Indikatorer för en fossiloberoende vägtrafik år 2030

Måluppfyllelse för resesträcka i kollektivtrafiken

Procentuell uppfyllelse av målet att fördubbla resesträckan per capita i landbaserad kollektivtrafik till år 2030 jämfört med år 2010

Kommun Senaste värdet (%) Datum
Arboga 91 2016
Fagersta 91 2016
Hallstahammar 91 2016
Kungsör 91 2016
Köping 91 2016
Norberg 91 2016
Sala 91 2016
Skinnskatteberg 91 2016
Surahammar 91 2016
Västerås 91 2016
Växjö 90 2016
Älmhult 90 2016
Tingsryd 90 2016
Uppvidinge 90 2016
Lessebo 90 2016
Ljungby 90 2016
Markaryd 90 2016
Alvesta 90 2016
Halmstad 75 2016
Falkenberg 75 2016
Laholm 75 2016
Kungsbacka 75 2016
Hylte 75 2016
Varberg 75 2016
Örebro 49 2016
Nora 49 2016
Hällefors 49 2016
Karlskoga 49 2016
Kumla 49 2016
Laxå 49 2016
Lekeberg 49 2016
Lindesberg 49 2016
Ljusnarsberg 49 2016
Hallsberg 49 2016
Askersund 49 2016
Degerfors 49 2016
Eskilstuna 47 2016
Flen 47 2016
Gnesta 47 2016
Katrineholm 47 2016
Nyköping 47 2016
Oxelösund 47 2016
Strängnäs 47 2016
Vingåker 47 2016
Trosa 47 2016
Umeå 46 2016
Vilhelmina 46 2016
Vännäs 46 2016
Vindeln 46 2016
Åsele 46 2016
Sorsele 46 2016
Storuman 46 2016
Skellefteå 46 2016
Robertsfors 46 2016
Norsjö 46 2016
Nordmaling 46 2016
Lycksele 46 2016
Malå 46 2016
Dorotea 46 2016
Bjurholm 46 2016
Borgholm 45 2016
Emmaboda 45 2016
Kalmar 45 2016
Hultsfred 45 2016
Högsby 45 2016
Nybro 45 2016
Mönsterås 45 2016
Mörbylånga 45 2016
Oskarshamn 45 2016
Vimmerby 45 2016
Västervik 45 2016
Torsås 45 2016
Östersund 42 2016
Åre 42 2016
Ragunda 42 2016
Strömsund 42 2016
Härjedalen 42 2016
Krokom 42 2016
Berg 42 2016
Bräcke 42 2016
Aneby 42 2016
Gnosjö 42 2016
Gislaved 42 2016
Eksjö 42 2016
Habo 42 2016
Jönköping 42 2016
Sävsjö 42 2016
Nässjö 42 2016
Mullsjö 42 2016
Värnamo 42 2016
Tranås 42 2016
Vetlanda 42 2016
Vaggeryd 42 2016
Sölvesborg 32 2016
Olofström 32 2016
Ronneby 32 2016
Karlshamn 32 2016
Karlskrona 32 2016
Malung-Sälen 27 2016
Ludvika 27 2016
Leksand 27 2016
Hedemora 27 2016
Falun 27 2016
Gagnef 27 2016
Borlänge 27 2016
Avesta 27 2016
Rättvik 27 2016
Orsa 27 2016
Mora 27 2016
Säter 27 2016
Smedjebacken 27 2016
Vansbro 27 2016
Älvdalen 27 2016
Ängelholm 16 2016
Örkelljunga 16 2016
Östra Göinge 16 2016
Åstorp 16 2016
Ystad 16 2016
Vellinge 16 2016
Trelleborg 16 2016
Tomelilla 16 2016
Staffanstorp 16 2016
Skurup 16 2016
Simrishamn 16 2016
Sjöbo 16 2016
Svalöv 16 2016
Svedala 16 2016
Osby 16 2016
Perstorp 16 2016
Bjuv 16 2016
Burlöv 16 2016
Båstad 16 2016
Eslöv 16 2016
Bromölla 16 2016
Helsingborg 16 2016
Kävlinge 16 2016
Landskrona 16 2016
Lomma 16 2016
Lund 16 2016
Malmö 16 2016
Klippan 16 2016
Kristianstad 16 2016
Hörby 16 2016
Höör 16 2016
Hässleholm 16 2016
Höganäs 16 2016
Kinda 15 2016
Mjölby 15 2016
Linköping 15 2016
Finspång 15 2016
Boxholm 15 2016
Motala 15 2016
Norrköping 15 2016
Söderköping 15 2016
Valdemarsvik 15 2016
Vadstena 15 2016
Ydre 15 2016
Åtvidaberg 15 2016
Ödeshög 15 2016
Öckerö 14 2016
Åmål 14 2016
Vårgårda 14 2016
Vänersborg 14 2016
Töreboda 14 2016
Uddevalla 14 2016
Ulricehamn 14 2016
Vara 14 2016
Tjörn 14 2016
Tanum 14 2016
Tibro 14 2016
Tidaholm 14 2016
Tranemo 14 2016
Trollhättan 14 2016
Munkedal 14 2016
Mölndal 14 2016
Partille 14 2016
Orust 14 2016
Svenljunga 14 2016
Sotenäs 14 2016
