Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Måluppfyllelse för resesträcka i kollektivtrafiken

Procentuell uppfyllelse av målet att fördubbla resesträckan per capita i landbaserad kollektivtrafik till år 2030 jämfört med år 2010
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Fagersta  89 2017
Hallstahammar  89 2017
Surahammar  89 2017
Arboga  89 2017
Kungsör  89 2017
Köping  89 2017
Norberg  89 2017
Sala  89 2017
Skinnskatteberg  89 2017
Västerås  89 2017
Växjö  89 2017
Älmhult  89 2017
Markaryd  89 2017
Ljungby  89 2017
Lessebo  89 2017
Alvesta  89 2017
Tingsryd  89 2017
Uppvidinge  89 2017
Varberg  75 2016
Hylte  75 2016
Halmstad  75 2016
Falkenberg  75 2016
Laholm  75 2016
Kungsbacka  75 2016
Lycksele  67 2017
Malå  67 2017
Nordmaling  67 2017
Norsjö  67 2017
Åsele  67 2017
Vännäs  67 2017
Vilhelmina  67 2017
Vindeln  67 2017
Sorsele  67 2017
Skellefteå  67 2017
Robertsfors  67 2017
Dorotea  67 2017
Storuman  67 2017
Bjurholm  67 2017
Umeå  67 2017
Trosa  52 2017
Strängnäs  52 2017
Eskilstuna  52 2017
Flen  52 2017
Gnesta  52 2017
Oxelösund  52 2017
Nyköping  52 2017
Vingåker  52 2017
Katrineholm  52 2017
Krokom  51 2017
Åre  51 2017
Ragunda  51 2017
Strömsund  51 2017
Härjedalen  51 2017
Bräcke  51 2017
Berg  51 2017
Östersund  51 2017
Askersund  46 2017
Hällefors  46 2017
Hallsberg  46 2017
Degerfors  46 2017
Örebro  46 2017
Kumla  46 2017
Laxå  46 2017
Lekeberg  46 2017
Karlskoga  46 2017
Nora  46 2017
Ljusnarsberg  46 2017
Lindesberg  46 2017
Nybro  42 2017
Mönsterås  42 2017
Mörbylånga  42 2017
Kalmar  42 2017
Vimmerby  42 2017
Västervik  42 2017
Oskarshamn  42 2017
Emmaboda  42 2017
Hultsfred  42 2017
Högsby  42 2017
Borgholm  42 2017
Torsås  42 2017
Sävsjö  38 2017
Tranås  38 2017
Vaggeryd  38 2017
Aneby  38 2017
Eksjö  38 2017
Gnosjö  38 2017
Gislaved  38 2017
Habo  38 2017
Nässjö  38 2017
Värnamo  38 2017
Vetlanda  38 2017
Jönköping  38 2017
Mullsjö  38 2017
Karlshamn  34 2017
Karlskrona  34 2017
Olofström  34 2017
Ronneby  34 2017
Sölvesborg  34 2017
Säter  22 2017
Vansbro  22 2017
Avesta  22 2017
Borlänge  22 2017
Gagnef  22 2017
Falun  22 2017
Hedemora  22 2017
Rättvik  22 2017
Orsa  22 2017
Smedjebacken  22 2017
Älvdalen  22 2017
Leksand  22 2017
Mora  22 2017
Malung-Sälen  22 2017
Ludvika  22 2017
Lysekil  20 2017
Mariestad  20 2017
Mark  20 2017
Lidköping  20 2017
Lilla Edet  20 2017
Mellerud  20 2017
Munkedal  20 2017
Mölndal  20 2017
Lerum  20 2017
Kungälv  20 2017
Karlsborg  20 2017
Dals-Ed  20 2017
Åmål  20 2017
Öckerö  20 2017
Skövde  20 2017
Vårgårda  20 2017
Vänersborg  20 2017
Sotenäs  20 2017
Skara  20 2017
Orust  20 2017
Partille  20 2017
Herrljunga  20 2017
Hjo  20 2017
Svenljunga  20 2017
Strömstad  20 2017
Stenungsund  20 2017
Härryda  20 2017
Essunga  20 2017
Falköping  20 2017
Färgelanda  20 2017
Grästorp  20 2017
Gullspång  20 2017
Göteborg  20 2017
Götene  20 2017
Borås  20 2017
Bollebygd  20 2017
Bengtsfors  20 2017
Trollhättan  20 2017
Ale  20 2017
Alingsås  20 2017
Vara  20 2017
Töreboda  20 2017
Uddevalla  20 2017
Ulricehamn  20 2017
Tranemo  20 2017
Tjörn  20 2017
Tanum  20 2017
Tibro  20 2017
Tidaholm  20 2017
Söderköping  16 2017
Vadstena  16 2017
Valdemarsvik  16 2017
Boxholm  16 2017
Finspång  16 2017
Ydre  16 2017
Ödeshög  16 2017
Åtvidaberg  16 2017
Kinda  16 2017
Norrköping  16 2017
Mjölby  16 2017
Motala  16 2017
