Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel resor med bil

Procentuell andel av antalet inrikes resor där det huvudsakliga färdmedlet är personbil
Mätområde Datum Värde (%)
Riket 2006 52,7
Riket 2011 53,8
Riket 2012 53,3
Riket 2013 52,5
Riket 2014 52,8
Riket 2015 53,0
Riket 2016 53,8
Riket 2019 51,6
Riket 2020 54,3
Riket 2021 54,8
Riket 2022 54,2
Ale 2017 62,0
Alingsås 2017 51,0
Alvesta 2012 71,0
Aneby 2012 79,0
Arvika 2014 74,0
Askersund 2017 82,0
Bjuv 2018 61,0
Bollebygd 2017 66,0
Borgholm 2012 71,0
Borås 2017 59,0
Botkyrka 2015 52,0
Botkyrka 2019 54,0
Boxholm 2014 67,0
Bromölla 2018 75,0
Burlöv 2013 61,0
Burlöv 2018 55,0
Båstad 2013 74,0
Båstad 2018 73,0
Danderyd 2015 52,0
Danderyd 2019 55,0
Degerfors 2017 73,0
Eda 2014 83,0
Ekerö 2015 59,0
Ekerö 2019 56,0
Eksjö 2012 66,0
Emmaboda 2012 76,0
Enköping 2017 67,0
Eskilstuna 2015 64,0
Eskilstuna 2019 61,0
Eslöv 2013 65,0
Eslöv 2018 59,0
Falkenberg 2014 63,0
Falköping 2014 69,0
Falun 2018 64,0
Filipstad 2014 75,0
Finspång 2014 64,0
Flen 2019 61,0
Forshaga 2014 80,0
Gislaved 2012 77,0
Gnesta 2019 58,0
Gnosjö 2012 75,0
Gotland 2018 55,0
Grums 2014 83,0
Gävle 2012 64,0
Gävle 2018 48,0
Göteborg 2011 42,0
Göteborg 2014 39,0
Göteborg 2017 36,0
Habo 2012 78,0
Hagfors 2014 86,0
Hallsberg 2017 80,0
Halmstad 2012 60,0
Halmstad 2014 60,0
Halmstad 2018 62,0
Hammarö 2014 69,0
Haninge 2015 54,0
Haninge 2019 60,0
Helsingborg 2013 57,0
Helsingborg 2018 53,0
Huddinge 2015 50,0
Huddinge 2019 51,0
Hultsfred 2012 74,0
Hylte 2014 71,0
Hällefors 2017 71,0
Härryda 2017 66,0
Hässleholm 2018 66,0
Höganäs 2013 72,0
Höganäs 2018 68,0
Högsby 2012 82,0
Hörby 2018 68,0
Höör 2018 64,0
Järfälla 2015 52,0
Järfälla 2019 49,0
Jönköping 2014 68,0
Jönköping 2019 62,0
Kalmar 2012 66,0
Karlshamn 2012 75,0
Karlshamn 2019 70,0
Karlskoga 2017 73,0
Karlskrona 2012 69,0
Karlskrona 2019 71,0
Karlstad 2014 59,0
Katrineholm 2019 56,0
Kil 2014 79,0
Kinda 2014 73,0
Klippan 2018 80,0
Kristianstad 2018 66,0
Kristinehamn 2014 71,0
Kumla 2017 73,0
Kungsbacka 2014 78,0
Kungälv 2017 71,0
Kävlinge 2013 76,0
Kävlinge 2018 68,0
Laholm 2014 74,0
Landskrona 2013 57,0
Landskrona 2018 50,0
Laxå 2017 76,0
Lekeberg 2017 82,0
Lerum 2017 69,0
Lessebo 2012 59,0
Lidingö 2015 50,0
Lidingö 2019 49,0
Lilla Edet 2017 68,0
Lindesberg 2017 70,0
Linköping 2014 50,0
Ljungby 2012 68,0
Ljusnarsberg 2017 80,0
Lomma 2013 70,0
Lomma 2018 61,0
Ludvika 2014 67,0
Luleå 2015 61,0
Luleå 2020 66,0
Lund 2013 39,0
Lund 2018 34,0
Malmö 2013 40,0
Malmö 2018 34,0
Mark 2017 67,0
Markaryd 2012 69,0
Mellerud 2017 53,0
Mjölby 2014 65,0
Motala 2014 64,0
Mullsjö 2012 71,0
Munkfors 2014 85,0
Mölndal 2017 56,0
Mönsterås 2012 73,0
Mörbylånga 2012 76,0
Nacka 2015 44,0
Nacka 2019 51,0
Nora 2017 77,0
Norrköping 2014 56,0
Norrtälje 2015 65,0
Norrtälje 2019 63,0
Nybro 2012 68,0
Nykvarn 2015 70,0
Nykvarn 2019 82,0
Nyköping 2019 58,0
Nynäshamn 2015 59,0
Nynäshamn 2019 56,0
Nässjö 2012 70,0
Olofström 2012 76,0
Olofström 2019 74,0
Orust 2017 87,0
Osby 2018 71,0
Oskarshamn 2012 70,0
Oxelösund 2019 58,0
Partille 2017 61,0
Perstorp 2018 67,0
Piteå 2011 79,0
Ronneby 2012 78,0
Ronneby 2019 74,0
Salem 2015 57,0