Strömstad 14 2016
Skara 14 2016
Skövde 14 2016
Stenungsund 14 2016
Bollebygd 14 2016
Dals-Ed 14 2016
Essunga 14 2016
Bengtsfors 14 2016
Borås 14 2016
Ale 14 2016
Alingsås 14 2016
Falköping 14 2016
Färgelanda 14 2016
Grästorp 14 2016
Gullspång 14 2016
Herrljunga 14 2016
Hjo 14 2016
Göteborg 14 2016
Götene 14 2016
Lidköping 14 2016
Lilla Edet 14 2016
Kungälv 14 2016
Lerum 14 2016
Mellerud 14 2016
Mariestad 14 2016
Mark 14 2016
Lysekil 14 2016
Karlsborg 14 2016
Härryda 14 2016
Härnösand 12 2016
Kramfors 12 2016
Sollefteå 12 2016
Sundsvall 12 2016
Timrå 12 2016
Ånge 12 2016
Örnsköldsvik 12 2016
Östhammar 11 2016
Älvkarleby 11 2016
Uppsala 11 2016
Tierp 11 2016
Knivsta 11 2016
Heby 11 2016
Håbo 11 2016
Enköping 11 2016
Ekerö 7,0 2016
Danderyd 7,0 2016
Botkyrka 7,0 2016
Haninge 7,0 2016
Huddinge 7,0 2016
Järfälla 7,0 2016
Lidingö 7,0 2016
Södertälje 7,0 2016
Tyresö 7,0 2016
Täby 7,0 2016
Upplands Väsby 7,0 2016
Upplands-Bro 7,0 2016
Vallentuna 7,0 2016
Vaxholm 7,0 2016
Österåker 7,0 2016
Värmdö 7,0 2016
Sundbyberg 7,0 2016
Sollentuna 7,0 2016
Solna 7,0 2016
Stockholm 7,0 2016
Sigtuna 7,0 2016
Salem 7,0 2016
Nacka 7,0 2016
Norrtälje 7,0 2016
Nykvarn 7,0 2016
Nynäshamn 7,0 2016
Riket 4,9 2016
Ockelbo -1,1 2016
Ovanåker -1,1 2016
Nordanstig -1,1 2016
Sandviken -1,1 2016
Söderhamn -1,1 2016
Ljusdal -1,1 2016
Hudiksvall -1,1 2016
Hofors -1,1 2016
Gävle -1,1 2016
Bollnäs -1,1 2016
Boden -7,0 2016
Arjeplog -7,0 2016
Arvidsjaur -7,0 2016
Haparanda -7,0 2016
Gällivare -7,0 2016
Luleå -7,0 2016
Kalix -7,0 2016
Jokkmokk -7,0 2016
Kiruna -7,0 2016
Pajala -7,0 2016
Piteå -7,0 2016
Överkalix -7,0 2016
Övertorneå -7,0 2016
Älvsbyn -7,0 2016
Årjäng -7,4 2016
Torsby -7,4 2016
Munkfors -7,4 2016
Säffle -7,4 2016
Sunne -7,4 2016
Storfors -7,4 2016
Kil -7,4 2016
Karlstad -7,4 2016
Kristinehamn -7,4 2016
Grums -7,4 2016
Filipstad -7,4 2016
Forshaga -7,4 2016
Hammarö -7,4 2016
Hagfors -7,4 2016
Arvika -7,4 2016
Eda -7,4 2016
Gotland -55 2016
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2016, Trafikanalys: Lokal och regional kollektivtrafik, Regional linjetrafik, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Om resandet ökar linjärt från år 2010 och precis uppfyller målet om en fördubbling år 2030, så följer kurvan den räta stigande linjen som delar ovanstående diagram på diagonalen. Om resandet ökar snabbare rör vi oss upp i det gröna fältet. Ökar det långsammare eller minskar sjunker kurvan ned i det vita fältet.

För kommuner gäller måluppfyllelsen den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län.

Detta mål är mycket ambitiöst, och det verkar inte troligt att det kommer att uppfyllas. Det faktum att vissa länstrafikbolag (till exempel i Halland, Kronoberg och i Skåne) har lyckats öka resandet markant inger dock hopp. Det visar att mycket går att göra på kort tid om huvudmännen för kollektivtrafiken verkligen satsar på att göra kollektivtraiken attraktiv.

Läs mer om detta index här. Där visas också de resesträckor som ligger till grund för den grad av måluppfyllelse som anges i ovanstående diagram.

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Se också indikatorn B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken.

Indikator SE.4
Uppdaterad: 2017-09-09