Indikatorer för en fossiloberoende vägtrafik år 2030

Måluppfyllelse för resesträcka i kollektivtrafiken

Procentuell uppfyllelse av målet att fördubbla resesträckan per capita i landbaserad kollektivtrafik till år 2030 jämfört med år 2010
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Arboga  91 2016
Fagersta  91 2016
Hallstahammar  91 2016
Kungsör  91 2016
Köping  91 2016
Norberg  91 2016
Sala  91 2016
Skinnskatteberg  91 2016
Surahammar  91 2016
Västerås  91 2016
Växjö  90 2016
Älmhult  90 2016
Tingsryd  90 2016
Uppvidinge  90 2016
Lessebo  90 2016
Ljungby  90 2016
Markaryd  90 2016
Alvesta  90 2016
Halmstad  75 2016
Falkenberg  75 2016
Laholm  75 2016
Kungsbacka  75 2016
Hylte  75 2016
Varberg  75 2016
Örebro  49 2016
Nora  49 2016
Hällefors  49 2016
Karlskoga  49 2016
Kumla  49 2016
Laxå  49 2016
Lekeberg  49 2016
Lindesberg  49 2016
Ljusnarsberg  49 2016
Hallsberg  49 2016
Askersund  49 2016
Degerfors  49 2016
Eskilstuna  47 2016
Flen  47 2016
Gnesta  47 2016
Katrineholm  47 2016
Oxelösund  47 2016
Nyköping  47 2016
Strängnäs  47 2016
Vingåker  47 2016
Trosa  47 2016
Umeå  46 2016
Vilhelmina  46 2016
Vännäs  46 2016
Vindeln  46 2016
Åsele  46 2016
Sorsele  46 2016
Storuman  46 2016
Skellefteå  46 2016
Norsjö  46 2016
Nordmaling  46 2016
Robertsfors  46 2016
Malå  46 2016
Lycksele  46 2016
Dorotea  46 2016
Bjurholm  46 2016
Emmaboda  45 2016
Borgholm  45 2016
Kalmar  45 2016
Hultsfred  45 2016
Högsby  45 2016
Oskarshamn  45 2016
Nybro  45 2016
Mönsterås  45 2016
Mörbylånga  45 2016
Vimmerby  45 2016
Västervik  45 2016
Torsås  45 2016
Östersund  42 2016
Åre  42 2016
Ragunda  42 2016
Strömsund  42 2016
Härjedalen  42 2016
Krokom  42 2016
Bräcke  42 2016
Berg  42 2016
Aneby  42 2016
Eksjö  42 2016
Gnosjö  42 2016
Gislaved  42 2016
Habo  42 2016
Jönköping  42 2016
Sävsjö  42 2016
Nässjö  42 2016
Mullsjö  42 2016
Värnamo  42 2016
Tranås  42 2016
Vetlanda  42 2016
Vaggeryd  42 2016
Sölvesborg  32 2016
Olofström  32 2016
Ronneby  32 2016
Karlshamn  32 2016
Karlskrona  32 2016
Malung-Sälen  27 2016
Ludvika  27 2016
Leksand  27 2016
Hedemora  27 2016
Gagnef  27 2016
Falun  27 2016
Borlänge  27 2016
Avesta  27 2016
Rättvik  27 2016
Orsa  27 2016
Mora  27 2016
Säter  27 2016
Smedjebacken  27 2016
Vansbro  27 2016
Älvdalen  27 2016
Ängelholm  16 2016
Örkelljunga  16 2016
Östra Göinge  16 2016
Åstorp  16 2016
Ystad  16 2016
Vellinge  16 2016
Trelleborg  16 2016
Tomelilla  16 2016
Staffanstorp  16 2016
Skurup  16 2016
Simrishamn  16 2016
Sjöbo  16 2016
Svalöv  16 2016
Svedala  16 2016
Osby  16 2016
Perstorp  16 2016
Bjuv  16 2016
Burlöv  16 2016
Båstad  16 2016
Bromölla  16 2016
Eslöv  16 2016
Helsingborg  16 2016
Landskrona  16 2016
Kävlinge  16 2016
Lund  16 2016
Lomma  16 2016
Malmö  16 2016
Kristianstad  16 2016
Klippan  16 2016
Hässleholm  16 2016
Höganäs  16 2016
Hörby  16 2016
Höör  16 2016
Kinda  15 2016
Linköping  15 2016
Finspång  15 2016
Boxholm  15 2016
Motala  15 2016
Mjölby  15 2016
Norrköping  15 2016
Söderköping  15 2016
Valdemarsvik  15 2016
Vadstena  15 2016
Ydre  15 2016
Åtvidaberg  15 2016
Ödeshög  15 2016
Öckerö  14 2016
Åmål  14 2016
Vårgårda  14 2016
Vänersborg  14 2016
Töreboda  14 2016
Uddevalla  14 2016
Ulricehamn  14 2016
Vara  14 2016
Tjörn  14 2016
Tanum  14 2016
Tibro  14 2016
Tidaholm  14 2016
Tranemo  14 2016
Trollhättan  14 2016
Mölndal  14 2016