Salem 2019 64,0
Sigtuna 2015 58,0
Sigtuna 2019 57,0
Simrishamn 2018 64,0
Sjöbo 2013 78,0
Sjöbo 2018 75,0
Skurup 2018 65,0
Smedjebacken 2014 79,0
Sollentuna 2015 55,0
Sollentuna 2019 55,0
Solna 2015 29,0
Solna 2019 20,0
Staffanstorp 2013 67,0
Staffanstorp 2018 61,0
Stenungsund 2017 73,0
Stockholm 2015 26,0
Stockholm 2019 23,0
Storfors 2014 86,0
Strängnäs 2012 67,0
Strängnäs 2019 70,0
Sundbyberg 2015 33,0
Sundbyberg 2019 32,0
Sundsvall 2016 71,0
Sunne 2014 79,0
Svalöv 2018 72,0
Svedala 2013 71,0
Svedala 2018 67,0
Säffle 2014 79,0
Sävsjö 2012 76,0
Söderköping 2014 72,0
Södertälje 2015 59,0
Södertälje 2019 63,0
Sölvesborg 2012 73,0
Sölvesborg 2019 73,0
Tingsryd 2012 76,0
Tjörn 2017 79,0
Tomelilla 2013 76,0
Tomelilla 2018 74,0
Torsby 2014 87,0
Torsås 2012 77,0
Tranås 2012 65,0
Trelleborg 2013 67,0
Trelleborg 2018 67,0
Trollhättan 2017 65,0
Trosa 2019 74,0
Tyresö 2015 50,0
Tyresö 2019 55,0
Täby 2015 54,0
Täby 2019 58,0
Uddevalla 2017 72,0
Umeå 2014 58,0
Upplands Väsby 2015 57,0
Upplands Väsby 2019 62,0
Upplands-Bro 2015 59,0
Upplands-Bro 2019 47,0
Uppsala 2015 37,0
Uppvidinge 2012 68,0
Vadstena 2014 62,0
Vaggeryd 2012 73,0
Valdemarsvik 2014 77,0
Vallentuna 2015 65,0
Vallentuna 2019 64,0
Varberg 2014 61,0
Vaxholm 2015 57,0
Vaxholm 2019 45,0
Vellinge 2013 71,0
Vellinge 2018 68,0
Vetlanda 2012 74,0
Vimmerby 2012 74,0
Vingåker 2019 63,0
Vänersborg 2017 62,0
Värmdö 2015 59,0
Värmdö 2019 54,0
Värnamo 2012 70,0
Västervik 2012 65,0
Västerås 2016 66,0
Växjö 2012 62,0
Ydre 2014 73,0
Ystad 2013 66,0
Ystad 2018 63,0
Årjäng 2014 85,0
Åstorp 2018 65,0
Åtvidaberg 2014 67,0
Älmhult 2012 70,0
Ängelholm 2018 67,0
Öckerö 2017 56,0
Ödeshög 2014 72,0
Örebro 2017 56,0
Örkelljunga 2018 71,0
Örnsköldsvik 2009 77,0
Österåker 2015 64,0
Österåker 2019 52,0
Östra Göinge 2013 76,0
Östra Göinge 2018 66,0
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (74 procent år 2022). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen bilresor av alla resor vi företar oss har förblivit in det närmaste konstant under hela mätperioden. Inga säkra tecken på att bilberoendet är på väg att brytas kan skönjas. År 2019 skedde dock en liten nedgång andelen resor i bil. Detta kan tyckas vara en betydelselös liten grop i bilvägen, men speglade underliggande förändringar i resmönstren. Dessa spirande trender avbröts dock av covidpandemin.

Körsträckan per capita hos alla Sveriges bilar började försiktigt vända nedåt redan år 2017. Denna lilla antydan till positiv trend återspeglades även i det faktum att andelen färdstäcka med gång, cykel och kollektivtrafik började öka i accelererande takt före pandemin. Kollektivtrafikens marknadsandel ökade både mätt i färdsträcka och antal resor. Detta kan främst förklaras med ökande färdsträcka i den lokala och regionala bantrafiken. Inga tydliga tecken på mer gång eller cyklism kunde tyvärr ses i statistiken.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastist på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. År 2022 inleddes en återgång mot förhållandena före pandemin.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Indikator K.H.B3.G
Uppdaterad: 2023-06-01