Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel resor med bil

Procentuell andel av antalet resor där det huvudsakliga färdmedlet är personbil
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Orust  87,0 2017
Torsby  87,0 2014
Storfors  86,0 2014
Hagfors  86,0 2014
Munkfors  85,0 2014
Årjäng  85,0 2014
Grums  83,0 2014
Eda  83,0 2014
Askersund  82,0 2017
Högsby  82,0 2012
Lekeberg  82,0 2017
Forshaga  80,0 2014
Hallsberg  80,0 2017
Ljusnarsberg  80,0 2017
Piteå  79,0 2011
Smedjebacken  79,0 2014
Säffle  79,0 2014
Tjörn  79,0 2017
Sunne  79,0 2014
Aneby  79,0 2012
Kil  79,0 2014
Kungsbacka  78,0 2014
Habo  78,0 2012
Sjöbo  78,0 2013
Ronneby  78,0 2012
Nora  77,0 2017
Torsås  77,0 2012
Valdemarsvik  77,0 2014
Gislaved  77,0 2012
Emmaboda  76,0 2012
Kävlinge  76,0 2013
Laxå  76,0 2017
Tingsryd  76,0 2012
Tomelilla  76,0 2013
Sävsjö  76,0 2012
Mörbylånga  76,0 2012
Olofström  76,0 2012
Östra Göinge  76,0 2013
Karlshamn  75,0 2012
Filipstad  75,0 2014
Gnosjö  75,0 2012
Arvika  74,0 2014
Båstad  74,0 2013
Hultsfred  74,0 2012
Laholm  74,0 2014
Vetlanda  74,0 2012
Vimmerby  74,0 2012
Ydre  73,0 2014
Kumla  73,0 2017
Kinda  73,0 2014
Karlskoga  73,0 2017
Degerfors  73,0 2017
Mönsterås  73,0 2012
Stenungsund  73,0 2017
Sölvesborg  73,0 2012
Vaggeryd  73,0 2012
Uddevalla  72,0 2017
Söderköping  72,0 2014
Höganäs  72,0 2013
Ödeshög  72,0 2014
Hylte  71,0 2014
Hällefors  71,0 2017
Kristinehamn  71,0 2014
Kungälv  71,0 2017
Borgholm  71,0 2012
Alvesta  71,0 2012
Sundsvall  71,0 2016
Svedala  71,0 2013
Vellinge  71,0 2013
Mullsjö  71,0 2012
Nykvarn  70,0 2015
Oskarshamn  70,0 2012
Nässjö  70,0 2012
Lomma  70,0 2013
Lindesberg  70,0 2017
Älmhult  70,0 2012
Värnamo  70,0 2012
Lerum  69,0 2017
Karlskrona  69,0 2012
Hammarö  69,0 2014
Markaryd  69,0 2012
Nybro  68,0 2012
Uppvidinge  68,0 2012
Jönköping  68,0 2014
Lilla Edet  68,0 2017
Ljungby  68,0 2012
Enköping  67,0 2017
Boxholm  67,0 2014
Trelleborg  67,0 2013
Strängnäs  67,0 2012
Staffanstorp  67,0 2013
Mark  67,0 2017
Ludvika  67,0 2014
Åtvidaberg  67,0 2014
Ystad  66,0 2013
Västerås  66,0 2016
Bollebygd  66,0 2017
Eksjö  66,0 2012
Kalmar  66,0 2012
Härryda  66,0 2017
Eslöv  65,0 2013
Mjölby  65,0 2014
Norrtälje  65,0 2015
Tranås  65,0 2012
Trollhättan  65,0 2017
Vallentuna  65,0 2015
Västervik  65,0 2012
Österåker  64,0 2015
Motala  64,0 2014
Finspång  64,0 2014
Eskilstuna  64,0 2015
Gävle  64,0 2012
Falkenberg  63,0 2014
Halmstad  62,0 2018
Ale  62,0 2017
Vadstena  62,0 2014
Växjö  62,0 2012
Vänersborg  62,0 2017
Varberg  61,0 2014
Luleå  61,0 2015
Partille  61,0 2017
Burlöv  61,0 2013
Borås  59,0 2017
Ekerö  59,0 2015
Karlstad  59,0 2014
Lessebo  59,0 2012
Nynäshamn  59,0 2015
Upplands-Bro  59,0 2015
Södertälje  59,0 2015
Värmdö  59,0 2015
Umeå  58,0 2014
Sigtuna  58,0 2015
Salem  57,0 2015
Upplands Väsby  57,0 2015
Vaxholm  57,0 2015
Landskrona  57,0 2013
Helsingborg  57,0 2013
Norrköping  56,0 2014
Öckerö  56,0 2017
Örebro  56,0 2017
Sollentuna  55,0 2015
Täby  54,0 2015
Haninge  54,0 2015
Riket  53,8 2016
Mellerud  53,0 2017
Danderyd  52,0 2015
Botkyrka  52,0 2015
Järfälla  52,0 2015
Alingsås  51,0 2017
Huddinge  50,0 2015
Lidingö  50,0 2015
Linköping  50,0 2014
Tyresö  50,0 2015
Nacka  44,0 2015
Malmö  40,0 2013
Lund  39,0 2013
Uppsala  37,0 2015
Göteborg  36,0 2017
Sundbyberg  33,0 2015
Solna  29,0 2015
Stockholm  26,0 2015
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Siffrorna för riket som helhet är hämtad från de nationella resvaneundersökningarna. De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar.

Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Indikator K.H.B3.G
Uppdaterad: 2019-04-02