5 2017
Trollhättan  30,5 2017
Tranemo  30,5 2017
Tjörn  30,5 2017
Vårgårda  30,5 2017
Vänersborg  30,5 2017
Vara  30,5 2017
Öckerö  30,5 2017
Åmål  30,5 2017
Västerås  29,4 2017
Surahammar  29,4 2017
Skinnskatteberg  29,4 2017
Sala  29,4 2017
Norberg  29,4 2017
Köping  29,4 2017
Kungsör  29,4 2017
Fagersta  29,4 2017
Hallstahammar  29,4 2017
Arboga  29,4 2017
Berg  28,4 2017
Bräcke  28,4 2017
Krokom  28,4 2017
Härjedalen  28,4 2017
Ragunda  28,4 2017
Strömsund  28,4 2017
Åre  28,4 2017
Östersund  28,4 2017
Älmhult  27,8 2017
Växjö  27,8 2017
Uppvidinge  27,8 2017
Tingsryd  27,8 2017
Lessebo  27,8 2017
Ljungby  27,8 2017
Markaryd  27,8 2017
Alvesta  27,8 2017
Riket  27,6 2017
Burlöv  27,6 2017
Båstad  27,6 2017
Bromölla  27,6 2017
Bjuv  27,6 2017
Helsingborg  27,6 2017
Eslöv  27,6 2017
Malmö  27,6 2017
Lund  27,6 2017
Lomma  27,6 2017
Kävlinge  27,6 2017
Landskrona  27,6 2017
Hörby  27,6 2017
Höör  27,6 2017
Hässleholm  27,6 2017
Höganäs  27,6 2017
Klippan  27,6 2017
Kristianstad  27,6 2017
Trelleborg  27,6 2017
Tomelilla  27,6 2017
Vellinge  27,6 2017
Ystad  27,6 2017
Åstorp  27,6 2017
Ängelholm  27,6 2017
Örkelljunga  27,6 2017
Östra Göinge  27,6 2017
Svalöv  27,6 2017
Svedala  27,6 2017
Skurup  27,6 2017
Staffanstorp  27,6 2017
Perstorp  27,6 2017
Simrishamn  27,6 2017
Sjöbo  27,6 2017
Osby  27,6 2017
Olofström  26,7 2017
Ronneby  26,7 2017
Sölvesborg  26,7 2017
Karlshamn  26,7 2017
Karlskrona  26,7 2017
Lycksele  26,4 2017
Malå  26,4 2017
Bjurholm  26,4 2017
Dorotea  26,4 2017
Umeå  26,4 2017
Vilhelmina  26,4 2017
Vännäs  26,4 2017
Vindeln  26,4 2017
Åsele  26,4 2017
Robertsfors  26,4 2017
Norsjö  26,4 2017
Nordmaling  26,4 2017
Storuman  26,4 2017
Skellefteå  26,4 2017
Sorsele  26,4 2017
Tierp  25,0 2017
Älvkarleby  25,0 2017
Östhammar  25,0 2017
Uppsala  25,0 2017
Enköping  25,0 2017
Knivsta  25,0 2017
Heby  25,0 2017
Håbo  25,0 2017
Kristinehamn  21,9 2017
Karlstad  21,9 2017
Kil  21,9 2017
Munkfors  21,9 2017
Filipstad  21,9 2017
Forshaga  21,9 2017
Hammarö  21,9 2017
Hagfors  21,9 2017
Grums  21,9 2017
Eda  21,9 2017
Arvika  21,9 2017
Torsby  21,9 2017
Årjäng  21,9 2017
Sunne  21,9 2017
Säffle  21,9 2017
Storfors  21,9 2017
Mönsterås  21,8 2017
Mörbylånga  21,8 2017
Nybro  21,8 2017
Oskarshamn  21,8 2017
Västervik  21,8 2017
Torsås  21,8 2017
Vimmerby  21,8 2017
Borgholm  21,8 2017
Emmaboda  21,8 2017
Kalmar  21,8 2017
Hultsfred  21,8 2017
Högsby  21,8 2017
Kinda  20,1 2017
Motala  20,1 2017
Mjölby  20,1 2017
Linköping  20,1 2017
Finspång  20,1 2017
Boxholm  20,1 2017
Vadstena  20,1 2017
Valdemarsvik  20,1 2017
Ydre  20,1 2017
Åtvidaberg  20,1 2017
Ödeshög  20,1 2017
Norrköping  20,1 2017
Söderköping  20,1 2017
Sävsjö  18,0 2017
Nässjö  18,0 2017
Värnamo  18,0 2017
Vaggeryd  18,0 2017
Vetlanda  18,0 2017
Tranås  18,0 2017
Eksjö  18,0 2017
Aneby  18,0 2017
Gislaved  18,0 2017
Gnosjö  18,0 2017
Habo  18,0 2017
Mullsjö  18,0 2017
Jönköping  18,0 2017
Katrineholm  17,7 2017
Gnesta  17,7 2017
Flen  17,7 2017
Eskilstuna  17,7 2017
Trosa  17,7 2017
Vingåker  17,7 2017
Oxelösund  17,7 2017
Nyköping  17,7 2017
Strängnäs  17,7 2017
Sollefteå  17,3 2016
Timrå  17,3 2016
Sundsvall  17,3 2016
Ånge  17,3 2016
Örnsköldsvik  17,3 2016
Kramfors  17,3 2016
Härnösand  17,3 2016
Jokkmokk  16,4 2017
Kiruna  16,4 2017
Kalix  16,4 2017
Luleå  16,4 2017
Gällivare  16,4 2017
Haparanda  16,4 2017
Arjeplog  16,4 2017
Arvidsjaur  16,4 2017
Boden  16,4 2017
Överkalix  16,4 2017
Övertorneå  16,4 2017
Älvsbyn  16,4 2017
Pajala  16,4 2017
Piteå  16,4 2017
Ockelbo  15,2 2017
Sandviken  15,2 2017
Ovanåker  15,2 2017
Nordanstig  15,2 2017
Söderhamn  15,2 2017
Bollnäs  15,2 2017
Gävle  15,2 2017
Ljusdal  15,2 2017
Hofors  15,2 2017
Hudiksvall  15,2 2017
Hällefors  13,5 2017
Karlskoga  13,5 2017
Kumla  13,5 2017
Ljusnarsberg  13,5 2017
Lindesberg  13,5 2017
Laxå  13,5 2017
Lekeberg  13,5 2017
Hallsberg  13,5 2017
Askersund  13,5 2017
Degerfors  13,5 2017
Nora  13,5 2017
Örebro  13,5 2017
Gotland  10,4 2017
Datakälla: Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik

Kommentar

Beläggningsgraden definieras som det sammanlagda persontransportarbetet (personkilometer) i offentligt subventionerad kollektivtrafik dividerat med det sammanlagda "sittplatstransportarbetet" (sittplatskilometer). Underlaget innefattar både busstrafik och spårburen trafik, som spårvägar, tunnelbana och regionala tåg.

För kommuner gäller siffrorna länstrafiken i det län som kommunen tillhör. Underlaget till den nationella siffran är de län för vilka det finns trovärdiga uppgifter för både persontransportarbete och sittplatstransportarbete. Detta underlag kan variera något från år till år, vilket skapar en viss osäkerhet när det gäller att tolka trender över tid.

Denna indikator svarar på frågan: hur effektivt används varje kollektivtrafikfordon?

Beläggningsgraden i våra kollektivtrafikfordon är av samma storleksordning som beläggningsgraden i våra personbilar, definierad som det genomsnittliga antalet personer i varje bil dividerat med antalet sittplatser. År 2017 var denna beläggningsgrad 34 %, om vi antar att alla bilar är femsitsiga. Då ska man hålla i minnet att beläggningsgraden i bil aldrig blir mindre än 20 %, vilket motsvarar en ensam förare.

När det gäller utveckling över tid i kollektivtrafikens beläggningsgrad - och skillnader mellan olika län - går det inte att säga att en ökande eller hög beläggningsgrad per automatik är av godo. För att tolka utveckling och nivå bör vi jämföra med resandevolymen och kapaciteten. En låg beläggninggrad kan bero på att kapaciteten nyligen byggts ut och att resandevolymen inte hunnit ikapp denna satsning. Men den kan också bero på att länstrafikbolaget inte satsat tillräckligt på att göra kollektivtrafiken attraktiv, och att resenärerna övergett den. På motsvarande sätt kan en hög beläggningsgrad bero på att länstrafikbolaget gjort kollektivtrafiken attraktiv, men att länstrafiken inte hunnit möta den tillströmning av resenärer som blivit reultatet genom att bygga ut kapaciteten. Men den kan också vara ett tecken på att länstrafikbolaget är passivt, och låter resenärerna hålla till godo med undermålig kapacitet.

En beläggningsgrad över 30 % innebär troligen att många bussar, tunnelbanevagnar och tåg är mer än fullbelagda i rusningstrafik. Det skapar en sämre upplevelse av kollektivtrafiken för tillkommande resenärer. En riktigt hög beläggningsgrad riskerar alltså att bromsa den utveckling vi vill se - att allt fler väljer att åka kollektivt.

En riktigt låg beläggningsgrad är också en varningsklocka. På Gotlands bussar gapade nio av tio stolar tomma år 2017.

Indikator K.H.B3.E
Uppdaterad: 2018-11-27