Munkedal  14 2016
Partille  14 2016
Orust  14 2016
Svenljunga  14 2016
Sotenäs  14 2016
Strömstad  14 2016
Skara  14 2016
Skövde  14 2016
Stenungsund  14 2016
Dals-Ed  14 2016
Borås  14 2016
Bollebygd  14 2016
Bengtsfors  14 2016
Ale  14 2016
Alingsås  14 2016
Färgelanda  14 2016
Grästorp  14 2016
Gullspång  14 2016
Essunga  14 2016
Falköping  14 2016
Herrljunga  14 2016
Hjo  14 2016
Göteborg  14 2016
Götene  14 2016
Lidköping  14 2016
Lilla Edet  14 2016
Lerum  14 2016
Kungälv  14 2016
Lysekil  14 2016
Mariestad  14 2016
Mark  14 2016
Mellerud  14 2016
Karlsborg  14 2016
Härryda  14 2016
Härnösand  12 2016
Kramfors  12 2016
Sollefteå  12 2016
Sundsvall  12 2016
Timrå  12 2016
Ånge  12 2016
Örnsköldsvik  12 2016
Östhammar  11 2016
Älvkarleby  11 2016
Uppsala  11 2016
Tierp  11 2016
Knivsta  11 2016
Håbo  11 2016
Heby  11 2016
Enköping  11 2016
Ekerö  7,0 2016
Botkyrka  7,0 2016
Danderyd  7,0 2016
Haninge  7,0 2016
Huddinge  7,0 2016
Järfälla  7,0 2016
Lidingö  7,0 2016
Södertälje  7,0 2016
Tyresö  7,0 2016
Täby  7,0 2016
Upplands-Bro  7,0 2016
Upplands Väsby  7,0 2016
Vallentuna  7,0 2016
Vaxholm  7,0 2016
Österåker  7,0 2016
Värmdö  7,0 2016
Sundbyberg  7,0 2016
Sollentuna  7,0 2016
Solna  7,0 2016
Stockholm  7,0 2016
Sigtuna  7,0 2016
Salem  7,0 2016
Nacka  7,0 2016
Norrtälje  7,0 2016
Nykvarn  7,0 2016
Nynäshamn  7,0 2016
Riket  5,3 2017
Bollnäs -1,1 2016
Hofors -1,1 2016
Gävle -1,1 2016
Ljusdal -1,1 2016
Hudiksvall -1,1 2016
Nordanstig -1,1 2016
Ockelbo -1,1 2016
Ovanåker -1,1 2016
Sandviken -1,1 2016
Söderhamn -1,1 2016
Piteå -7,0 2016
Pajala -7,0 2016
Överkalix -7,0 2016
Övertorneå -7,0 2016
Älvsbyn -7,0 2016
Jokkmokk -7,0 2016
Kalix -7,0 2016
Kiruna -7,0 2016
Luleå -7,0 2016
Haparanda -7,0 2016
Gällivare -7,0 2016
Boden -7,0 2016
Arjeplog -7,0 2016
Arvidsjaur -7,0 2016
Arvika -7,4 2016
Eda -7,4 2016
Filipstad -7,4 2016
Forshaga -7,4 2016
Grums -7,4 2016
Hagfors -7,4 2016
Hammarö -7,4 2016
Kristinehamn -7,4 2016
Karlstad -7,4 2016
Kil -7,4 2016
Årjäng -7,4 2016
Torsby -7,4 2016
Munkfors -7,4 2016
Säffle -7,4 2016
Sunne -7,4 2016
Storfors -7,4 2016
Gotland -55 2016
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2017, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Förklaring
Om resandet ökar linjärt från år 2010 och precis uppfyller målet om en fördubbling år 2030, så följer kurvan den räta stigande linjen som delar ovanstående diagram på diagonalen. Om resandet ökar snabbare rör vi oss upp i det gröna fältet. Ökar det långsammare eller minskar sjunker kurvan ned i det vita fältet.

För kommuner gäller måluppfyllelsen den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län.

Läs mer om detta index här. Där visas också de resesträckor som ligger till grund för den grad av måluppfyllelse som anges i ovanstående diagram.

Analys
Detta mål är mycket ambitiöst, och det verkar inte troligt att det kommer att uppfyllas. Det faktum att vissa länstrafikbolag (till exempel i Halland, Kronoberg och i Skåne) har lyckats öka resandet markant inger dock hopp. Det visar att mycket går att göra på kort tid om huvudmännen för kollektivtrafiken verkligen satsar på att göra kollektivtrafiken attraktiv.

Övriga kommentarer
Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Se också indikatorn B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken.

Indikator SE.4
Uppdaterad: 2018-08-24