Linköping  16 2017
Lomma  15 2017
Lund  15 2017
Malmö  15 2017
Klippan  15 2017
Kävlinge  15 2017
Kristianstad  15 2017
Landskrona  15 2017
Ängelholm  15 2017
Åstorp  15 2017
Örkelljunga  15 2017
Ystad  15 2017
Perstorp  15 2017
Osby  15 2017
Simrishamn  15 2017
Sjöbo  15 2017
Skurup  15 2017
Eslöv  15 2017
Hässleholm  15 2017
Höganäs  15 2017
Staffanstorp  15 2017
Svalöv  15 2017
Svedala  15 2017
Helsingborg  15 2017
Bromölla  15 2017
Burlöv  15 2017
Båstad  15 2017
Hörby  15 2017
Höör  15 2017
Bjuv  15 2017
Vellinge  15 2017
Trelleborg  15 2017
Tomelilla  15 2017
Östra Göinge  15 2017
Timrå  8,1 2017
Härnösand  8,1 2017
Sundsvall  8,1 2017
Sollefteå  8,1 2017
Örnsköldsvik  8,1 2017
Ånge  8,1 2017
Kramfors  8,1 2017
Lidingö  6,3 2017
Danderyd  6,3 2017
Järfälla  6,3 2017
Nacka  6,3 2017
Norrtälje  6,3 2017
Nykvarn  6,3 2017
Värmdö  6,3 2017
Sollentuna  6,3 2017
Solna  6,3 2017
Sigtuna  6,3 2017
Salem  6,3 2017
Nynäshamn  6,3 2017
Sundbyberg  6,3 2017
Stockholm  6,3 2017
Huddinge  6,3 2017
Haninge  6,3 2017
Ekerö  6,3 2017
Södertälje  6,3 2017
Tyresö  6,3 2017
Täby  6,3 2017
Upplands-Bro  6,3 2017
Upplands Väsby  6,3 2017
Vallentuna  6,3 2017
Vaxholm  6,3 2017
Botkyrka  6,3 2017
Österåker  6,3 2017
Riket  5,3 2017
Uppsala  2,9 2017
Tierp  2,9 2017
Enköping  2,9 2017
Heby  2,9 2017
Håbo  2,9 2017
Älvkarleby  2,9 2017
Knivsta  2,9 2017
Östhammar  2,9 2017
Nordanstig  2,0 2017
Ljusdal  2,0 2017
Ockelbo  2,0 2017
Ovanåker  2,0 2017
Sandviken  2,0 2017
Hudiksvall  2,0 2017
Hofors  2,0 2017
Gävle  2,0 2017
Söderhamn  2,0 2017
Bollnäs  2,0 2017
Boden -6,7 2017
Jokkmokk -6,7 2017
Arjeplog -6,7 2017
Arvidsjaur -6,7 2017
Gällivare -6,7 2017
Haparanda -6,7 2017
Pajala -6,7 2017
Piteå -6,7 2017
Älvsbyn -6,7 2017
Luleå -6,7 2017
Kiruna -6,7 2017
Kalix -6,7 2017
Överkalix -6,7 2017
Övertorneå -6,7 2017
Karlstad -15 2017
Kil -15 2017
Kristinehamn -15 2017
Munkfors -15 2017
Årjäng -15 2017
Storfors -15 2017
Sunne -15 2017
Säffle -15 2017
Grums -15 2017
Hagfors -15 2017
Hammarö -15 2017
Eda -15 2017
Filipstad -15 2017
Forshaga -15 2017
Arvika -15 2017
Torsby -15 2017
Gotland -53 2017
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2017, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Förklaring
Om resandet ökar linjärt från år 2010 och precis uppfyller målet om en fördubbling år 2030, så följer kurvan den räta stigande linjen som delar ovanstående diagram på diagonalen. Om resandet ökar snabbare rör vi oss upp i det gröna fältet. Ökar det långsammare eller minskar sjunker kurvan ned i det vita fältet.

För kommuner gäller måluppfyllelsen den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län.

Läs mer om detta index här. Där visas också de resesträckor som ligger till grund för den grad av måluppfyllelse som anges i ovanstående diagram.

Analys
Detta mål är mycket ambitiöst, och det verkar inte troligt att det kommer att uppfyllas. Det faktum att vissa länstrafikbolag (till exempel i Halland, Kronoberg och i Skåne) har lyckats öka resandet markant inger dock hopp. Det visar att mycket går att göra på kort tid om huvudmännen för kollektivtrafiken verkligen satsar på att göra kollektivtrafiken attraktiv.

Övriga kommentarer
Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Se också indikatorn B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken.

Indikator SE.4
Uppdaterad: 2018-12-03